Köpråd: BMW 3- och 5-serien vs Audi a4 2009 (b8)

Lracthor
4 november 2014 · 87 Inlägg

Hej! Jag är ute efter en bil till mig, min flickvän och hund. Idag äger jag en s60 och den börjar bli lite liten nu för oss så vi vill byta upp oss. Det jag hade tänkt att lägga är max 120.000 kr och den skall max ha gått 20.000 mil. De 2 bilmodeller som återstår är BMW 3 och 5-serien eller Audi a4 2009-> (b8). Jag har fått en ganska bra uppfattning om Audin men BMW har jag inte gått så djupt på. Årsmodellen på BMW skall vara från 05 och framåt.

Nu undrar jag vilken ni tycker jag skall köra på?

Det jag är ute efter är, en rolig bil, bara quattro när det kommer till Audin och till BMWn vill jag helst ha bakhjulsdrift och ingen X. Ganska billig att köra med, kör till 90% i stan vilket blir väldigt mycket start och stopp. (Min nuvarande dricker 1.4 L/M vilket kan låta mycket men jag trycker på ganska mycket också. Diesel eller bensin spelar ingen roll. De motorer jag kollat på på Audin är 2.0 tdi och 2.0 tfsi vill inte ha 1.8(för slö). BMW vet jag inte riktigt vilka motorer jag kan tänka mig, kollat på en del 3/530 så de har en del hästar.
Ett annat krav är att det måste vara M-paket på BMWn, annars ser dom inte bra ut.

Här är några exempel på de jag är intresserade av:
BMW
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_3 … 16&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/BMW_325_i … 16&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_330D … 16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_530 … 16&w=3
http://www.blocket.se/ystad/BMW_525_Die … 16&w=3

Audi
http://www.blocket.se/vi/56059071.htm?ca=16
http://www.blocket.se/malmo/Audi_A4_2_0 … 16&w=3

Lracthor
4 november 2014 · 87 Inlägg

Har någon av dom kamkedja? Vet någon om Audis longlifeservice är bra? Serviceintervallen på den är på 3.000 mil vilket jag tycker känns långt.

Rquired Allmänt envis
4 november 2014 · 12 512 Inlägg

BMW använder sig enbart av kedja och jag vill minnas att de motorer från Audi som är aktuella gör detsamma. Serviceintervaller på 3000mil mår ingen motor bra av och både bensin och dieselmotorer från Audi (med undantag för V6 diesel påstår en del?) har dragits med kedjebrott som helt eller delvis kan kopplas till långa intervaller, det gäller även BMW´s dieselfyra N47 (produktion from Mars 2007) men inte den äldre M47.

Jag har kört mycket med alla modellerna och trivts utmärkt i dem, men jag måste fråga om du provkört A4 1.8TFSI? Till vardags tycker jag den motorn fungerar riktigt väl och upplever att den känns bra mycket piggare än effekten på pappret hintar om, så länge man inte sitter med ett stoppur i handen upplever jag den lika pigg som 2.0TFSI eller TDI.

Jag tycker även om BMW´s bensinfyra i 320i (150/170Hk) och körde en tung X3 med den maskinen i drygt fyra år utan att vantrivas, men den behöver högre varv för att vakna till liv och till vardags känns Audi´s 1.8 bra mycket mer vaken. Om du väljer bort Audi för att den är slö tror jag inte det är någon idé att ens titta efter en BMW med mindre än en sexa under huven, och oavsett så är fyran trevlig men 25i/25d och uppåt gör en BMW mer rättvisa även om man inte är ute efter prestanda.

Men jag hade valt en BMW 3-serie Touring E91 för det är min favorit i de situationer du beskriver. En femma känns onödigt klumpig om du kör till 90% i stan och samma sak gäller A4 B8 som växte gentemot föregångaren och faktiskt är en storlek större än tidigare A4 och BMW´s trea vilket märks bakom ratten.

Senast redigerat av Rquired (4 november 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NdL Konstruktör
4 november 2014 · 1 053 Inlägg

Nu är jag väl förvisso väldigt partisk i frågan.
Men jag tycker definitivt att du ska kolla på en 5-serie.

3serien känns väl kanske lite mer sportig.
Men om man ser det långsiktigt så är en 5a bättre.

Sedan är ju frågan hur långt du kör med bilen?
Borde ju finnas någon bensinare ute i din prisklass med faceliften.

Lracthor
5 november 2014 · 87 Inlägg

Rquired skrev:
BMW använder sig enbart av kedja och jag vill minnas att de motorer från Audi som är aktuella gör detsamma. Serviceintervaller på 3000mil mår ingen motor bra av och både bensin och dieselmotorer från Audi (med undantag för V6 diesel påstår en del?) har dragits med kedjebrott som helt eller delvis kan kopplas till långa intervaller, det gäller även BMW´s dieselfyra N47 (produktion from Mars 2007) men inte den äldre M47.

Jag har kört mycket med alla modellerna och trivts utmärkt i dem, men jag måste fråga om du provkört A4 1.8TFSI? Till vardags tycker jag den motorn fungerar riktigt väl och upplever att den känns bra mycket piggare än effekten på pappret hintar om, så länge man inte sitter med ett stoppur i handen upplever jag den lika pigg som 2.0TFSI eller TDI.

Jag tycker även om BMW´s bensinfyra i 320i (150/170Hk) och körde en tung X3 med den maskinen i drygt fyra år utan att vantrivas, men den behöver högre varv för att vakna till liv och till vardags känns Audi´s 1.8 bra mycket mer vaken. Om du väljer bort Audi för att den är slö tror jag inte det är någon idé att ens titta efter en BMW med mindre än en sexa under huven, och oavsett så är fyran trevlig men 25i/25d och uppåt gör en BMW mer rättvisa även om man inte är ute efter prestanda.

Men jag hade valt en BMW 3-serie Touring E91 för det är min favorit i de situationer du beskriver. En femma känns onödigt klumpig om du kör till 90% i stan och samma sak gäller A4 B8 som växte gentemot föregångaren och faktiskt är en storlek större än tidigare A4 och BMW´s trea vilket märks bakom ratten.

Jag har inte provkört någon av bilarna. Har dock hört att 1.8 TFSI är slö och att 2.0 TFSI är en rejäl upphöjare samt att den bara drar lite lite mindre än 1.8. Majoriteten av de bilar jag har kollat på har gått 3000 mil mellan intervallerna vilket känns som väldigt långt, för långt. Skall ta och undvika dom om det inte är så att de har dokumentation på att de bytt olja och oljefilter emellan.

Just nu lutar det mot Audin då den i mina ögon ser snyggare ut men vet fortfarande inte om jag skall ha diesel eller bensin. Kan man rengöra partikelfilter själv eller behövs det bytas efter ett tag för en DYR summa?

NdL skrev:
Nu är jag väl förvisso väldigt partisk i frågan.
Men jag tycker definitivt att du ska kolla på en 5-serie.

3serien känns väl kanske lite mer sportig.
Men om man ser det långsiktigt så är en 5a bättre.

Sedan är ju frågan hur långt du kör med bilen?
Borde ju finnas någon bensinare ute i din prisklass med faceliften.

Bmw 5-serien lockar mig mer men 3an lockar min flickvän......
Jag kör runt 1000-1500 mil om året men det är mestadels i stan. Diesel känns bättre att gasa - bromsa då de drar mindre i den aspekten? Min bensinare nu dricker soppa som en a-lagare....

Rquired Allmänt envis
7 november 2014 · 12 512 Inlägg

Lracthor skrev:

Rquired skrev:
BMW använder sig enbart av kedja och jag vill minnas att de motorer från Audi som är aktuella gör detsamma. Serviceintervaller på 3000mil mår ingen motor bra av och både bensin och dieselmotorer från Audi (med undantag för V6 diesel påstår en del?) har dragits med kedjebrott som helt eller delvis kan kopplas till långa intervaller, det gäller även BMW´s dieselfyra N47 (produktion from Mars 2007) men inte den äldre M47.

Jag har kört mycket med alla modellerna och trivts utmärkt i dem, men jag måste fråga om du provkört A4 1.8TFSI? Till vardags tycker jag den motorn fungerar riktigt väl och upplever att den känns bra mycket piggare än effekten på pappret hintar om, så länge man inte sitter med ett stoppur i handen upplever jag den lika pigg som 2.0TFSI eller TDI.

