6170
Sök

Framvagns inställning efter byte av länkarm och spindelled?

48 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
Jag lämnade in bilen på verkstad och bytte länkarm och spindelled men skojarna där har inte gjort någon framvagnsinställning och bilen låter när man svänger. Det låter typ som att däcken slirar fast än att jag inte kör så fort.

Är det farligt att köra så och vad händer om jag väntar med att göra en framvagnsinställning?

Vart kan jag göra det billigast?`Det e ingen dyr bil och jag har redan lagt mycket på den som jag egentligen inte borde ha gjort men nu när jag ändå har bilen hemma nu så vill jag att den ska funka.

Hur mycket kostar det att göra en sån? Det är en polo classic 98 (sedan).

512 Inlägg
3 januari 2015
Har du två bräbitar på cirkus 60cm och två måttband kan du kolla toe-vinkeln själv med lite enkel trigonometri.

48 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
Har du två bräbitar på cirkus 60cm och två måttband kan du kolla toe-vinkeln själv med lite enkel trigonometri.

Hur menar du då? Jag har aldrig gjort detta förut. Hur gör dem på verkstaden, lossar man inte på något för att sätta tillbaka allt när det är klart?

Forummoderator
26 581 Inlägg
3 januari 2015
Dom gör inte en fyrhjulsinställning per automatik efter att de har bytt dylika saker som länkarm och spindelled.
Det får man be om att dom gör separat efteråt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

512 Inlägg
3 januari 2015
Det låter som om du har en på tok för hög toe-vinkel (alltså att hjulen pekar inåt), hjulen ska peka inåt men en 0,25-0,5grad är väl vad dem flesta bilar har. Du justerar toe-vinkeln på styrlederna (yttre ändarna av styrväxeln).

När du justerar så lägger du en plankbit längsmed vardera framhjul och mäter avstånden mellan båda bakre och främre ändarna. Det bör vara lika för 0 graders toe-vinkel, men en millimeter eller så kortare på framsidan är vad du behöver gissar jag.

Verkstäder brukar inte ha utrustning för att göra riktiga hjulinställningar, det finns speciella ställen som gör dem.

48 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
Okej jag ska kolla upp ett ställe där dem gör det. Behöver man göra det på bakhjulen också? som jag märker är det bara framhjulen som krånglar.

512 Inlägg
4 januari 2015
En framvagnsinställning är nog allt du behöver. Jag tvivlar på att det ens finns några toe, camber eller caster-inställningar att göra på bakvagnen faktiskt. Dem har data-program till de specifika bil-modellerna så det blir rätt gjort.

1 215 Inlägg
4 januari 2015
_Thor_ skrev:
Det låter som om du har en på tok för hög toe-vinkel (alltså att hjulen pekar inåt), hjulen ska peka inåt men en 0,25-0,5grad är väl vad dem flesta bilar har. Du justerar toe-vinkeln på styrlederna (yttre ändarna av styrväxeln).

När du justerar så lägger du en plankbit längsmed vardera framhjul och mäter avstånden mellan båda bakre och främre ändarna. Det bör vara lika för 0 graders toe-vinkel, men en millimeter eller så kortare på framsidan är vad du behöver gissar jag.

Verkstäder brukar inte ha utrustning för att göra riktiga hjulinställningar, det finns speciella ställen som gör dem.

Hjulen skall i regel stå i negativ toe-in alltså skall däckens framändor ha större avstånd än däckens baksidor smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147086/147086-ea1ec3c50f8035e9ae668b7834069c88.jpg
En rwd bil ovan men volvo v70 t.ex är specad för 0.06N (Minutgrader)

Sök