Lägga basfärgen direkt på spackel?

Anders_TQ
29 september 2014 · 33 Inlägg

Hej!

Jag har en A4 med en liten list ovanför regplåten med belysning i som jag försökt lacka om. Den är i en lättmetallslegering av bl.a. Al och Mg så jag har kört med etch primer som grundfärg.
Efter det så har jag spacklat på de ställen jag blästrat bort oxiden och därefter slipat ner spacklet så att jag inte kan känna någon kant med fingret längre.

Problemet är att när jag lägger på basfärgen så bildas en märklig kant i spacklets utkant. Det ser ut som om spacklet och färgen skrynklar ihop sig i en ring kring spacklet. Svårt att förklara men jag kan gå ner och ta en bild senare om ni undrar.

Materialen jag använt är:
Etch primer 1K
Hagmans micro stålplast spackel 2K
Grundfärg 1K akrylbaserad (sprayburk)
Klarlack Hagmans 1K akrylbaserad (sprayburk)

Finishen och resultatet blir helt klockrent på alla ställen förutom just i spacklets hörn. Mitt på spacklet blir det lika fint som övriga ställen på listen. Jag har testat lacka om den 2ggr genom att tvätta bort lacken med t-röd innan den torkat, sedan slipat och börjat om.

Vad gör jag för fel? Ska jag lägga någon primer ovanpå spacklet innan jag lägger grundfärgen?

Nybergrobin
29 september 2014 · 2 378 Inlägg

Ta gärna en bild!  Rent spontant så låter det som att du slipat dåligt om det är kanterna på spacklingen som syns men du säger att det skrynklar sig så du får gärna ta en bild :-)

För övrigt så kan jag säga att grundfärgen på a4 är hemsk ibland... Lackade om en a4 för ett år sedan och då var det en fläck mitt på dörren som krackelerade hela tiden :-D

Anders_TQ
4 oktober 2014 · 33 Inlägg

Japp, det var spackelkanten som syntes. Jag läste på lite mer och frågade en kompis som är billackerare vad jag gjorde för fel och han såg det direkt - jag använde inte slipgrund/sprutspackel ovanpå spacklet!
Jag testade det och gjorde om - vips ser listen fabrikslackad ut smile

Snacka om att man måste lägga mycket energi på underarbetet, att lägga färg och klarlack är ju det enklaste och minst tidskrävande tongue

Kul hobby att lära sig lacka! Nu vill jag köpa rejäl kompressor och färgspruta och börja på riktigt wink

joH900
4 oktober 2014 · 414 Inlägg

Låter som gammal färg reser sig pga lösningsmedel i den nya färgen, har vart ute för samma sak själv. Drog på grundärg över hela fälgen igen etfter spackel och mattade ner ytan med väldigt fint våtslip å sen lackade, då blev det bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang