3058
Sök

Olja Volvo 945 byta?

337 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
Hej,

Det är så att jag har en Volvo 945 som jag ställde in på vinter förvaring i början av December.

Nu var det så att jag ( dumt ) nog bytte olja och filter på bilen och körde ca 150 mil på den oljan innan jag ställde av bilen för vintern.

Det jag undrar är om jag ska byta olja igen när jag tar ut bilen till våren eller om jag kan köra på den oljan som jag hällde i till sommaren?

Mvh Eric

Evildan
14 januari 2015
Du kan köra på den oljan i 1500 mil eller ett år från bytet, vilket som infaller först.

Trucker
1 423 Inlägg
14 januari 2015
Bara köra, inte så oljan förfaller för bilen står smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Evildan
14 januari 2015
zleepy skrev:
Bara köra, inte så oljan förfaller för bilen står smile

Jo "förfaller" gör den faktiskt från det ögonblick den hälls i motorn börjar oljan brytas ned och förlorar sina smörjande och skyddande egenskaper, men på denna korta tid spelar det ingen roll.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 581 Inlägg
14 januari 2015
det är inte "dumt" & byta olja om du parkerar undan en bil, det är det du SKA (bör) göra , men du borde inte ha kört 150mil innan du ställde undan den snarare ett par mil max. Olja tar åt sig fukt mm så att byta olja innan du ställer av bilen gör att du har en motor som är ren&fin invändigt över vintern. sen är ju rekomendationerna att byta olja en gång om året (eller vid max miltal som anges av tillverkaren)

när jag vinterförvarar amerikanare mm så får dom alltid ny olja på hösten som jag sedan kör på nästkommande sommar.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

337 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
Tackar för bra svar har man lärt sig lite nytt smile!

Sök