VW Passat Vr6 avgas läcka?

fridasbabe
19 december 2014 · 104 Inlägg

Hejsan har köpt mig en "fin" passat med vr6 motorn som har femväxlade syncro lådan och fyrhjulsdrift. Funkar kanon här uppe i åre. Men har märkt nu när det varit -20 grader att avgasröret läcker. Men försvinner nog helt såfort bilen är varm. Ska det vara såhär?

För den har dubbla utblås, vilket jag tycker är konstigt då vr6 motorerna har luft/bränsle på ena sidan och avgaserna på andra. Men går i alla fall ner två rör under bilen. Där det sitter två flex pipes eller vad det heter, en på varje sida. Dessa två flex pipes läcker då när det är väldigt kallt. Dessa sitter precis innan katten. Som jag ser det sitter det två katter under bilen roll Billigt att byta dem!

Allt är original om ni undrar?
Men i alla fall så funkar ju ändå inte katten förens det är varmt, så egentligen gör det väll inget? Ska det vara såhär eller?

http://www.dp-engineering.nl/media/catalog/product/cache/1/image/51dba86bc05eb6d44de677c16cae75ea/f/l/flex-pipe_1_1_1.jpg

Kör farmors racing bil...
it_mutt Avstängd
19 december 2014 · 10 388 Inlägg

Nu vet jag inte hur gammal din Passat är, men, det kan väl iofs kvitta.

Nej, det ska inte läcka där.

Och gällande att det inte fungerar innan det kommer upp i värme; mnja. Det som läcker ut hjälper ju inte riktigt till att värma upp systemet.

Läckage i systemet kan sen, om man nu vill dra det vidare, få lambdasonden att visa fel värde, vilket ger fel blandning vilket i förlängningen kan skada katalysatorn

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fridasbabe
19 december 2014 · 104 Inlägg

it_mutt skrev:
Nu vet jag inte hur gammal din Passat är, men, det kan väl iofs kvitta.

Nej, det ska inte läcka där.

Och gällande att det inte fungerar innan det kommer upp i värme; mnja. Det som läcker ut hjälper ju inte riktigt till att värma upp systemet.

Läckage i systemet kan sen, om man nu vill dra det vidare, få lambdasonden att visa fel värde, vilket ger fel blandning vilket i förlängningen kan skada katalysatorn

Är en rätt gammal bil, från 98-99. Modell 99 tror jag, men står i papret 98. Det är en tyskimporterad bil och är väldigt lite körd vinter tid, så verkligen lite slitage under bilen. Men ja visst, men är vi säkra på att det sitter en lambdasond i katten?

Senast redigerat av fridasbabe (19 december 2014)

Kör farmors racing bil...
Mack Forum- och sitemoderator
19 december 2014 · 26 136 Inlägg

fridasbabe skrev:

it_mutt skrev:
Nu vet jag inte hur gammal din Passat är, men, det kan väl iofs kvitta.

Nej, det ska inte läcka där.

Och gällande att det inte fungerar innan det kommer upp i värme; mnja. Det som läcker ut hjälper ju inte riktigt till att värma upp systemet.

Läckage i systemet kan sen, om man nu vill dra det vidare, få lambdasonden att visa fel värde, vilket ger fel blandning vilket i förlängningen kan skada katalysatorn

Är en rätt gammal bil, från 98-99. Modell 99 tror jag, men står i papret 98. Det är en tyskimporterad bil och är väldigt lite körd vinter tid, så verkligen lite slitage under bilen. Men ja visst, men är vi säkra på att det sitter en lambdasond i katten?

Beror på hur man definierar "gammal"..
Och ja, du bör ha åtmindstone en lambdasond.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
it_mutt Avstängd
19 december 2014 · 10 388 Inlägg

fridasbabe skrev:

it_mutt skrev:
Nu vet jag inte hur gammal din Passat är, men, det kan väl iofs kvitta.

Nej, det ska inte läcka där.

Och gällande att det inte fungerar innan det kommer upp i värme; mnja. Det som läcker ut hjälper ju inte riktigt till att värma upp systemet.

Läckage i systemet kan sen, om man nu vill dra det vidare, få lambdasonden att visa fel värde, vilket ger fel blandning vilket i förlängningen kan skada katalysatorn

Är en rätt gammal bil, från 98-99. Modell 99 tror jag, men står i papret 98. Det är en tyskimporterad bil och är väldigt lite körd vinter tid, så verkligen lite slitage under bilen. Men ja visst, men är vi säkra på att det sitter en lambdasond i katten?

Säker? Inte 100%, men 99.9% iaf.

(Sen är det möjligt du har mer än 1 per "bank", men det är en annan femma)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fridasbabe
20 december 2014 · 104 Inlägg

Mack skrev:

fridasbabe skrev:

it_mutt skrev:
Nu vet jag inte hur gammal din Passat är, men, det kan väl iofs kvitta.

Nej, det ska inte läcka där.

Och gällande att det inte fungerar innan det kommer upp i värme; mnja. Det som läcker ut hjälper ju inte riktigt till att värma upp systemet.

Läckage i systemet kan sen, om man nu vill dra det vidare, få lambdasonden att visa fel värde, vilket ger fel blandning vilket i förlängningen kan skada katalysatorn

Är en rätt gammal bil, från 98-99. Modell 99 tror jag, men står i papret 98. Det är en tyskimporterad bil och är väldigt lite körd vinter tid, så verkligen lite slitage under bilen. Men ja visst, men är vi säkra på att det sitter en lambdasond i katten?

Beror på hur man definierar "gammal"..
Och ja, du bör ha åtmindstone en lambdasond.

it_mutt skrev:

fridasbabe skrev:

it_mutt skrev:
Nu vet jag inte hur gammal din Passat är, men, det kan väl iofs kvitta.

Nej, det ska inte läcka där.

Och gällande att det inte fungerar innan det kommer upp i värme; mnja. Det som läcker ut hjälper ju inte riktigt till att värma upp systemet.

Läckage i systemet kan sen, om man nu vill dra det vidare, få lambdasonden att visa fel värde, vilket ger fel blandning vilket i förlängningen kan skada katalysatorn

Är en rätt gammal bil, från 98-99. Modell 99 tror jag, men står i papret 98. Det är en tyskimporterad bil och är väldigt lite körd vinter tid, så verkligen lite slitage under bilen. Men ja visst, men är vi säkra på att det sitter en lambdasond i katten?

Säker? Inte 100%, men 99.9% iaf.

(Sen är det möjligt du har mer än 1 per "bank", men det är en annan femma)

Förståd nästan det, men är det något som är värt att fixa? Har inte möjligheter att fixa det själv. Vad tror ni verkstan pröjsar för detta? Kan meddela att idag när det var -4 grader läckte den inget vid start...

Kör farmors racing bil...
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 december 2014 · 3 730 Inlägg

fridasbabe skrev:

Mack skrev:

fridasbabe skrev:

it_mutt skrev:
Nu vet jag inte hur gammal din Passat är, men, det kan väl iofs kvitta.

Nej, det ska inte läcka där.

Och gällande att det inte fungerar innan det kommer upp i värme; mnja. Det som läcker ut hjälper ju inte riktigt till att värma upp systemet.

Läckage i systemet kan sen, om man nu vill dra det vidare, få lambdasonden att visa fel värde, vilket ger fel blandning vilket i förlängningen kan skada katalysatorn

Är en rätt gammal bil, från 98-99. Modell 99 tror jag, men står i papret 98. Det är en tyskimporterad bil och är väldigt lite körd vinter tid, så verkligen lite slitage under bilen. Men ja visst, men är vi säkra på att det sitter en lambdasond i katten?

Beror på hur man definierar "gammal"..
Och ja, du bör ha åtmindstone en lambdasond.

it_mutt skrev:

fridasbabe skrev:

Är en rätt gammal bil, från 98-99. Modell 99 tror jag, men står i papret 98. Det är en tyskimporterad bil och är väldigt lite körd vinter tid, så verkligen lite slitage under bilen. Men ja visst, men är vi säkra på att det sitter en lambdasond i katten?

Säker? Inte 100%, men 99.9% iaf.

(Sen är det möjligt du har mer än 1 per "bank", men det är en annan femma)

Förståd nästan det, men är det något som är värt att fixa? Har inte möjligheter att fixa det själv. Vad tror ni verkstan pröjsar för detta? Kan meddela att idag när det var -4 grader läckte den inget vid start...

Måste polisa lite: verkstan pröjsar inget för rep av avgasrör

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Lasse62
20 december 2014 · 292 Inlägg

fridasbabe skrev:

it_mutt skrev:
Nu vet jag inte hur gammal din Passat är, men, det kan väl iofs kvitta.

