1768
Sök

Imma Saab 9-3 SS

57 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Hejsan!

Jag har ett smärre problem som har uppkommit för första gången under denna vinter. Det är så att efter en 5-10 minuters körning så börjar bilen imma igen något otroligt, alla rutor förutom vindrutan och oberoende av antal personer i bilen. Jag har kollat överallt i bilen efter fukt, både i bilen och i bakluckan men inte hittat någon. Kupéfiltret är nyligen bytt och värmen är bra och luftkonditioneringen med fläkt beter sig normalt. Jag har provat torrboll utan framgång. hmm

De två orsakerna jag har läst mig till efter att letat runt på nätet är att det beror på:

1. Kupéfiltret
2. Värmepaketet

Är det någon som har stött på ett sånt här, i mitt tycke ovanligt fall förut?

Tack på förhand!

Mvh
Patrik

You'll Never Walk Alone

Avstängd
10 388 Inlägg
8 januari 2015
Å andra sidan, är det värmepaketet brukar då även framrutan imma igen.

Det är givetvis inte omöjligt att det blir så för att fukt, någonstans, tar sig in i bilen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

57 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Tack för svar!

Mja jag tycker det är jättekonstigt då jag inte känner någon direkt fukt, men det är rätt svårt att lokalisera också tycker jag vart en potentiell fukt kan komma in nånstans smile

You'll Never Walk Alone

2 251 Inlägg
11 januari 2015
Så har det blivit i alla mina bilar, när "återcirkuleringsknappen" eller funktionen varit inkopplad. Alltså den knappen som gör att friskluft in i bilen stryps. Luften i kupén, går bara runt och runt. Fukt från t ex utandning kan inte vädras ut, utan kondenserar på rutorna och fryser till is. Spelar då ingen roll du drar på fläkten i max. Och varmt blir det - men fuktigt.

När man ska använda denna funktion, kan väl bara vara när man kör på mycket dammig väg. Eller?
Senast redigerat av Meaganeowner (11 januari 2015)

4 565 Inlägg
11 januari 2015
precis som "Meaganeowner" säger..

2 251 Inlägg
11 januari 2015
wink  100 på detta!  Kan i o f s vara ett rent mekaniskt spjäll som har fastnat eller inte går att styra, så att luftflödet genom nämnda kupefilter stryps. Är filtret rätt monterat?

57 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
Tack så mycket för jättebra svar! Jag har kört i autoläget på klimatanläggning samt försökt knapparna som riktar mot rutan, mot ansiktet och mot golvet. Jag har dessvärre aldrig använt återcirkulationsknappen då jag läst att man inte skall göra det för att undvika dimma. Filtret har jag monterat med pilarna mot kupén. Så satt också de tidigare. Men det andra du nämner om det mekaniska. Hur kan man åtgärda det? Och hur skall egentligen läget stå på klimatanläggningen? Kan det stå på Auto-läget?

Tack för att ni tar er tid.
Med vänlig hälsning,
Patrik

You'll Never Walk Alone

8 908 Inlägg
11 januari 2015
Har du monterat filtret själv då har du säkert missat att rengöra avriningen.
Anlägningen kan stå på Auto året om så länge systemet är ok dvs att du har kylmedel i systemet.

Fotograf på tierpidag.se

2 251 Inlägg
11 januari 2015
Har tyvärr inte haft 9-3 eller nyare Saab.
Men säkert är det någon på forumet som vet.

Du kan väl känna efter i luftintaget eller vid filtret om det överhuvudtaget sugs in luft där. Kolla ev med ett tunt papper eller plast. Det bör sugas fast med samma kraft som luftutblåsen in i kupén lämnar på luftströmmen.
Annars går luften bara runt i kupén, som jag skrev tidigare. Detta när fläkten  är i gång.

57 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
Hur kan jag rengöra vid avrinningen och var sitter den? Jag fick ett annat svar på Saab Turbo forum där det framkom att det kan vara AC:n som är påväg att ge sig. Vi har ägt bilen sedan -08 (det är en 05:a) och det har aldrig gjorts något med AC:n. Så åtminstone en koll på AC:n får jag nog göra också? Jag förstår att det kan vara AC:n med tanke på att bilen nu är drygt 10 år gammal.

Tack för era svar!
Mvh
Patrik

You'll Never Walk Alone

2 251 Inlägg
11 januari 2015
De kanske hör ihop. Men det är väl inte utebliven kyla som är problemet utan snarare att det inte kommer in luft i tillräcklig mängd i kupén. Men kanske styrningen av ventillationsanläggningen, AC,  luckor mm påverkas av felande AC?

Sök