Rquired
Allmänt envis
4 november 2014
· 12 512 Inlägg
BMW använder sig enbart av kedja och jag vill minnas att de motorer från Audi som är aktuella gör detsamma. Serviceintervaller på 3000mil mår ingen motor bra av och både bensin och dieselmotorer från Audi (med undantag för V6 diesel påstår en del?) har dragits med kedjebrott som helt eller delvis kan kopplas till långa intervaller, det gäller även BMW´s dieselfyra N47 (produktion from Mars 2007) men inte den äldre M47.
Jag har kört mycket med alla modellerna och trivts utmärkt i dem, men jag måste fråga om du provkört A4 1.8TFSI? Till vardags tycker jag den motorn fungerar riktigt väl och upplever att den känns bra mycket piggare än effekten på pappret hintar om, så länge man inte sitter med ett stoppur i handen upplever jag den lika pigg som 2.0TFSI eller TDI.
Jag tycker även om BMW´s bensinfyra i 320i (150/170Hk) och körde en tung X3 med den maskinen i drygt fyra år utan att vantrivas, men den behöver högre varv för att vakna till liv och till vardags känns Audi´s 1.8 bra mycket mer vaken. Om du väljer bort Audi för att den är slö tror jag inte det är någon idé att ens titta efter en BMW med mindre än en sexa under huven, och oavsett så är fyran trevlig men 25i/25d och uppåt gör en BMW mer rättvisa även om man inte är ute efter prestanda.
Men jag hade valt en BMW 3-serie Touring E91 för det är min favorit i de situationer du beskriver. En femma känns onödigt klumpig om du kör till 90% i stan och samma sak gäller A4 B8 som växte gentemot föregångaren och faktiskt är en storlek större än tidigare A4 och BMW´s trea vilket märks bakom ratten.
Senast redigerat av Rquired (4 november 2014)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.