Nej, det ska inte läcka där.

Och gällande att det inte fungerar innan det kommer upp i värme; mnja. Det som läcker ut hjälper ju inte riktigt till att värma upp systemet.

Läckage i systemet kan sen, om man nu vill dra det vidare, få lambdasonden att visa fel värde, vilket ger fel blandning vilket i förlängningen kan skada katalysatorn

Är en rätt gammal bil, från 98-99. Modell 99 tror jag, men står i papret 98. Det är en tyskimporterad bil och är väldigt lite körd vinter tid, så verkligen lite slitage under bilen. Men ja visst, men är vi säkra på att det sitter en lambdasond i katten?

En -98-99 Passat 3B har en Audi V6:a och ingen VR6:a, sista årsmodellen med VR6 motorn var 1996 :-)
Därav har en ett utblås per cylinderbank och två kattar.
Att flexrören läcker är inte direkt ovanligt

fridasbabe
21 december 2014 · 104 Inlägg

DiwraZ skrev:
Måste polisa lite: verkstan pröjsar inget för rep av avgasrör

Okej, fiskar då? neutral

Lasse62 skrev:
En -98-99 Passat 3B har en Audi V6:a och ingen VR6:a, sista årsmodellen med VR6 motorn var 1996 :-)
Därav har en ett utblås per cylinderbank och två kattar.
Att flexrören läcker är inte direkt ovanligt

Ofan, jag var rätt säker på det för den låter banne mig likadant big_smile Sen alla jag frågat har typ sagt "jao det tror jag nog"...fyfan audi skit håller ju inte sad Kört många mil med vår caravelle, där har dem satt in en vr6 motor. Den jävlen dra på bra fan. Varvar så in i helvete...

Passat 3B? Du menar väl konstruktion namnet på dessa bilar? Den heter väl B5?
Ofan, så det är ett vanligt fenomen att dessa läcker?

Kör farmors racing bil...
it_mutt Avstängd
21 december 2014 · 10 388 Inlägg

fridasbabe skrev:

DiwraZ skrev:
Måste polisa lite: verkstan pröjsar inget för rep av avgasrör

Okej, fiskar då? neutral

Lasse62 skrev:
En -98-99 Passat 3B har en Audi V6:a och ingen VR6:a, sista årsmodellen med VR6 motorn var 1996 :-)
Därav har en ett utblås per cylinderbank och två kattar.
Att flexrören läcker är inte direkt ovanligt

Ofan, jag var rätt säker på det för den låter banne mig likadant big_smile Sen alla jag frågat har typ sagt "jao det tror jag nog"...fyfan audi skit håller ju inte sad Kört många mil med vår caravelle, där har dem satt in en vr6 motor. Den jävlen dra på bra fan. Varvar så in i helvete...

Passat 3B? Du menar väl konstruktion namnet på dessa bilar? Den heter väl B5?
Ofan, så det är ett vanligt fenomen att dessa läcker?

Det är samma bil (beroende på hur man vill se det). B5 säger man normalt för att inte röra till det (detta då det finns en modell som går som just B3 (312-315) (1988-93 har jag för mig), men typmodellen är 3B/3BG

Säga att något är skit för att det inte håller mer än 20.000 mil/15-16år är väl att ta i kan jag dock tycka.


Och nej, verkstaden "fixar" wink


För övrigt fanns 3,6L VR6:a att få på ex.vis 2008:an, Passat CC och i kina fanns den även på 2010:an (faceliften). Även om den där inte heter "Passat"

Sen finns det visserligen -olilka- VR6:or, från 2.8 till 3.6 (FSI?), men, det är en annan femma.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lasse62
21 december 2014 · 292 Inlägg

it_mutt skrev:

fridasbabe skrev:

DiwraZ skrev:
Måste polisa lite: verkstan pröjsar inget för rep av avgasrör

Okej, fiskar då? neutral

Lasse62 skrev:
En -98-99 Passat 3B har en Audi V6:a och ingen VR6:a, sista årsmodellen med VR6 motorn var 1996 :-)
Därav har en ett utblås per cylinderbank och två kattar.
Att flexrören läcker är inte direkt ovanligt

Ofan, jag var rätt säker på det för den låter banne mig likadant big_smile Sen alla jag frågat har typ sagt "jao det tror jag nog"...fyfan audi skit håller ju inte sad Kört många mil med vår caravelle, där har dem satt in en vr6 motor. Den jävlen dra på bra fan. Varvar så in i helvete...

