Turbo Konvertera Golf II -89

andreasgustavsson
24 augusti 2007 · 819 Inlägg

Jo tänkte turbokonvertera min Golf II 1989 årsmodell.
Och har i princip inte en aning om vad jag behöver för delar och vad kostnaden kan tänkas bli. Turbo agregat har jag redan ett garret som har suttit på en saab 9000.
Så vilka delar behövs och vad kan kostnaden tänkas landa på?

/Andreas

edit
Hittade här en annons med ett turbo kit:
http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=11& … amp;id=940

Är det allt som krävs? Eller vad behöver jag mera?

Senast redigerat av andreasgustavsson (24 augusti 2007)

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Blida
24 augusti 2007 · 654 Inlägg

Nej,du behöver även:
Större spridare (troligen) beroende på hur högt du tänkt lägga laddet.
Grenrör som ditt garett aggregat passar på.
Nån form av styrning till motorn som lurar den om övertrycket.
Mappning.
Kompsänkning.(tex extra topp packning).
Har säkert glömt en del nu,men är lite halv seg i huvet.
En fråga är: att iom att du inte har en aning om nått av detta du skrivit (som du själv säger),hur har du då ens tänkt få ihop detta?

finns fler saker att skriva om detta ämne,men om du smart så läser du på om turbo konvertering,turbo i allmänhet på tex garaget,Zatzy och andra motor forum för att skaffa dig dels bättre kusnkaper.
Men även få en bättre bild av vad det hela innebär.
Plus att du även inte kan besikta vanligt med konverteringen på.
Utan du får antingen plocka bort allt sånt,alt ha en extra motor inför besiktningen.
Eller så byter du bromsar och en massa annat och SFRO reggar bilen sen.


Kostnad för själva konverteringen är svårt att säga,allt beror på hur mycket man kan själv och vad man kan få för priser.
men säg att det kostar dig 10-40tusen så har du ävne lite marginal.
OBS: värt att veta är att ett bygge oftast blir dyrare än man tror.

Senast redigerat av Blida (24 augusti 2007)

Jckssn
24 augusti 2007 · 34 Inlägg

Antar du har en 8v.
Skaffa en 16v till att börja med, lite bättre ös i dom maskinerna. Och sen om turbo är på tapeten så får du _mycket_ bättre grund att turbokonvertera!

/Jocke

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h
anton7
24 augusti 2007 · 2 Inlägg

Hej jag har en 16v topp som är renoverad o portad som jag hade tänkt ha till mitt turbo bygge.Nya tryckare ventilker styrningar.Du får köpa den för vad delarna har kostat 070-6883373 mvh anton

Simca ultima mk2 "ultima mk2" (1988)
Lurken_85
13 november 2008 · 832 Inlägg

Har också tänkt konvertera min golf 2a och som jag har tänkt så behöver jag inte byta någon styrbox eftersom det är en mekanisk luftmängdmätare som styr bränslet till alla spridare och det ska gå att ställa bränslemängden på en skruv om jag har fatta rätt. Det håller väll inte för så höga ladd men borde vara tillräckligt till en början. Sen har jag inte hunnit kolla men tror att kolvarna från k-jet motorn ger ett lägre komp än kolvarna från insprutningsmotorn.

Ska man komp sänka så måste det vara bättre att svarva av eller fräsa ur kolvarna än att köra med dubbla toppackningar. Det man ska passa sig för är väll att ta för mkt av kolvarna så man hamnar för nära ringlandet för då finns det väll risk att bränna fast kolvringarna. Tror inte så mkt på att fräsa ur förbränningsrummen i toppen för då blir det mindre material som leder bort värmen vilket ökar risken för spikningar.

Rätta mig om jag har fel. Det här är vad jag har hört och vill gärna veta om det stämmer smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
MeloveGolf Vw trimmare
13 november 2008 · 2 995 Inlägg

Lurken_85 skrev:
Har också tänkt konvertera min golf 2a och som jag har tänkt så behöver jag inte byta någon styrbox eftersom det är en mekanisk luftmängdmätare som styr bränslet till alla spridare och det ska gå att ställa bränslemängden på en skruv om jag har fatta rätt. Det håller väll inte för så höga ladd men borde vara tillräckligt till en början.

vill man smälta kolvar så gör man så.....


Nej nu tar vi det en sista gång....

Vill man besiktiga,ha turbo och samtidigt ha en golf 2 köper man en 1.8T AGU från skroten (8-10,000kr)
Billigt och lagligt efter regbesikting med G60 bromsar på bilen...allt passar rakt ner!
spar pengar,problem och massvis med tid..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Lurken_85
14 november 2008 · 832 Inlägg

Så du menar på fullaste allvar att det skulle vara enklare att bygga om hela elsystemet istället då?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
MeloveGolf Vw trimmare
14 november 2008 · 2 995 Inlägg

Lurken_85 skrev:
Så du menar på fullaste allvar att det skulle vara enklare att bygga om hela elsystemet istället då?

Inte påstått enklare....fast ja det är det..Ditt recept innebär en motor som går halv-taskigt och det kommer sluta med ras....förstår heller inte vf man ska slösa 20-30k för en 16V 1.8L som inte klarar besiktning när man kan köpa en 20V 1.8T som är 10år nyare,laglig och billigare...

Så ja jag menar allvar såvida du inte vill ha sönder din motor och krångla med besiktning varje år

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Lurken_85
14 november 2008 · 832 Inlägg

För det första så VILL jag bygga själv. Har mekat bil sen jag var liten och jobbar nu som svetsare så att slänga ihop ett grenrör tex blir inte så svårt. Köpa en färdig motor klarar vem som helst av. För mig är det mer som ett litet experiment men för det så måste man kanske ta reda på lite fakta innan man börjar. Kan man inte få någon hjälp här så får jag väll försöka mig fram själv.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
MeloveGolf Vw trimmare
14 november 2008 · 2 995 Inlägg

Lurken_85 skrev:
För det första så VILL jag bygga själv. Har mekat bil sen jag var liten och jobbar nu som svetsare så att slänga ihop ett grenrör tex blir inte så svårt.

det är det minsta problemet....problemet är tänding och soppa skruva på lmm gör bilen gångbar men du pissar bort hälften av effekten och motorn tar stryk...

även om du bara ska "lära dig" varför inte göra rätt i från början?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
decib3L Körv
14 november 2008 · 3 535 Inlägg

Innan ni börjar så läs den här tråden

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 21&p=1

Truckdriving Man
Sotluvan
12 juli 2013 · 13 Inlägg

Jag har turbokonverterat min jetta mk2 -90 och jag kör 0.5 i ladd, inga problem alls med det, misständer lite men går hur bra som helst annars.

Volkswagen Jetta Mk2 "Trött-o-Låg" (1990)
MeloveGolf Vw trimmare
12 juli 2013 · 2 995 Inlägg

Sotluvan skrev:
inga problem alls med det, misständer lite men går hur bra som helst annars.

rollroll

Visst går säkert jättebra....förutom att du pissar bort nästan all soppa och effekt oavsett vad bra du tror att den går...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
lada2104
2 februari 2015 · 144 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Lurken_85 skrev:
Har också tänkt konvertera min golf 2a och som jag har tänkt så behöver jag inte byta någon styrbox eftersom det är en mekanisk luftmängdmätare som styr bränslet till alla spridare och det ska gå att ställa bränslemängden på en skruv om jag har fatta rätt. Det håller väll inte för så höga ladd men borde vara tillräckligt till en början.

vill man smälta kolvar så gör man så.....


Nej nu tar vi det en sista gång....

Vill man besiktiga,ha turbo och samtidigt ha en golf 2 köper man en 1.8T AGU från skroten (8-10,000kr)
Billigt och lagligt efter regbesikting med G60 bromsar på bilen...allt passar rakt ner!
spar pengar,problem och massvis med tid..

vill bara kolla så jag fattat rätt, om man tar en 1.8t från typ en passat kan man med låda och allt stoppa den rakt i en golf mk2 från typ 87? å allt mekaniskt passar å inget behöver kapas å svetsas?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang