Hastighetsmätare fastnat på 40km/h - Ford Focus 08

kr81
19 januari 2015 · 11 Inlägg

Visaren på hastighetsmätaren har fastnat på drygt 40km/h. Eller ja inte fastnat kanske men den går inte lägre än så. Står bilen stilla så står den på drygt 40km/h. Gasar jag så börjar visaren att stiga men den visar ju alltid fel. Kör jag tex i 100km/h så visar den 140km/h istället. Någon som vet vad som kan ha hänt? Går det att fixa smidigt tro?

Bilen det gäller är en Ford Focus 1.8 Flexifuel -08

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
19 januari 2015 · 1 152 Inlägg

kr81 skrev:
Visaren på hastighetsmätaren har fastnat på drygt 40km/h. Eller ja inte fastnat kanske men den går inte lägre än så. Står bilen stilla så står den på drygt 40km/h. Gasar jag så börjar visaren att stiga men den visar ju alltid fel. Kör jag tex i 100km/h så visar den 140km/h istället. Någon som vet vad som kan ha hänt? Går det att fixa smidigt tro?

Bilen det gäller är en Ford Focus 1.8 Flexifuel -08

Har den alltid varit så när du skaffade bilen eller har det hänt nyligen?
Isåfall, bara så där eller fick du batteri torsk eller liknande?

Prova om så är faller och se ifall du eller Ford kan kalibrera det.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
kr81
19 januari 2015 · 11 Inlägg

PITSTOP skrev:

kr81 skrev:
Visaren på hastighetsmätaren har fastnat på drygt 40km/h. Eller ja inte fastnat kanske men den går inte lägre än så. Står bilen stilla så står den på drygt 40km/h. Gasar jag så börjar visaren att stiga men den visar ju alltid fel. Kör jag tex i 100km/h så visar den 140km/h istället. Någon som vet vad som kan ha hänt? Går det att fixa smidigt tro?

Bilen det gäller är en Ford Focus 1.8 Flexifuel -08

Har den alltid varit så när du skaffade bilen eller har det hänt nyligen?
Isåfall, bara så där eller fick du batteri torsk eller liknande?

Prova om så är faller och se ifall du eller Ford kan kalibrera det.

Nej den har inte vart så innan. Funkat som den ska. Börja strula nu i helgen. Inget fel på batteriet vad jag märkt av. Bilen startar direkt så. Det märkliga är att den stannar på 40km/h när bilen t.o.m är parkerad hmm

nixon89 klabbarpan
19 januari 2015 · 3 041 Inlägg

Så den har mao nollat sig på 40km/h. Oavsett hastighet så visar den 40 förmycket menar du?

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
zzr94092
19 januari 2015 · 4 404 Inlägg

TS skriver ju hur den beter sig,,

kr81
19 januari 2015 · 11 Inlägg

nixon89 skrev:
Så den har mao nollat sig på 40km/h. Oavsett hastighet så visar den 40 förmycket menar du?

Ja det stämmer fint. När bilen står stille är parkerad så står hastighetsmätaren på exakt 43km/h. Den börjar resa sig innan jag är uppe i riktiga 43km/h så förmodar att den ligger fel hela tiden. Var ute och körde jämsides med en polare innan för att testa. När han låg i 70km/h så låg min på cirka 113km/h. Sjukt störande!

Snackade med Bilia innan och dom räknade med att det skulle kosta minst 2000kr + delar att fixa. 1h felsökning grundas detta på. Hade vart oerhört skönt att slippa detta men har tyvärr ingen aning om vad som är fel.

Highway_Outlaw
19 januari 2015 · 198 Inlägg

Har du provat att göra en "norsk reset" ?

Dvs. koppla bort batteriet i 5 minuter. OBS kolla först om du har radiokoden eller om den behövs.

Peter

joH900
19 januari 2015 · 414 Inlägg

Verkar inte va nått ovanligt fel direkt, här finns nån som har liknande fel

http://www.ninelocks.com/ford/
http://www.fordownersclub.com/forums/to … art-point/

Finns flera företag som reparerar instrumenthus, det verkar kunna balla ut ganska ordentligt. T ex OBDTuning reparerar för 2000kr.

kr81
19 januari 2015 · 11 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Har du provat att göra en "norsk reset" ?

Dvs. koppla bort batteriet i 5 minuter. OBS kolla först om du har radiokoden eller om den behövs.

Peter

Nej det har jag inte testat. Bara att koppla ut + och - från batteriet och vänta 5min då eller?

joH900 skrev:
Verkar inte va nått ovanligt fel direkt, här finns nån som har liknande fel

http://www.ninelocks.com/ford/
http://www.fordownersclub.com/forums/to … art-point/

Finns flera företag som reparerar instrumenthus, det verkar kunna balla ut ganska ordentligt. T ex OBDTuning reparerar för 2000kr.

Surt att lägga 2000kr på detta när jag köpte bilen för knappt en månad sedan. Men men är det enda vägen att fixa det så får jag bita i det sura.

joH900
19 januari 2015 · 414 Inlägg

Inget av det bekräftar ju att det faktiskt löst sig efter att ha lagat instrumenthuset men eftersom det finns en hög med företag som lagar just instrumenthus till Focus så känns det som en het kandidat. Speciellt när det verkar som att felsymptomen kan bli lite vad som helst.

kr81
19 januari 2015 · 11 Inlägg

joH900 skrev:
Inget av det bekräftar ju att det faktiskt löst sig efter att ha lagat instrumenthuset men eftersom det finns en hög med företag som lagar just instrumenthus till Focus så känns det som en het kandidat. Speciellt när det verkar som att felsymptomen kan bli lite vad som helst.

Vet du något bra och billigt företag i Göteborg som fixar med sådant?

kr81
20 januari 2015 · 11 Inlägg

Testade en "norsk reset"  idag och det hjälpte tyvärr inte. Nålen åkte ner på 0 men fastnade igen på 43km/h när jag testkörde bilen. Förmodar att kag får lämna över bilen till proffsen på verkstan tyvärr sad


Kommer någon på nått annat att prova så hojta gärna till om det.

Senast redigerat av kr81 (20 januari 2015)

kr81
22 januari 2015 · 11 Inlägg

Bump! Några nya förslag inkommande tro?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang