4616
Sök

Renault Megane 2.0 -96. Dör när varm.

Forummoderator
18 345 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
Ja... En kompis har ett sådant missfoster till bil. Den startade inte och jävlades i allmänhet men varje gång jag kom och skulle starta den så gick den som en klocka... Då var den kall.

Igår dog bilfan under färd och jag sa till honom att låt den stå till som idag. Som tur är kunde han svänga in på en mötesplats... Kändes som den dog när den var varm. I morse startade den direkt. Han kunde köra de 10 minuter det tog hem. Har för mig att den inte startade när han försökte hemma sen. Osäker.

Misstänker tändspole? Men är det en sådan eller flera i brygga? Bilen är ju inte min så jag kan inte kolla.

Han är inte rikast på ön så byta bil är helst inte ett alternativ... Bilen är nybes & nyskatt. Inga problem med avgasvärden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 853 Inlägg
8 februari 2015
Hybridsmurfen skrev:
Ja... En kompis har ett sådant missfoster till bil. Den startade inte och jävlades i allmänhet men varje gång jag kom och skulle starta den så gick den som en klocka... Då var den kall.

Igår dog bilfan under färd och jag sa till honom att låt den stå till som idag. Som tur är kunde han svänga in på en mötesplats... Kändes som den dog när den var varm. I morse startade den direkt. Han kunde köra de 10 minuter det tog hem. Har för mig att den inte startade när han försökte hemma sen. Osäker.

Misstänker tändspole? Men är det en sådan eller flera i brygga? Bilen är ju inte min så jag kan inte kolla.

Han är inte rikast på ön så byta bil är helst inte ett alternativ... Bilen är nybes & nyskatt. Inga problem med avgasvärden.

Han lär inte bli rikare med en sån bil. yikes

Men jag tror att det är två tändspolar på denna, alltså en tändspole som går till två stift, eller så är det bara en spole till varje stift, minns inte riktigt.

Annars så är svänghjulsgivaren ett hett tips.

6 696 Inlägg
8 februari 2015
Om ni skulle få någon möjlighet att läsa felkoder så är det bra att veta att cylindern närmast kamremmen är nummer 4 på Renault. wink

De/Dem

Forummoderator
18 345 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
Om ni skulle få någon möjlighet att läsa felkoder så är det bra att veta att cylindern närmast kamremmen är nummer 4 på Renault. wink

Jaha? Alltså inte 1-3-4-2 som de flesta andra fyrcylindriga? Vi får nog läsa av felkod om nu bilfan kan ta sig till en verkstad... Funderar på och köpa en ELM327. Medlem Tryck_o_pys brukar hjälpa mig annars med detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 696 Inlägg
9 februari 2015
Tändordern är detsamma men från kamrems sidan blir det 4-3-2-1

De/Dem

478 Inlägg
14 februari 2015
Hybridsmurfen skrev:
Malheus skrev:

Jaha? Alltså inte 1-3-4-2 som de flesta andra fyrcylindriga? Vi får nog läsa av felkod om nu bilfan kan ta sig till en verkstad... Funderar på och köpa en ELM327. Medlem Tryck_o_pys brukar hjälpa mig annars med detta.

ELM327 = B M VOLVO 320
1962 årsmodell Hehe

Titta gärna in på min tråd om min Ford Fiesta St 150.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 24&p=1

Forummoderator
18 345 Inlägg
14 februari 2015
Trådstartare
Uppdatering: Idag gick den "som en klocka" i 15-20 minuter på tomgång. Arbetstemp uppnådd. Den stängdes av för att sedan startas direkt igen. Även efter 5 minuter gick den snällt igång. Biljävel... Så fort jag är nära den går den perfekt. Märkligt.

Funderar i nuläget på:
- Tändspolar (kanske inte)
- kamaxelgivare
- ELFEL! (Troligt)

Den går perfa och dör utan förvarning. Som att vrida av tändningen. Tydligen.

6 696 Inlägg
15 februari 2015
Tändspolarna är generellt kassa på dessa motorer men då börjar de misstända istället.
Större chans att kamaxelgivaren lägger av då.

De/Dem

Sök