Jag tycker även om BMW´s bensinfyra i 320i (150/170Hk) och körde en tung X3 med den maskinen i drygt fyra år utan att vantrivas, men den behöver högre varv för att vakna till liv och till vardags känns Audi´s 1.8 bra mycket mer vaken. Om du väljer bort Audi för att den är slö tror jag inte det är någon idé att ens titta efter en BMW med mindre än en sexa under huven, och oavsett så är fyran trevlig men 25i/25d och uppåt gör en BMW mer rättvisa även om man inte är ute efter prestanda.

Men jag hade valt en BMW 3-serie Touring E91 för det är min favorit i de situationer du beskriver. En femma känns onödigt klumpig om du kör till 90% i stan och samma sak gäller A4 B8 som växte gentemot föregångaren och faktiskt är en storlek större än tidigare A4 och BMW´s trea vilket märks bakom ratten.

Jag har inte provkört någon av bilarna. Har dock hört att 1.8 TFSI är slö och att 2.0 TFSI är en rejäl upphöjare samt att den bara drar lite lite mindre än 1.8. Majoriteten av de bilar jag har kollat på har gått 3000 mil mellan intervallerna vilket känns som väldigt långt, för långt. Skall ta och undvika dom om det inte är så att de har dokumentation på att de bytt olja och oljefilter emellan.

Just nu lutar det mot Audin då den i mina ögon ser snyggare ut men vet fortfarande inte om jag skall ha diesel eller bensin. Kan man rengöra partikelfilter själv eller behövs det bytas efter ett tag för en DYR summa?

Det beror kanske på vilka referensramar man har men jag tycker att bägge TFSI är trevliga, en bil med partikelfilter är lite av en chansning för det finns alltid en risk att det behöver bytas men om och när går inte att förutse. Jag vet inte hur det fungerar på Audi men senare årsmodeller av BMW har ett tryggare filter som påstås vara underhållsfritt till skillnad från den äldre varianten som fanns som en servicepunkt i IDrive. De skiljer sig åt i både konstruktion och placering där filtret på nyare bilar sitter monterat så nära motorn som möjligt för att kunna värmas upp och regenereras (bilen bränner rent filtret själv) på ett bättre vis än det äldre filtret som satt en bit bak under bilen.   

På 5-serie E6x går brytpunkten vid LCI (2007-03), och det verkar vara ovanligt att det nyare filtret behöver bytas ut om man bortser från bilar med extremt hög mätarställning eller bilar som har körts med t.ex defekta givare så att ingen regenerering kunnat ske och filtret har blivit proppfullt.

På senare tid har det dykt upp en mängd olika metoder för att tvätta rent ett filter med varierande resultat, ett partikelfilter är nämligen en katalysator som tillsammans med värme skapar en reaktion vilken förbränner giftiga partiklar. Om den funktionen är störd spelar det ingen roll hur rent du får filtret för det blir fullt igen på kort tid men i alla fall i fallet BMW är det en växande skara av ägare som tvättat och kört vidare utan problem.

Hur länge en tvätt håller är det ingen som vet och förmodligen varierar det en hel del från bil till bil beroende på hur den har används tidigare och hur den används efteråt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NdL Konstruktör
8 november 2014 · 1 053 Inlägg

Då kör vi ungefär likvärdigt.
1000-1500mil på ett år är inte speciellt mycket.
Och det motiverar väl egentligen inte ett köp av diesel.
MEN. Jag själv ansåg att dieseln på dessa modeller har en mycket roligare motorkaraktär.

Och man kan ligga och köra som en idiot med bilen och i jämförelse med en bensinare så ligger man ju långt under.

Nu köpte jag förvisso en 535D. Den går verkligen som en dröm.
Men ska man se det bränsleekonomiskt så är väl 520 den bästa.

Min röst står fast vid en 5serie. Köper du en kommer du garanterat inte ångra dig.

TS_quattro fyrkrafsare
10 november 2014 · 1 443 Inlägg

Vad gäller audis (eller nja, gäller snarare hela V.A.G) longlifeservice så ger jag inte mycket för den, att man tar de stora punkterna var 3000:e mil är väl en sak, men ingen motor mår dåligt av att få ny olja och filter var 1500:e mil, särskilt inte en turbomotor, snarare motsatsen, det är ett bra sätt att slippa koksad olja och annat otyg.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang