RENAULT FL TRAFIC diesel - 06

johnik
27 januari 2015 · 393 Inlägg

tjenare jag har en renault fl trafic diesel och vill inte gå när det är kallt, drar jag igång den så funkar den hur bra som helst men när den slås av så är den jätte svårt startad eller så startar den inte alls, jag har bytt glöd relä men funkar inte iallafall och bytt glödstift och det är inte biltemas utan original stift.
det verkar som att den inte vill glöda/glöggar nån so har tips eller kanske vet felet?

Mack Forum- och sitemoderator
27 januari 2015 · 26 136 Inlägg

Nej vem vill gå när det är kallt..

Några felkoder? Lampor tända på panelen?
Kom problemet plötsligt eller efter du hade gjort nåt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Golf_TurboDiesel
27 januari 2015 · 72 Inlägg

Vad är det för motor i den?

johnik
27 januari 2015 · 393 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Vad är det för motor i den?

Bra fråga motorkoden är F9Q-760 kan knappt nånting

johnik
27 januari 2015 · 393 Inlägg

Mack skrev:
Nej vem vill gå när det är kallt..

Några felkoder? Lampor tända på panelen?
Kom problemet plötsligt eller efter du hade gjort nåt?

Inga felkoder. Inga lampor tända, jag köpte bilenmed problemmet, förra ägaren hade gjort en motortvätt så blev den så. Men jag hitta2 olika reläer som var oxiderade som faan men vet inte vart dom går till och hittar ingenstans vart går nånsrans

Golf_TurboDiesel
27 januari 2015 · 72 Inlägg

Det är väl 1,9an om jag inte minns fel? Felkoder hade ju underlättat helt klart. Har varit ute för att Ventilsätena har sjunkit men då var den inte svårartad när den blivit varm.

johnik
27 januari 2015 · 393 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Det är väl 1,9an om jag inte minns fel? Felkoder hade ju underlättat helt klart. Har varit ute för att Ventilsätena har sjunkit men då var den inte svårartad när den blivit varm.

Nee men kan påpeka att det inte kommer 12volt till stiften som det ska göra enligt bilbolaget men det kommer runt 5 volt till dom och glöd relät är nytt och bytt idag, men får felkod på kylvattnet sensor1 stag1 men ingenting som har med glödningen att göra eller hänger det ihop.
Ursäkta om jag inte tänkte på just den felkoden

Golf_TurboDiesel
28 januari 2015 · 72 Inlägg

Nu kan jag inte i huvudet vad det ska vara för spänning till glödstiften men det kan ju variera, vet att på vivaro som är samma bil så har en sorts glödstift utgått och man får programmera om styrenheten då dom gamla matades med 5 volt och dom nya matas med 11 volt eller om det var tvärt om...

johnik
29 januari 2015 · 393 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Nu kan jag inte i huvudet vad det ska vara för spänning till glödstiften men det kan ju variera, vet att på vivaro som är samma bil så har en sorts glödstift utgått och man får programmera om styrenheten då dom gamla matades med 5 volt och dom nya matas med 11 volt eller om det var tvärt om...

jag har ringt och kollat med bilbolaget och dom sa att glödstiften måste ha 12volt (batterispänning) för att kunna bli så pass varm för att kunna starta motorn men nu tänkte jag om styrenheten till insprutningen är oxiderad kanske för det fick jag som tips att hitta den men nu vet ju inte jag vart den är om den är längst ner i motorutrymmen på höger sida eller vänster sida.
trökigt när man aldrig hållt på med diesel tongue

johnik
29 januari 2015 · 393 Inlägg

johnik skrev:

Golf_TurboDiesel skrev:
Nu kan jag inte i huvudet vad det ska vara för spänning till glödstiften men det kan ju variera, vet att på vivaro som är samma bil så har en sorts glödstift utgått och man får programmera om styrenheten då dom gamla matades med 5 volt och dom nya matas med 11 volt eller om det var tvärt om...

jag har ringt och kollat med bilbolaget och dom sa att glödstiften måste ha 12volt (batterispänning) för att kunna bli så pass varm för att kunna starta motorn men nu tänkte jag om styrenheten till insprutningen är oxiderad kanske för det fick jag som tips att hitta den men nu vet ju inte jag vart den är om den är längst ner i motorutrymmen på höger sida eller vänster sida.
trökigt när man aldrig hållt på med diesel tongue

sen har jag nu hittat felkod och den säger preheating plugs fail men jagfick låna felkodsläsare men den ger inte koderna med p0** utan jag fick felkod DF061

Kvantfysik
29 januari 2015 · 65 Inlägg

Ta och kontrollera kablaget till Förvärmningsreläet! inte helt ovanligt att kablar nöts sönder på en F9Q!

johnik
3 februari 2015 · 393 Inlägg

Kvantfysik skrev:
Ta och kontrollera kablaget till Förvärmningsreläet! inte helt ovanligt att kablar nöts sönder på en F9Q!

vart är det reläet ? kan du försöka beskriva vart den sitter/ligger? smile

Golf_TurboDiesel
3 februari 2015 · 72 Inlägg

Sitter på sidan av säkringsboxen i motorrummet, är i aluminium med kylflänsar.

johnik
7 februari 2015 · 393 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Sitter på sidan av säkringsboxen i motorrummet, är i aluminium med kylflänsar.

är det inte glödreläet?

Golf_TurboDiesel
7 februari 2015 · 72 Inlägg

Ja sorry trodde du menade det, missuppfattade lite där haha

johnik
7 februari 2015 · 393 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Ja sorry trodde du menade det, missuppfattade lite där haha

de är lugnt de smile hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang