Kablarna brann upp!?

Tumbleweed
17 november 2014 · 1 711 Inlägg

Jag tänkte nog på tutan i bilar, där sluts kretsen med jord

Meaganeowner
17 november 2014 · 2 250 Inlägg

Ingen regel....
Jo då, så är det. Ursprungligen därför att det är lättast att fixa sluten krets, med bara en kabel upp till ratten, där man jordar när man ska tuta.
Andra ställen är (var) innerbelysning,  belysning i bagage, diverse enkla givare som t ex oljetryck- och temperaturgivare.

Mervolic Yawn...
17 november 2014 · 3 151 Inlägg

Jag var lite osäker på var du satte säkringen, men för att klargöra den punkten - säkringen ska alltså sitta så nära batteriet som möjligt, inte efter brytaren om så nu var fallet.

mangedif Snäll pöjk
17 november 2014 · 703 Inlägg

Nej det är separat plus till alla brytare, som jag har det nu har jag bara dragit en plus från batteriet och sen seriekopplat på brytaren. Men jag har kommit på vad jag gjorde för fel som andra har sagt här. Råkade koppla en krets mellan plus och minus till batteriet, måste varit seg, jobbigt också när man bara använt röda kablar.. men men, hoppas bara batteriet klarat sig också.

Meaganeowner skrev:
Skippa reläet,  det behövs inte. Kolla bruksanvisning - spec på ditt ekolod. Den förbrukar knappast med än 2 A.

Kollade biltemabrytaren. Visst är det en sån med gemensam plus för alla brytare?  I så fall behöver du ju inte dra fram en extra kabel från plus. Funkar cigguttaget och ledlamporna på panelen, så har du ju redan dragit fram både plus o minus dit.

Det luriga är att det krävs att man kopplar även negativ spänning till led-lamporna, så att dessa lyser när vald brytare är till. Och i så fall är alla minus anslutningar för dessa sammankopplade, precis som pluspolen är till matningen av brytarna.
Enligt Biltema har varje brytare även en hängning för var o en brytare. Det är dit du ska koppla ekolodets plusanslutning.  Minus till en gemensam minusplint för all elektronik. Det ska vara så få anslutningar som möjligt på batteriets poler. Kanske inte rent funktionsmässigt men väl för att undvika just det du råkat ut för bl a

Jag tror du vart o fibblat och anslutit dels på batteriet (pluspol) och andra änden till något som har anslutning till minus i brytarpanelen . Då ryker det så grannt.

Lägg upp en bild på baksidan av brytarpanelen så kanske vi kan reda ut det hela.

Ett bra alternativ är att använda voltmeter.  Bara inställt och kopplad för likspänningsmätning, så överlever både instrument o kablage. Svart mätprobe till "com". Röd till "V". Visar instrumentet ett minustecken framför mätvärden, så har du plus på den svarta kabeln och minus på den röda. Då blir det spännande o tid för eftertanke.

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
17 november 2014 · 703 Inlägg

Nej det är separat plus till alla brytare, som jag har det nu har jag bara dragit en plus från batteriet och sen seriekopplat på brytaren. Men jag har kommit på vad jag gjorde för fel som andra har sagt här. Råkade koppla en krets mellan plus och minus till batteriet, måste varit seg, jobbigt också när man bara använt röda kablar.. men men, hoppas bara batteriet klarat sig också.

Meaganeowner skrev:
Skippa reläet,  det behövs inte. Kolla bruksanvisning - spec på ditt ekolod. Den förbrukar knappast med än 2 A.

Kollade biltemabrytaren. Visst är det en sån med gemensam plus för alla brytare?  I så fall behöver du ju inte dra fram en extra kabel från plus. Funkar cigguttaget och ledlamporna på panelen, så har du ju redan dragit fram både plus o minus dit.

Det luriga är att det krävs att man kopplar även negativ spänning till led-lamporna, så att dessa lyser när vald brytare är till. Och i så fall är alla minus anslutningar för dessa sammankopplade, precis som pluspolen är till matningen av brytarna.
Enligt Biltema har varje brytare även en hängning för var o en brytare. Det är dit du ska koppla ekolodets plusanslutning.  Minus till en gemensam minusplint för all elektronik. Det ska vara så få anslutningar som möjligt på batteriets poler. Kanske inte rent funktionsmässigt men väl för att undvika just det du råkat ut för bl a

Jag tror du vart o fibblat och anslutit dels på batteriet (pluspol) och andra änden till något som har anslutning till minus i brytarpanelen . Då ryker det så grannt.

Lägg upp en bild på baksidan av brytarpanelen så kanske vi kan reda ut det hela.

Ett bra alternativ är att använda voltmeter.  Bara inställt och kopplad för likspänningsmätning, så överlever både instrument o kablage. Svart mätprobe till "com". Röd till "V". Visar instrumentet ett minustecken framför mätvärden, så har du plus på den svarta kabeln och minus på den röda. Då blir det spännande o tid för eftertanke.

Ack vet jag förgasarmotorer!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang