4558
Sök

900 t16 trim

Mekaniker
245 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
jag har hört att apc och bränslesystem boxarna passar från 9000 stämmer de eller är de bara skit?

om man ska höja laddtrycket till typ 1,2 går de inte bara att byta soppatrycksregulator?

If it ain't low slam it!

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
MrTurbo här på forumet har gjort en ganska bra trimma4dummies på sin hemsida, den kikade jag mycket på när jag planerade att köpa en Saab 900 T16 smile Tyvärr hittade jag ingen så det blev en volvo, men det är en annan historia..

http://www.saab4fun.com/trim.html

Laddtrycket höjs väl inte enbart om man byter bränsletrycksregulator, den ser väl bara till att spridarna har nog med bränsle hela tiden?

Istället för att experimentera med 9000 boxar (funkar säkert, men det är ju ändå originalladd och bränsletryck så varför?) finns ju redan färdiga saker att köpa för en billig peng hos http://www.speedparts.se, närmare bestämmt http://www.speedparts.se/shop/prod/newu … ny_900.htm

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

5 710 Inlägg
16 maj 2007
En till bra sida att lära på:
http://popeye.rty.nu/trimtips.htm

MVH Jonas
..............

444 Inlägg
16 maj 2007
Det där var en väldans bra sida jonTe, får mig att ångra att jag inte köpte en T16 ;|

Jag har en fråga förresten.. Saab og900 är ju kända för sina klena lådor, och jag har för mig 9000 har lite stadigare. Passar en 9000 Aero*-låda på en 900 T16-motor?

*Aero eftersom dom har högst effekt/vrid original

1 019 Inlägg
16 maj 2007
og900 har ju motorn rakmonterad medans 9000 har den tvärmonterad så, nej. Det passar inte.

444 Inlägg
16 maj 2007
Fan så trist ;| Vad kostar det att förstärka og900-lådan så den håller för acceptablet vrid/effekt då? smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 maj 2007
Hej, leta efter en låda som satt på bla. 84 med sugmotor (rätt mig om jag har fel), 4 växlad med förstärkningsribbor i sidan... Kokill kallas den på saabspråk, det är den mest hållbara lådan i org utförande...
   Går att förstärka genom att man monterar en starkare gavelplåt över diffhuset samt spännhylsan Finns info om detta här : http://popeye.rty.nu/2002/vxlrenov.htm

Egentligen så är hela Henriks sida en stor guide om hur man kan/ska göra för att trimma en OG 900...

MVH Hampus

444 Inlägg
16 maj 2007
OKej smile Köper hellre en kokill-låda än ger mig på att försärka själv. Kommer ihåg hur det gick när vi plockade isär min M40-låda (mycket illa), och den ju relativt enkel jämfört med en og900-låda tippar jag på smile

Smålänning
7 887 Inlägg
16 maj 2007
Eller så köper du en rallyväxellåda på speedparts för 38 570 kr... Kan också köra original, men då får du vara försiktig med kopplingen, det är ryck som dödar en växellåda, inte konstant belastning.

Beroende på vad du har för årsmodell så passar 9000:ns boxar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 maj 2007
Koppla in org bara, så mkt smidigare än att labba med boxar till fel bil...

Gällande växellådan så är det mkt laddtryck på låga varv som dödar absolut flest lådor... Kokill låda, inga hårdastarter och inte fullt spett innan 3-3500rpm så kommer man rätt så långt...

444 Inlägg
16 maj 2007
twin_cam skrev:
Eller så köper du en rallyväxellåda på speedparts för 38 570 kr...

haha har också sett den, men jag tycker inte det är så frestande wink

twin_cam skrev:
du vara försiktig med kopplingen, det är ryck som dödar en växellåda, inte konstant belastning.

njaaaa, inte är det bara ryck som dödar lådor wink

saxat från saab4fun;
2003-04-08 I did it again!!! Jag rasade lådan i Blue idag! Lådan som jag monterade 2002-12-31!!  Det såg ut så här då. Full gas på trean och så kras. Inget hjulspinn eller en växling i sammanhanget, bara plattan i mattan för en omkörning. Laddtrycket var rätt exakt 1bar. F*n vad detta SUGER! Nåja, det hade säkert hänt på Knutstorp annars iofs.

Det är nästan alltid treans drev som ger sig. Detta pga av att det sitter mitt på axeln i lådan och den sviktar lite vid belastning.

Obeservera att växellådorna på og900 ogillar mycket vridmoment på låga varv så ett stort avgashus kan vara att föredra.
Senast redigerat av gregolt (16 maj 2007)

658 Inlägg
16 maj 2007
Modda APC-boxen kan man göra själv om man är någe sånär på att löda, kostar inte många kronor då, finns utförlig beskrivning på vad som behöver göras på popeyes sida.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 maj 2007
gregolt skrev:
[
twin_cam skrev:
du vara försiktig med kopplingen, det är ryck som dödar en växellåda, inte konstant belastning.

njaaaa, inte är det bara ryck som dödar lådor wink

Ungefär vad jag skrev innan då, mkt ladd på låga varv...

Att trean rasar brukar kunna avhjälpas med hårdare spännhylsa men sen var det ju att renovera lådor som inte va din starka sida tongue

444 Inlägg
16 maj 2007
bumpe skrev:
Ungefär vad jag skrev innan då, mkt ladd på låga varv...

mjo, la till det när jag såg att du nämnt de :]
bumpe skrev:
Att trean rasar brukar kunna avhjälpas med hårdare spännhylsa men sen var det ju att renovera lådor som inte va din starka sida tongue

Haha, det var ju inte det. Ska köra slut på volvon jag har nu, sen om intresset finns kvar köper jag nog en og900aero eller nå och skaffar en 4-växlad kokillåda wink

Mekaniker
245 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
Hur mkt behöver man ändra på/byta ut om man ska ladda typ 1,2-1,3 bar?

9000 boxar är alltså inte att rekomendera?

Tack för all hjälp wink

If it ain't low slam it!

444 Inlägg
16 maj 2007
Original laddar dom väl 0,65? Så det du funderar på är ju en dubbling av laddtryck smile Men kika runt på Speedparts olika trimningssteg, redan steg 1 ger ju 220hk smile
saxat från speedparts;
Saab lanserade detta system fr o m årsmodeller 1982. APC står för Automatic Performance Control och har en inbyggd "knacksensor". Sensorn känner av om motorn spikar, vid ex dålig bensin eller hård belastning och sänker automatiskt laddtrycket på turbomotorer.

Vår uppgradering innebär ökat laddtryck till ca 1,2 bar.

Vid uppgradering måste bilen eller APC boxen till oss för modifiering. Bilen kan användas utan APC med reducerad effekt

Bränslebox APC-systemen kombineras även med en bränslebox där chipet kan bytas för maximalt effektuttag. Chipet är av "isticksutförande och bytes lätt. Lämpligt ex. om justerbart laddtryck användes.
Bränslechipet ger några hkr extra och framförallt bibehålls max laddtryck under ett bredare varvregister. vid jämn belastning.

http://www.speedparts.se/shop/prod/newu … 4-88.shtml

Mekaniker
245 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
gregolt skrev:
Original laddar dom väl 0,65? Så det du funderar på är ju en dubbling av laddtryck smile Men kika runt på Speedparts olika trimningssteg, redan steg 1 ger ju 220hk smile
saxat från speedparts;
Saab lanserade detta system fr o m årsmodeller 1982. APC står för Automatic Performance Control och har en inbyggd "knacksensor". Sensorn känner av om motorn spikar, vid ex dålig bensin eller hård belastning och sänker automatiskt laddtrycket på turbomotorer.

Vår uppgradering innebär ökat laddtryck till ca 1,2 bar.

Vid uppgradering måste bilen eller APC boxen till oss för modifiering. Bilen kan användas utan APC med reducerad effekt

Bränslebox APC-systemen kombineras även med en bränslebox där chipet kan bytas för maximalt effektuttag. Chipet är av "isticksutförande och bytes lätt. Lämpligt ex. om justerbart laddtryck användes.
Bränslechipet ger några hkr extra och framförallt bibehålls max laddtryck under ett bredare varvregister. vid jämn belastning.

http://www.speedparts.se/shop/prod/newu … 4-88.shtml

okej wink
det är ingen som har en bränsle box till ett bra pris?

If it ain't low slam it!

Sök