Hjälp! B23A Startade inte imorse

Ytrewq
15 oktober 2014 · 143 Inlägg

Skulle starta min volvo 244 imorse men det gick inte så bra, den har gått bra annars! Höll man gasen i botten gick den på tomgång och efter ett tag gick den lite mer normalt men sen gick det inte mer.

Det jag gjort nu ikväll är:

Märkt att tändkabeln till tändspolen ärgat sönder helt inuti tändspolen.. Så jag tog en kabel från en mazda istället men det hjälpte inte.

Den får gnista, ibland svagt och ibland stark ( svårt att se bra när man är själv )

Kollat så det kommer fram bensin.

Provat med 2 olika tändspolar, tror ena var från en b20 till och med. Kanske inte var så bra?

Filat på rotor och fördelarlock, petat lite på brytarna...

Den tänder inte ens till, vad kan det vara för fel??

simlar
15 oktober 2014 · 5 525 Inlägg

Trasigt membran i förgasaren eller att membranet lossnat så den inte lyfter trotteln-

Trasig eller dålig kondensator.

Fel brytaravstånd, ska vara 0,4mm när brytarspetsen är som mest öppen.

Dåligt med ström till spolen.


Det är väl vad jag kommer på så här nu på direkten som kan vara felorsaken. Finns ju inte så mycket som kan fela på en förgasarvolvo wink

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ytrewq
15 oktober 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:
Trasigt membran i förgasaren eller att membranet lossnat så den inte lyfter trotteln-

Trasig eller dålig kondensator.

Fel brytaravstånd, ska vara 0,4mm när brytarspetsen är som mest öppen.

Dåligt med ström till spolen.


Det är väl vad jag kommer på så här nu på direkten som kan vara felorsaken. Finns ju inte så mycket som kan fela på en förgasarvolvo wink

Kan du skicka en bild på hur membranet ser ut? Eller länka. Om du inte menar det som är mellan förgasaren och blocket?

Hur kollar man det? När jag lyste där inne så var brytaren ihop, alltså inte öppen.

Är det generatorn som ger ström till spolen? Kan det ha att göra med minusgraderna?

simlar
15 oktober 2014 · 5 525 Inlägg

Audi8 skrev:

simlar skrev:
Trasigt membran i förgasaren eller att membranet lossnat så den inte lyfter trotteln-

Trasig eller dålig kondensator.

Fel brytaravstånd, ska vara 0,4mm när brytarspetsen är som mest öppen.

Dåligt med ström till spolen.


Det är väl vad jag kommer på så här nu på direkten som kan vara felorsaken. Finns ju inte så mycket som kan fela på en förgasarvolvo wink

Kan du skicka en bild på hur membranet ser ut? Eller länka. Om du inte menar det som är mellan förgasaren och blocket?

Hur kollar man det? När jag lyste där inne så var brytaren ihop, alltså inte öppen.

Är det generatorn som ger ström till spolen? Kan det ha att göra med minusgraderna?

Nr9 på bilden är membranet.
http://www.misab.se/Stromspares.gif

Brytaravtsåndet kollar du genom att vrida på motorn med spärrskaft till brytarspetsen är fullt öppen, sen tar du ett 0,4mm bladmått och känner med. Ska vara just lite motstånd när du drar bladmåttet mellan spetsarna.
Justera gör du genom att lossa på skruven och vrida metallplattan som brytarspetsen sitter på.

Nej, spolen får ström genom tändningslåset och tändingslåset får ström från säkringsboxen som får sin ström från batteriet.
Tändspolen får dock ström från startmotorn när man drar på starten, annars från tändningslåset.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ytrewq
15 oktober 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:

Audi8 skrev:

simlar skrev:
Trasigt membran i förgasaren eller att membranet lossnat så den inte lyfter trotteln-

Trasig eller dålig kondensator.

Fel brytaravstånd, ska vara 0,4mm när brytarspetsen är som mest öppen.

Dåligt med ström till spolen.


Det är väl vad jag kommer på så här nu på direkten som kan vara felorsaken. Finns ju inte så mycket som kan fela på en förgasarvolvo wink

Kan du skicka en bild på hur membranet ser ut? Eller länka. Om du inte menar det som är mellan förgasaren och blocket?

Hur kollar man det? När jag lyste där inne så var brytaren ihop, alltså inte öppen.

Är det generatorn som ger ström till spolen? Kan det ha att göra med minusgraderna?

Nr9 på bilden är membranet.
http://www.misab.se/Stromspares.gif

Brytaravtsåndet kollar du genom att vrida på motorn med spärrskaft till brytarspetsen är fullt öppen, sen tar du ett 0,4mm bladmått och känner med. Ska vara just lite motstånd när du drar bladmåttet mellan spetsarna.
Justera gör du genom att lossa på skruven och vrida metallplattan som brytarspetsen sitter på.

Nej, spolen får ström genom tändningslåset och tändingslåset får ström från säkringsboxen som får sin ström från batteriet.
Tändspolen får dock ström från startmotorn när man drar på starten, annars från tändningslåset.

hm okej.. Igår bytte jag temperaturkompensator ( vilket du hjälpte mig med om du minns? ) Provade starta efter bytet och gick bra. Stängde och gick in.

Kan det ha någonting med den att göra?

simlar
15 oktober 2014 · 5 525 Inlägg

Jo det kommer jag ihåg.

Det kan det eventuellt ha att göra med. Prova om den tänder till med t.ex startgas så det inte är att temperaturkompensatorn av någon konstig anledning strypt bränsletillförseln.

Är det bränsle i flottörkoppen?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ytrewq
16 oktober 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:
Jo det kommer jag ihåg.

Det kan det eventuellt ha att göra med. Prova om den tänder till med t.ex startgas så det inte är att temperaturkompensatorn av någon konstig anledning strypt bränsletillförseln.

Är det bränsle i flottörkoppen?

Löst nu. For till MECA och Mekonomen och köpte nya tändstift, rotor, tändkabeln till tändspolen, kondensator och 5-56, Bytte allt innan jag provade starta, och sprayade 5-56 på nästan alla kontakter hehe.

Den startar och går!

simlar
16 oktober 2014 · 5 525 Inlägg

Okej, låter då som att du fått fukt i fördelarlocket.

Skönt att det löste sig och bilen fick sig en liten service smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ytrewq
18 oktober 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:
Okej, låter då som att du fått fukt i fördelarlocket.

Skönt att det löste sig och bilen fick sig en liten service smile

Tror det var kondensatorn smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang