1962
Sök

Tröga växlar Volvo 940

166 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#1
Hej jag har fått stora problem med att lägga i just 1,2 och backväxeln på min Volvo 940 med m47 lådan.
När bilen är avstängd eller när jag precis startat den går det hur fint som helst men så fort jag rullat 1 m så är de väldigt svårt då måste jag ha bilen i rull för att det ska gå.

Det jag provat med är o lufta systemet utan resultat samt justerat back spärren. Är det kopplingen som är slut eller kan de vara nå annat ?
Senast redigerat av skbgkillen (18 november 2014)

4 262 Inlägg
19 november 2014
#2
Slavcylindern kan ha gnagt hål i kopplingsgaffeln så att den inte kopplar ur ordentligt. Om det luktar lamell eller du hör att varvtalet ökar medans hastigheten inte gör det så är det kopplingen.


166 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#3
Hur får man isär slavcylinder från den där armen ?

4 262 Inlägg
19 november 2014
#4
Det sitter en låsring, men du bör se om det är ett hål där den trycker. Annars kan kopplingsgaffeln ha fått ett hål inne i växellådan också och då får du ta ner lådan för att se det.


115 Inlägg
19 november 2014
#5
skbgkillen skrev:
Hej jag har fått stora problem med att lägga i just 1,2 och backväxeln på min Volvo 940 med m47 lådan.
När bilen är avstängd eller när jag precis startat den går det hur fint som helst men så fort jag rullat 1 m så är de väldigt svårt då måste jag ha bilen i rull för att det ska gå.

Det jag provat med är o lufta systemet utan resultat samt justerat back spärren. Är det kopplingen som är slut eller kan de vara nå annat ?

Jag hade likadant fel på min 740, då hade lamellen rostat fast i splinsen på ingående axeln till lådan. Två rejäla brytjärn krävdes för att få loss lådan, när jag skulle byta kopplingen



Sök