Passat 3B? Du menar väl konstruktion namnet på dessa bilar? Den heter väl B5?
Ofan, så det är ett vanligt fenomen att dessa läcker?

Det är samma bil (beroende på hur man vill se det). B5 säger man normalt för att inte röra till det (detta då det finns en modell som går som just B3 (312-315) (1988-93 har jag för mig), men typmodellen är 3B/3BG

Säga att något är skit för att det inte håller mer än 20.000 mil/15-16år är väl att ta i kan jag dock tycka.


Och nej, verkstaden "fixar" wink


För övrigt fanns 3,6L VR6:a att få på ex.vis 2008:an, Passat CC och i kina fanns den även på 2010:an (faceliften). Även om den där inte heter "Passat"

Sen finns det visserligen -olilka- VR6:or, från 2.8 till 3.6 (FSI?), men, det är en annan femma.

Huvudorsaken till att VR6:an inte erbjöds i 3B/3BG modellerna var att den är konstruerad för tvärställd montering men dessa har motorn längsställd som i Audi A4/A6

it_mutt Avstängd
21 december 2014 · 10 388 Inlägg

Lasse62 skrev:

it_mutt skrev:

fridasbabe skrev:

DiwraZ skrev:
Måste polisa lite: verkstan pröjsar inget för rep av avgasrör

Okej, fiskar då? neutral

Ofan, jag var rätt säker på det för den låter banne mig likadant big_smile Sen alla jag frågat har typ sagt "jao det tror jag nog"...fyfan audi skit håller ju inte sad Kört många mil med vår caravelle, där har dem satt in en vr6 motor. Den jävlen dra på bra fan. Varvar så in i helvete...

Passat 3B? Du menar väl konstruktion namnet på dessa bilar? Den heter väl B5?
Ofan, så det är ett vanligt fenomen att dessa läcker?

Det är samma bil (beroende på hur man vill se det). B5 säger man normalt för att inte röra till det (detta då det finns en modell som går som just B3 (312-315) (1988-93 har jag för mig), men typmodellen är 3B/3BG

Säga att något är skit för att det inte håller mer än 20.000 mil/15-16år är väl att ta i kan jag dock tycka.


Och nej, verkstaden "fixar" wink


För övrigt fanns 3,6L VR6:a att få på ex.vis 2008:an, Passat CC och i kina fanns den även på 2010:an (faceliften). Även om den där inte heter "Passat"

Sen finns det visserligen -olilka- VR6:or, från 2.8 till 3.6 (FSI?), men, det är en annan femma.

Huvudorsaken till att VR6:an inte erbjöds i 3B/3BG modellerna var att den är konstruerad för tvärställd montering men dessa har motorn längsställd som i Audi A4/A6

Motsatte mig att sista modellen med VR6:a var 1996...vilket då inte stämmer, då VR6:an "kom tillbaka" igen i Passaterna, om än som "ny motor".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lasse62
21 december 2014 · 292 Inlägg

it_mutt skrev:

Lasse62 skrev:

it_mutt skrev:

Det är samma bil (beroende på hur man vill se det). B5 säger man normalt för att inte röra till det (detta då det finns en modell som går som just B3 (312-315) (1988-93 har jag för mig), men typmodellen är 3B/3BG

Säga att något är skit för att det inte håller mer än 20.000 mil/15-16år är väl att ta i kan jag dock tycka.


Och nej, verkstaden "fixar" wink


För övrigt fanns 3,6L VR6:a att få på ex.vis 2008:an, Passat CC och i kina fanns den även på 2010:an (faceliften). Även om den där inte heter "Passat"

Sen finns det visserligen -olilka- VR6:or, från 2.8 till 3.6 (FSI?), men, det är en annan femma.

Huvudorsaken till att VR6:an inte erbjöds i 3B/3BG modellerna var att den är konstruerad för tvärställd montering men dessa har motorn längsställd som i Audi A4/A6

Motsatte mig att sista modellen med VR6:a var 1996...vilket då inte stämmer, då VR6:an "kom tillbaka" igen i Passaterna, om än som "ny motor".

Sista modellen med "den" VR6:an var ju 1996, modeller som fanns från 2006 o framåt marknadsfördes aldrig som VR6 här i Europa och i a f R36:an var av en avsevärt annan konstruktion och inte ens vinkeln mellan cylindrarna var längre samma, det var lite det jag avsåg.

fridasbabe
22 december 2014 · 104 Inlägg

it_mutt skrev:
Det är samma bil (beroende på hur man vill se det). B5 säger man normalt för att inte röra till det (detta då det finns en modell som går som just B3 (312-315) (1988-93 har jag för mig), men typmodellen är 3B/3BG

Säga att något är skit för att det inte håller mer än 20.000 mil/15-16år är väl att ta i kan jag dock tycka.


Och nej, verkstaden "fixar" wink


För övrigt fanns 3,6L VR6:a att få på ex.vis 2008:an, Passat CC och i kina fanns den även på 2010:an (faceliften). Även om den där inte heter "Passat"

Sen finns det visserligen -olilka- VR6:or, från 2.8 till 3.6 (FSI?), men, det är en annan femma.

Okejokej, ja nä, förlåt. Skulle kanske skrivit jag var ironisk. Bara jag som har hört några stycken som jag känner, pratat så gott om sina Audis och sen har dem gått åt helvete. Fyrhjulsdrift pajat, går bara på framhjulen. Audi har använt i princip alla olika driftsystem. Så med andra ord kan jag inte klandra Audi, för jag kan inget om detta. Men det var en relativt ny audi, kan det vara deras egna system då? Eller kör dem med olika än idag?

Jaha, "fixar" temporärt då asså? Typ karlssons klister ungefär... lol

Men förlorar inte VR6:an hela sitt koncept om man gör cylinderns volym större? Att vara kompakt men fortfarande vara "stark"? Eller ta lika stor plats som en rak femma/fyra men vara lika "stark" som en rak sexa?


Lasse62 skrev:
Huvudorsaken till att VR6:an inte erbjöds i 3B/3BG modellerna var att den är konstruerad för tvärställd montering men dessa har motorn längsställd som i Audi A4/A6

Det vet jag ingenting om, men VR6:an var nog inte så passade för fyrhjulsdrift. Tyskarna vill ju ha sina leksaker big_smile

Kör farmors racing bil...
it_mutt Avstängd
22 december 2014 · 10 388 Inlägg

fridasbabe skrev:

it_mutt skrev:
Det är samma bil (beroende på hur man vill se det). B5 säger man normalt för att inte röra till det (detta då det finns en modell som går som just B3 (312-315) (1988-93 har jag för mig), men typmodellen är 3B/3BG

Säga att något är skit för att det inte håller mer än 20.000 mil/15-16år är väl att ta i kan jag dock tycka.


Och nej, verkstaden "fixar" wink


För övrigt fanns 3,6L VR6:a att få på ex.vis 2008:an, Passat CC och i kina fanns den även på 2010:an (faceliften). Även om den där inte heter "Passat"

Sen finns det visserligen -olilka- VR6:or, från 2.8 till 3.6 (FSI?), men, det är en annan femma.

Okejokej, ja nä, förlåt. Skulle kanske skrivit jag var ironisk. Bara jag som har hört några stycken som jag känner, pratat så gott om sina Audis och sen har dem gått åt helvete. Fyrhjulsdrift pajat, går bara på framhjulen. Audi har använt i princip alla olika driftsystem. Så med andra ord kan jag inte klandra Audi, för jag kan inget om detta. Men det var en relativt ny audi, kan det vara deras egna system då? Eller kör dem med olika än idag?

Jaha, "fixar" temporärt då asså? Typ karlssons klister ungefär... lol

Men förlorar inte VR6:an hela sitt koncept om man gör cylinderns volym större? Att vara kompakt men fortfarande vara "stark"? Eller ta lika stor plats som en rak femma/fyra men vara lika "stark" som en rak sexa?


Lasse62 skrev:
Huvudorsaken till att VR6:an inte erbjöds i 3B/3BG modellerna var att den är konstruerad för tvärställd montering men dessa har motorn längsställd som i Audi A4/A6

Det vet jag ingenting om, men VR6:an var nog inte så passade för fyrhjulsdrift. Tyskarna vill ju ha sina leksaker big_smile

Beroende på hur mycket det läcker, så kan avgasbandage lösa det...för ett tag åtminstone

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lasse62
22 december 2014 · 292 Inlägg

fridasbabe skrev:

Lasse62 skrev:
Huvudorsaken till att VR6:an inte erbjöds i 3B/3BG modellerna var att den är konstruerad för tvärställd montering men dessa har motorn längsställd som i Audi A4/A6

Det vet jag ingenting om, men VR6:an var nog inte så passade för fyrhjulsdrift. Tyskarna vill ju ha sina leksaker big_smile

De flesta applikationer som den urspr VR6:an och dess efterföljare fanns i innebar 4WD.

Golf Mk3 fanns med valbart med VR6 o 4WD
Golf Mk4 fanns enbart med "VR6" och 4WD
Bora fanns enbart med "VR6" och 4WD i Europa
Seat Leon Cupra fanns med "VR6" enbart tillsammans med 4WD

Efter avbrottet för Passat 3B/3BG med längsställd motor kom nästa generation med "VR6" som enbart erbjöds med 4WD i Europa

I princip är det bara i Corrado, Transporter och i MB Vito som 4WD inte har varit valbart med VR6.

fridasbabe
29 december 2014 · 104 Inlägg

it_mutt skrev:

fridasbabe skrev:

it_mutt skrev:
Det är samma bil (beroende på hur man vill se det). B5 säger man normalt för att inte röra till det (detta då det finns en modell som går som just B3 (312-315) (1988-93 har jag för mig), men typmodellen är 3B/3BG

Säga att något är skit för att det inte håller mer än 20.000 mil/15-16år är väl att ta i kan jag dock tycka.


Och nej, verkstaden "fixar" wink


För övrigt fanns 3,6L VR6:a att få på ex.vis 2008:an, Passat CC och i kina fanns den även på 2010:an (faceliften). Även om den där inte heter "Passat"

Sen finns det visserligen -olilka- VR6:or, från 2.8 till 3.6 (FSI?), men, det är en annan femma.

Okejokej, ja nä, förlåt. Skulle kanske skrivit jag var ironisk. Bara jag som har hört några stycken som jag känner, pratat så gott om sina Audis och sen har dem gått åt helvete. Fyrhjulsdrift pajat, går bara på framhjulen. Audi har använt i princip alla olika driftsystem. Så med andra ord kan jag inte klandra Audi, för jag kan inget om detta. Men det var en relativt ny audi, kan det vara deras egna system då? Eller kör dem med olika än idag?

Jaha, "fixar" temporärt då asså? Typ karlssons klister ungefär... lol

Men förlorar inte VR6:an hela sitt koncept om man gör cylinderns volym större? Att vara kompakt men fortfarande vara "stark"? Eller ta lika stor plats som en rak femma/fyra men vara lika "stark" som en rak sexa?


Lasse62 skrev:
Huvudorsaken till att VR6:an inte erbjöds i 3B/3BG modellerna var att den är konstruerad för tvärställd montering men dessa har motorn längsställd som i Audi A4/A6

Det vet jag ingenting om, men VR6:an var nog inte så passade för fyrhjulsdrift. Tyskarna vill ju ha sina leksaker big_smile

Beroende på hur mycket det läcker, så kan avgasbandage lösa det...för ett tag åtminstone

Lasse62 skrev:

fridasbabe skrev:

Lasse62 skrev:
Huvudorsaken till att VR6:an inte erbjöds i 3B/3BG modellerna var att den är konstruerad för tvärställd montering men dessa har motorn längsställd som i Audi A4/A6

Det vet jag ingenting om, men VR6:an var nog inte så passade för fyrhjulsdrift. Tyskarna vill ju ha sina leksaker big_smile

De flesta applikationer som den urspr VR6:an och dess efterföljare fanns i innebar 4WD.

Golf Mk3 fanns med valbart med VR6 o 4WD
Golf Mk4 fanns enbart med "VR6" och 4WD
Bora fanns enbart med "VR6" och 4WD i Europa
Seat Leon Cupra fanns med "VR6" enbart tillsammans med 4WD

Efter avbrottet för Passat 3B/3BG med längsställd motor kom nästa generation med "VR6" som enbart erbjöds med 4WD i Europa

I princip är det bara i Corrado, Transporter och i MB Vito som 4WD inte har varit valbart med VR6.

Jaha ja, tack för all bra info men tyvärr hände detta i helgen hmm
Så verkstan ska det till i alla fall!
http://s19.postimg.org/kmttzzqoz/2014_12_26_13_03_06.jpg

Kör farmors racing bil...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang