XeptiQ skrev:
Okej, nu vart allt mycket enklare, synd att du inte förklarade de bättre i första inlägget om måtten

Så när vi ändå pratar på det, är de värt att köra på ett tex volvo 16v's eller ska man kolla på ett eftermarknads spjäll? Det ska helst lira med MS..
Sista frågan, VE vad är de?
Glesmark skrev:
XeptiQ skrev:
alltså grejen är att jag själv vet inte ens vad jag ska köra med för spjällhus, där av ställer jag frågan här.
Jag kan ju köra med ett från en lastbil/buss om det är så.. Mått på dom vet jag tyvärr inte men tänkte köra med 3" då alla anslutningar är i 3" ( 76mm)
Ok, 76 mm utvändigt lär grovt räknat vara kring 60-65mm invändigt beroende på utformning.
Jag använder personligen ett spjäll med 65 mm invändigt mått på en turbomotor med strax över 750 hk, så nu har du ett humm.
Som du säkert förstår är det inte lätt för mig att veta vad Volvo har för storlek på sina spjäll, när inte du heller vet.
Och utan mått är det inte lätt att höfta fram effekt.
Sugmotorer har rätt ofta större spjäll pga lägre VE jämfört med en turbomotor, eftersom den har högre VE, så där kan man använda mindre spjäll för samma effekt just för att turbomotorn har högre VE.
Så spjället från en sugmotor med ~150hk klarar rimligen att flöda mer än ett spjäll från en turbobil med ~150 hk.
Men jag säger det igen, utan riktiga mått är det bara en gissning att det är så på just Volvos rödblock.
Gjorde en jämförelse i inlägg 4 som jag trodde du skulle förstå, skrev att hur mycket ett spjäll räcker till beror på VE och spjällets storlek.
Den direkta översättningen blir nog volymeffektivtet eller något liknande, jag skulle nog kalla det för fyllnadsgrad på svenska.
Man strävar efter att motorn skall flöda så bra som möjligt, att allt skall vara 100% rätt och optimalt, då andas motorn så bra som det bara går och vid varje motorvarv så suger motorn i sig bränsle/luftblandning motsvarande hela cylinderns volym.
Är cylindern på 100 cm3 men den bara fylls med 80cm3 luft så blir dess VE 80%.
Fyller du samma 100cm3 cylinder med 130 cm3 luft (komprimerad) så får du ett VE på 130%.
Därför kan spjället på en turbomotor med 130% VE vara mindre än hos en sugmotor med 80% VE, men ändå lämna samma effekt, detta för att luften som trycks genom turbomotorns mindre spjäll är komprimerad och inte kräver lika stor öppning för att ta sig genom.
I sugmotorn är luften större per liter eftersom den är okomprimerad och kräver då ett större spjäll för att samma mängd luft skall ta sig genom "ostört".
Och varför det skulle vara sämre att mappa med ett vist spjäll kan jag tänka mig är för att spjällägesgivaren kanske är sämre på ett vist spjäll, men det är bara en gissning.
Du får lycka till i ditt sökande, men ett vanligt 16v spjäll bör fungera klockrent till dina 550hk.