Caddy Pu 1,9 diesel -01 Vill inte starta

norace
14 november 2014 · 6 Inlägg

Ca 13000 mil. Motor AEF ingen turbo. Inga reparationer eller öppnat huven på länge. Viss starttröghet vid låg temperatur.
Kört dagen innan. Har full tank. Dagen efter - slår på tändning, glödningslampan slocknar när den ska och har spänning på stiften, nöter startmotor (friskt batteri) men inte ens en hostning. Testat flera ggr - samma resultat.
Alla säkringar hela
Misstänker spänningsbortfall någonstans (till/från-fel)
På insidan insprutningspumpen sitter en magnetventil? med gummihätta. Jord och +-sladd. Är detta stoppventilen? Vilken spänning ska finnas där?
På ovansidan spjällaxel sitter en svart justerbar plastgrej (färgplomberad inställning) med tre sladdar. Vad gör den?
Svåråtkomlig på utsidan (mittemot den inre) sitter också en grej/ventil. Vad gör den?
Vad annat kan misstänkas och hur kollar jag det?
Kan jag koppla förbi felgrej, ev med sep strömbrytare? Till + på batteri?
Skum sak - det finns ingen elbränslepump, men ändå en 20A säkring för detta i säkringsdosan?
Någon kunnig med rätta svar e bra tips?

anonym165
14 november 2014 · 8 Inlägg

Glödstifften?

Volkswagen Golf R "Din CityService" (2011)
Meaganeowner
15 november 2014 · 2 250 Inlägg

Bör starta utan glödning även nu, för så kallt är det inte. Men lätt att kolla glödstiften. Bara skruva ur ett åt gången och lägga mot gods. I stället för gnistor, som på ett tändstift ska glödstiftet glöda ljusrött. Men bara om glödlampan lyser.

Syrran hade ett exakt liknande fel på sin Caddy...  Hon hittade det själv, kom åt ett av reläna under instrumentbrädan, nedanför ratten. Plötsligt gick det att starta bilen. Det var en dålig lödning inuti reläet. Så det kan löna sig att vicka på dessa, för att hitta den som eventuellt felar.

Ang säkring. Samma säkringslåda som till en bensinare. Så det sitter säkring i för bränslepump, men den är inte ansluten på en diesel.

Senast redigerat av Meaganeowner (15 november 2014)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2014 · 13 756 Inlägg

dom där motorerna startar ej utan fungerande glödning..  förkammar skrot..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
norace
15 november 2014 · 6 Inlägg

???
Som skrivits i trådstarten: glödstiften får sin spänning när dom ska.
Att fyra glödstift havererar över natten - sannolikt??
(Tidigare konstaterande på likadan bil - den hackade igång till slut med bara ett fungerande glödstift)
Plötsligt mekaniskt fel nattetid - ex insprutningspumpen skär ihop - är inte heller troligt.
Men om inte spridarna får tillräckligt med bränsle och tryck bakom, öppnar dom inte, och den tänder inte.
Bör alltså finnas någon mekanisk "stoppkran" som är elstyrd (magnetventil), eller annan ventil som styr bränsleflödet över till returledningen, dvs inget tryck kan byggas upp.
För att hitta dessa, behöver mina frågor från trådstarten få svar...

Tack för svar bränslepumpsäkring

Att vi åker mycket billigare än dom avundsjuka gör ju inget...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang