Volvo 940 Turbo misständer vid full gas, bränslechip och trimtändchip.

KaninKanon
4 december 2014 · 92 Inlägg

Hej hej!
Har länge hållt på med min Volvo 940 Ltt, jag har köpt trimchip från KL-racing: Både ekonomichip och vanliga turbochip, då jag har guldbox. Jag ställde upp laddet till 1,05 BAR och bilen gick sedan fint! Sedan lekte jag med öppen dump och det gick ju inge bra med det insprutningssystemet. Så jag tog bort det helt och kör nu med återcirkulerande dump.

Bilen min har däremot börjat misstända vid rejält gaspådrag med 0,6 BAR/ nästan konstant med 1,0 BAR. Har bytt LMM och då släcktes Lambda, men problemet kvarstår. Har bytt fördelarlock, tändstift (NGK, inge snålstift), tändkablar, tändspole och rotor är i nyskick. Tändstiften är ungefär 50% sotiga på hölstret, och lite på själva elektroden. Det kan bero på misständningarna eller för fet bränsleblandning. Jag har förstärkt tryckröret från LMM till turbo rejält så det sugs inte ihop.

Har hört att det kan vara spikningar, det sa KL - racing iaf. Men så mycket som bilen då "spikat" skulle bilen varit i småbitar vid det här laget. Jag tror mer på misständningar då man kan smyga förbi misständningarna om man inte gasar fullt förens man kommit förbi 3500 varv. Jag har gjort ett liknande inlägg tidigare och då troddes det att jag hade för liten LMM och spridare, men det känns tveksamt nu då tändstiften är sotiga.

Har läst på många forum om folk som har haft exakt samma problem som jag, men ingen har kommit till en lösning. För en person hade det tydligen funkat genom att ställa upp till 1,5 BAR, antagligen för att det jämnar ut blandningen. Det är inget jag har provat; jag tänkte kolla efter eventuella felkoder men vänder mig till er.

Ska jag byta tändchip? Ställa up laddet? Eller dylikt, vad kan problemet vara?

Tampongpunkarn
4 december 2014 · 786 Inlägg

Komp pröva tror jag nästan, Du säger ju själv du tror på misständningar, men Komptesta.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
zemet
4 december 2014 · 4 041 Inlägg

Byt tändstift och se om det hjälper?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
KaninKanon
4 december 2014 · 92 Inlägg

zemet skrev:
Byt tändstift och se om det hjälper?

Originalstiften agerade likadant som de nya NGK stiften, de ska vara av hög kvalité har jag hört. Men visst det kanske är ett problem.

zemet
4 december 2014 · 4 041 Inlägg

Ne har du bytt till nya NGK så lär ju inte dom vara problemet iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Tampongpunkarn
4 december 2014 · 786 Inlägg

Rem har ej hoppat heller?

Senast redigerat av Volvo240Driver (4 december 2014)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
KaninKanon
7 december 2014 · 92 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Rem har ej hoppat heller?

Det har jag inte kollat, generatorremmen gick av förut så bytte alla drivremmar. Kamrem är däremot orörd, ska kolla om den hoppat ett kugg, men det känns lite tveksamt.

breesladd SKÅNING
7 december 2014 · 1 215 Inlägg

brossan hade typ samma problem på sin 940 turbo, felsökte som idioter och byte till sist tändspolen för det var det ända kvar att testa och med en annan tändspole så slutade den att göra så

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
KaninKanon
14 december 2014 · 92 Inlägg

breesladd skrev:
brossan hade typ samma problem på sin 940 turbo, felsökte som idioter och byte till sist tändspolen för det var det ända kvar att testa och med en annan tändspole så slutade den att göra så

Har bytt tändspole med en kompis 740.och det blev ingen skillnad, bytte till en biltema tändspole också, den gick verkligen inte bra.

Fekzen
14 december 2014 · 181 Inlägg

Hallå hallå,

Du skulle egentligen behöva provköra med bredbandslambda för att man ska kunna ge några konkreta tips, annars är det egentligen bara chansning. Du kan ligga för fett eller för snålt eller så kan du ha andra problem som relaterar till tändning osv.

Har du bra blandning så kan man börja kika på tändningsrelaterade problem.

En typisk anledning skulle kunna vara att du har luftläckage någonstans mellan LMM och motor eller mellan motor och lambdasond på avgassidan.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang