Fast pris eller bud?

Dotzie
6 januari 2015 · 485 Inlägg

Jag håller med föregående inlägg, slumpen är en viktig faktor, rätt vad det är så dyker det upp en köpare som är beredd att betala det man tänker sig, tänk på att det skiljer mellan pris på en firma och en privat försäljning, skulle tippa på att det skiljer mellan 5-10 000 kr på en bil i denna prisklass, jämför gärna på en likvärdig bil så kan du själv se ungefärlig skillnad.smile

My car Brings Me Women
JonR
6 januari 2015 · 3 259 Inlägg

Dotzie skrev:
Jag håller med föregående inlägg, slumpen är en viktig faktor, rätt vad det är så dyker det upp en köpare som är beredd att betala det man tänker sig, tänk på att det skiljer mellan pris på en firma och en privat försäljning, skulle tippa på att det skiljer mellan 5-10 000 kr på en bil i denna prisklass, jämför gärna på en likvärdig bil så kan du själv se ungefärlig skillnad.smile

Det stämmer ju helt klart. Dock helt utan anledning nån vettig anledning men det är väl en annan diskussion! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Dotzie
7 januari 2015 · 485 Inlägg

Anledningen är i huvudsak att en handlare också har kostander och många lämnar ju också garantier( RH om inte annat) sedan har man ju ett avkastningskrav och lite annat som försvarar en skillnad i prisnivån, så logiken är väl ganska nära tycker jag, att man måste ha en marginal till privatmarknaden då det är den man lever på.


JonR skrev:

Dotzie skrev:
Jag håller med föregående inlägg, slumpen är en viktig faktor, rätt vad det är så dyker det upp en köpare som är beredd att betala det man tänker sig, tänk på att det skiljer mellan pris på en firma och en privat försäljning, skulle tippa på att det skiljer mellan 5-10 000 kr på en bil i denna prisklass, jämför gärna på en likvärdig bil så kan du själv se ungefärlig skillnad.smile

Det stämmer ju helt klart. Dock helt utan anledning nån vettig anledning men det är väl en annan diskussion! smile

My car Brings Me Women
JonR
7 januari 2015 · 3 259 Inlägg

Jo sett ur firmans perspektiv så självklart, men nu menade jag så klart om man är köpare. Sen finns det ju inga garantier på bilar i den prisklassen(typ under 80.000kr), möjligtvis lite good will från enstaka handlare som är seriösa men dom är väl lätträknade! smile Men good will finns ju även att få av privatpersoner vid enstaka tillfällen. Men från en köpares perspektiv så är det ju ingen skillnad att köpa på en firma eller från en privatperson när det kommer till garantiärenden.  Bilen hos handlaren kommer ju från en privatperson nån vecka innan.. Så nej, jag ser ingen vettig anledning till prisskillnaden ur köparens perspektiv.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Dotzie
7 januari 2015 · 485 Inlägg

Precis, fast det beror på vilken firma, det kan vara tryggt att köpa av en firma och konsumentköplagen är stark, det är också bekvämt många gånger om du inte är van bilköpare eller saknar kunskap, förutom att priset kan vara i den storleksordning jag tidigare beskrev så kan det vara många fördelar att köpa av en firma istället för privat.

Men för den som har förkunskap om en vara innebär det också ofta att kravet ökar, man vill ha så mycket kvalitet till så lite pengar som möjligt, man är inte bara medveten och lite kräsen utan också mycket svår att övertyga om priset inte ligger inom den förväntade ramen för den kvalitet man som köpare har uppskattat.

JonR skrev:
Jo sett ur firmans perspektiv så självklart, men nu menade jag så klart om man är köpare. Sen finns det ju inga garantier på bilar i den prisklassen(typ under 80.000kr), möjligtvis lite good will från enstaka handlare som är seriösa men dom är väl lätträknade! smile Men good will finns ju även att få av privatpersoner vid enstaka tillfällen. Men från en köpares perspektiv så är det ju ingen skillnad att köpa på en firma eller från en privatperson när det kommer till garantiärenden.  Bilen hos handlaren kommer ju från en privatperson nån vecka innan.. Så nej, jag ser ingen vettig anledning till prisskillnaden ur köparens perspektiv.

My car Brings Me Women
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang