Köpråd: volvo med 2.3l turbo årsm 95-00

Gyllis76
20 december 2014 · 41 Inlägg

Suget efter en fräsch Volvo som sommarbil har vaknat till liv igen. Så tänkte kolla här vilken Volvo som kan vara mest passande för mig. Har tidigare haft 2st volvo 855r med manuell låda och varit riktigt nöjd med dom. Sedan eller kombi spelar mindre roll. Vill ej ha 4stegad automat men kan tänka mig den 5stegade adaptiva lådan. Hade tänkt ha steg 3 det räcker. Så vilken R modell håller bäst(kör dock aldrig riktigt hårt med mina bilar) och är roligast. Kom med förslag och erfarenheter.

Oves_Bror
20 december 2014 · 456 Inlägg

Ja vill du ha 2.3 turbo så är det ju Volvo 940 som gäller.
tror dock inte att det finns nån R-modell av dom?
Tror heller inte att det finns mer än en automat låda till dom?
Men det är ju en i grunden väldigt bra bil med väldigt bra utvecklingspotential till förhållandevis låga priser.
Bara att skaffa en som haft en tidigare ägare som skött om den.
940 som bil är ju ljusår bättre än 850 som sen tog efter.
850 bör man hålla sig ifrån då den förutom att vara allmänt gay, driver i fel ända.
Hoppas du blev lite klokare av mina erfarenheter.

growing old is mandatory growing up is optional
nixon89 klabbarpan
20 december 2014 · 3 041 Inlägg

2.3 turbo fanns i 850r med i en 5 cylindrig version.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Oves_Bror
20 december 2014 · 456 Inlägg

nixon89 skrev:
2.3 turbo fanns i 850r med i en 5 cylindrig version.

Aha, okej.
Men som jag redan skrev, 850 som bil skriker ju redan: Jag tar den i 2:an!
Så nånting i en 940 kaross känns ju rätt normalt för den vanlige mannen.

growing old is mandatory growing up is optional
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
20 december 2014 · 1 128 Inlägg

Vilken R modell håller bäst? Ja, 850 och S/V70 är i stort sett samma bil så de håller lika bra. Men köper man en V70R med AWD så ska man se till så att inte AWDn är trasig. Måste du ha en R? Finns ju 850/S/V70 som har Turbo utan att vara R-bilar. Är nog lättast att hitta en S/V70 2.5T eller T5 och chippa.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
20 december 2014 · 1 128 Inlägg

Oves_Bror skrev:

nixon89 skrev:
2.3 turbo fanns i 850r med i en 5 cylindrig version.

Aha, okej.
Men som jag redan skrev, 850 som bil skriker ju redan: Jag tar den i 2:an!
Så nånting i en 940 kaross känns ju rätt normalt för den vanlige mannen.

Vad är det som är bögigt med 850? Är det framhjulsdriften du inte gillar?

Nöjeskör närproducerat
spokenratt
20 december 2014 · 3 860 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Vilken R modell håller bäst? Ja, 850 och S/V70 är i stort sett samma bil så de håller lika bra. Men köper man en V70R med AWD så ska man se till så att inte AWDn är trasig. Måste du ha en R? Finns ju 850/S/V70 som har Turbo utan att vara R-bilar. Är nog lättast att hitta en S/V70 2.5T eller T5 och chippa.

Bra poäng!

_Blue_Speed_ skrev:

Oves_Bror skrev:

nixon89 skrev:
2.3 turbo fanns i 850r med i en 5 cylindrig version.

Aha, okej.
Men som jag redan skrev, 850 som bil skriker ju redan: Jag tar den i 2:an!
Så nånting i en 940 kaross känns ju rätt normalt för den vanlige mannen.

Vad är det som är bögigt med 850? Är det framhjulsdriften du inte gillar?

Undrar det samma... finns mycket trevligt med volvos nyare bilar också trotts fwd. Till ex det ljud en 5a har, vridet de flesta kan leverera och för att inte gala om komfort, 800 serie, s/v70 eller 940....?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Gyllis76
20 december 2014 · 41 Inlägg

Vill ha en äkta R då jag gillar inredningen samt utseendet och det var Volvos mest exlusiva bilar och det är lite nice. Att köpa en 940 kommer aldrig på frågan inredning suger känns 740 och motorljudet patetiskt en gubbracer så inget för mig. Awd är inget jag heller känner sug av då dessa ofta går sönder. Blir en R manuell med fwd sen vilken R spelar mindre roll.

Mack Forum- och sitemoderator
20 december 2014 · 26 160 Inlägg

Gyllis76 skrev:
Vill ha en äkta R då jag gillar inredningen samt utseendet och det var Volvos mest exlusiva bilar och det är lite nice. Att köpa en 940 kommer aldrig på frågan inredning suger känns 740 och motorljudet patetiskt en gubbracer så inget för mig. Awd är inget jag heller känner sug av då dessa ofta går sönder. Blir en R manuell med fwd sen vilken R spelar mindre roll.

Här har vi lyssnat på kompisar märker jag..
Menmen. Köp du en 850R och var nöjd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Oves_Bror
20 december 2014 · 456 Inlägg

Gyllis76 skrev:
Vill ha en äkta R då jag gillar inredningen samt utseendet och det var Volvos mest exlusiva bilar och det är lite nice. Att köpa en 940 kommer aldrig på frågan inredning suger känns 740 och motorljudet patetiskt en gubbracer så inget för mig. Awd är inget jag heller känner sug av då dessa ofta går sönder. Blir en R manuell med fwd sen vilken R spelar mindre roll.

Köp det som tilltalar dig mest.
Vilken ända det driver i är mest en smakfråga.
Kan ju vara FWD som du gillar, typ  Honda, Mazda.
Eller RWD typ Ferrari,BMW ,Mercedes,Lamborghini, jaguar, Chevrolet,koenigsegg osv.

growing old is mandatory growing up is optional
JonasK -.-
20 december 2014 · 383 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Köp det som tilltalar dig mest.
Vilken ända det driver i är mest en smakfråga.
Kan ju vara FWD som du gillar, typ  Honda, Mazda.
Eller RWD typ Ferrari,BMW ,Mercedes,Lamborghini, jaguar, Chevrolet,koenigsegg osv.

Sorry för OT men ...
Önskar det fanns en gilla-knapp på forumet smile

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
zemet
21 december 2014 · 4 041 Inlägg

Oves_Bror skrev:

Gyllis76 skrev:
Vill ha en äkta R då jag gillar inredningen samt utseendet och det var Volvos mest exlusiva bilar och det är lite nice. Att köpa en 940 kommer aldrig på frågan inredning suger känns 740 och motorljudet patetiskt en gubbracer så inget för mig. Awd är inget jag heller känner sug av då dessa ofta går sönder. Blir en R manuell med fwd sen vilken R spelar mindre roll.

Köp det som tilltalar dig mest.
Vilken ända det driver i är mest en smakfråga.
Kan ju vara FWD som du gillar, typ  Honda, Mazda.
Eller RWD typ Ferrari,BMW ,Mercedes,Lamborghini, jaguar, Chevrolet,koenigsegg osv.

Du uttrycker mina åsikter så fruktansvärt bra! Fyfan för fwd och Volvo kunde lika gärna gått i konkurs efter att dom sluta bygga 960...

850 med typ 70/30 viktfördelning är ju helt lysande om man hatar att bilen svänger när man vrider ratten.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
21 december 2014 ·

zemet skrev:

Oves_Bror skrev:

Gyllis76 skrev:
Vill ha en äkta R då jag gillar inredningen samt utseendet och det var Volvos mest exlusiva bilar och det är lite nice. Att köpa en 940 kommer aldrig på frågan inredning suger känns 740 och motorljudet patetiskt en gubbracer så inget för mig. Awd är inget jag heller känner sug av då dessa ofta går sönder. Blir en R manuell med fwd sen vilken R spelar mindre roll.

Köp det som tilltalar dig mest.
Vilken ända det driver i är mest en smakfråga.
Kan ju vara FWD som du gillar, typ  Honda, Mazda.
Eller RWD typ Ferrari,BMW ,Mercedes,Lamborghini, jaguar, Chevrolet,koenigsegg osv.

Du uttrycker mina åsikter så fruktansvärt bra! Fyfan för fwd och Volvo kunde lika gärna gått i konkurs efter att dom sluta bygga 960...

850 med typ 70/30 viktfördelning är ju helt lysande om man hatar att bilen svänger när man vrider ratten.

Det var väl en orsak till att Ford kunde kliva in med en hög pengar, just för att Volvo PV var nära ruinens brant efter att ha byggt dessa i inköp för kunderna förhållandevis dyra RWD bilar som inte längre sålde tillräckligt bra som krävdes för företagets ekonomiska stabilitet.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
21 december 2014 · 1 128 Inlägg

spokenratt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Oves_Bror skrev:
Aha, okej.
Men som jag redan skrev, 850 som bil skriker ju redan: Jag tar den i 2:an!
Så nånting i en 940 kaross känns ju rätt normalt för den vanlige mannen.

Vad är det som är bögigt med 850? Är det framhjulsdriften du inte gillar?

Undrar det samma... finns mycket trevligt med volvos nyare bilar också trotts fwd. Till ex det ljud en 5a har, vridet de flesta kan leverera och för att inte gala om komfort, 800 serie, s/v70 eller 940....?

Volvo femman är och kommer alltid vara det bästa Volvo tillverkat i motorväg, stabil motor med jävligt skön gång och ljud. Men att rödblockarna är rejälare och ännu mer driftsäkra är det väl inget snack om men då får man också gå ner några snäpp i skönsång. cool

Talar man om komfort mellan 940 eller 850/X70 så kan man nog räkna ut själv vilken som är skönast att åka i även om man aldrig har åkt nån av dom...

Jag kör en Volvo som "driver i fel ände" och visst är RWD roligare på snön. Men på sommaren spelar det väl ingen roll att man kör en FWD Volvo för jag menar, en 940 med original motor är väl inte allt för kul att försöka sladda med på varm sommar-asfalt? Då gliiider jag hellre FWD med min femma. Nu kommer någon skriva att man kan hänga ner en femma i en RWD Volvo och ja det finns folk som kombinerar det bästa från två världar, men då ska man ju ha tid/möjlighet/kunskap och ork att fixa ihop ett sånt projekt också.

Men avslutar med att säga att jag älskar både RWD och FWD Volvo och tycker man ska ha minst en av varje. smile

Nöjeskör närproducerat
spokenratt
21 december 2014 · 3 860 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

spokenratt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Vad är det som är bögigt med 850? Är det framhjulsdriften du inte gillar?

Undrar det samma... finns mycket trevligt med volvos nyare bilar också trotts fwd. Till ex det ljud en 5a har, vridet de flesta kan leverera och för att inte gala om komfort, 800 serie, s/v70 eller 940....?

Volvo femman är och kommer alltid vara det bästa Volvo tillverkat i motorväg, stabil motor med jävligt skön gång och ljud. Men att rödblockarna är rejälare och ännu mer driftsäkra är det väl inget snack om men då får man också gå ner några snäpp i skönsång. cool

Talar man om komfort mellan 940 eller 850/X70 så kan man nog räkna ut själv vilken som är skönast att åka i även om man aldrig har åkt nån av dom...

Jag kör en Volvo som "driver i fel ände" och visst är RWD roligare på snön. Men på sommaren spelar det väl ingen roll att man kör en FWD Volvo för jag menar, en 940 med original motor är väl inte allt för kul att försöka sladda med på varm sommar-asfalt? Då gliiider jag hellre FWD med min femma. Nu kommer någon skriva att man kan hänga ner en femma i en RWD Volvo och ja det finns folk som kombinerar det bästa från två världar, men då ska man ju ha tid/möjlighet/kunskap och ork att fixa ihop ett sånt projekt också.

Men avslutar med att säga att jag älskar både RWD och FWD Volvo och tycker man ska ha minst en av varje. smile

Myckey bra sagt!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
burnin_rubber
22 december 2014 · 220 Inlägg

då jag ägt både 940 och 850 och v70 så kan jag säga som här.

Ljudmässigt motor: Helt klart 5 cylindrigt alla dagar i veckan.

Driftsäkerhet motor: jämnt skägg för jag säga enligt egen erfarenhet.Dock enklare o billigare med b230 familjen.

Komfort: 850,940,V70(98),V70(01) så skulle JAG rangordna dom..komforten och ljudnivån i 850 är milsvidd bättre än 940in.

Utseende: Hmmm ja en 940 med fullt addonpaket och ett snyggt utblås och nice fälgar knäcker nästan en 850 med plastpaket....men det är på gränsen..Köp det du känner mest för.

Fwd/Rwd/Awd:
Framhjuldrivet är aldrig kul med mycket pulver då det bara vill gå rakt fram i kurvorna och 850 har helt fel viktfördelning dessutom.
Bakhjulsdrivet är alltid roligt med mycket effekt...nuff said!
AWD: Suveränt när andra kör fast och du bara glider förbi..Roligt på vintern!Du behöver aldrig bekymra dig om greppet.Ska du vara snabbast vid rödljusen är det grymt fint också.

Men köp det som DU känner är rätt för dig...sluta lyssna på dina polare och välj själv.
Jag hade hellre köpt en 940 och trimmat för dom pengarna som blir över än om du köpt en 850R.


by the way:Men på sommaren spelar det väl ingen roll att man kör en FWD Volvo för jag menar, en 940 med original motor är väl inte allt för kul att försöka sladda med på varm sommar-asfalt?

Med en 850R finns ju inte ens möjligheten till att sladda en varm sommardag....

Senast redigerat av burnin_rubber (22 december 2014)

Brådhis * Voff voff *
22 december 2014 · 10 285 Inlägg

Alltså... En 850R har ju så pass mycket bättre väghållning från fabrik att hastigheten när "den bara går rakt fram" i en kurva förmodligen är klart högre än den fart en original 940 klarar ändå...

Alltså skulle iaf jag betydligt hellre köra 850R än 940 om jag vill åka fort.

Fast ni kanske bara vill åka brett och inte är ute efter väghållning? För då är ju FWD ganska trist... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
burnin_rubber
23 december 2014 · 220 Inlägg

väghållning???det sitter bakom ratten och är ihopkopplad med hjärnan och högerfoten :-)

Gyllis76
26 december 2014 · 41 Inlägg

Vill ha en äkta R då jag gillar inredningen samt utseendet och det var Volvos mest exlusiva bilar och det är lite nice. Att köpa en 940 kommer aldrig på frågan inredning suger känns 740 och motorljudet patetiskt en gubbracer så inget för mig. Awd är inget jag heller känner sug av då dessa ofta går sönder. Blir en R manuell med fwd sen vilken R spelar mindre roll.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang