Bromsok som inte vill släppa helt?

Biggangbangtheory Avstängd
4 mars 2015 · 14 Inlägg

Vad kan det vara, om man föredrar att fixa än att köpa nytt?

H-Karlsson KARLSSON
4 mars 2015 · 111 Inlägg

du får smörja och leea upp dom så gått de går, om du inte vill köpa nytt.

men att ett bromsok inte släpper tillbaka kan också bero på bromslangarna. dom kan bli som en backventil ibland, om dom börjar bli gamla.

du får prova dig fram

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Muttley
4 mars 2015 ·

Hål i damaskerna?   Isåfall kanske rost på kolven.  Men försök få de att släppa.  Om damask och kolv är kass finns det renoveringssatser på ebay.

_Thor_
4 mars 2015 · 512 Inlägg

I många fall går det att få liv i gamla bromsok genom att motionera dem. Alltså ta av oket och pressa ut kolven genom att trycka på bromspedalen och sedan med t.ex.  en rörtång pressa tillbaka kolven. Gör så ett par gånger och se om det går tillbaka lättare.

Blir det inte bättre av det är det nog dags för en renovering av oket/oken.

amoreex
4 mars 2015 · 2 712 Inlägg

Skruva loss oket, och pumpa ut kolven försiktigt, inte så den lossnar,
ta en liten mejsel och häll in bromsvätska på sidan av kolven så du smörjer det smile

Om det fortfarande inte vill gå tillbaka kan det vara två saker, antingen bromsslangen, eller den lilla "gummipackningen" som sitter inne, den fungerar så att när du trycker ut kolven lite så åker den med, sen typ.. fjädrar den tillbaka när du släpper smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
jaka54
5 mars 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Felet med kärvande bromskolvar är nästan alltid rost!
Byter man inte regelbundet (en gång om året) bromsolja så blir det till slut rosthål på kromet på kolvarna.
Det enda som hjälper då är att byta bromsok!

Kolven pressar man ihop med stor skruvtving (om det nu är en sån kolv som kan pressas ihop. Bak sitter det på nyare bilar en vridkolv)

Senast redigerat av jaka54 (5 mars 2015)

volvo-93
5 mars 2015 · 625 Inlägg

Jo många slarvar det här med byta bromsolja, jag byter alltid 1 gång om året så man slipper detta smile bromsolja drar åt sig vatten det är därför dessa problem kommer. Bytte på en 940 jag hade innan tryckte ut den gamla oljan med tryckluft i behållaren ut i alla bromsok och det var ingen vacker syn totalt brun var oljan och då var kolvarna totalt upprostade i oken fram.

Senast redigerat av volvo-93 (5 mars 2015)

_Thor_
5 mars 2015 · 512 Inlägg

Vill bara påpeka att bromsvätska är alkohol och glykol-ether baserad, alltså inte olja. Har man i typ ATF (olja) i bromsvätskan blir det totalhaveri av hela bromssystemet.

Är bromsvätskan missfärgad och går åt det bruna hållet är det hög tid att byta och ett mycket billigt sätt att hålla efter bromssystemet.

amoreex
5 mars 2015 · 2 712 Inlägg

För det första, som ovanstående sa... det är en vätska inte en olja. när ska folk lära sig skillnaden.
För det andra, du byter aldrig varje år, ingen verkstad gör det, den ska bytas efter 2 eller 4 år, eller beroende på körsträcka, alt hur många % vatten där är i den, finns där mer än 5% vatten så skall den bytas..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Samuel3
5 mars 2015 · 360 Inlägg

Jag har nyligen gjort detta på min 740. Bänd upp oket med kofot eller nåt sen är det bara att motionera. Mina satt stenhårt, hjälpte inte på alla ok med vanlig skruvtving, köpte därför en sån härclas ohlson. Det är bara att sätta nån hävstång på den befintliga om det fortfarande är tungt!

Först när du har fått in kolven så pumpar du ut den med pedalen. Men tryck inte ända ner i botten, kan bli fel med packningen i huvudcylindern då.

Senast redigerat av Samuel3 (5 mars 2015)

amoreex
5 mars 2015 · 2 712 Inlägg

Varför överdriva och använda en kofot?.. känns lite bond aktigt..
Vanlig större modell av en flatmejsel duger gott och väl..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Samuel3
5 mars 2015 · 360 Inlägg

amoreex skrev:
Varför överdriva och använda en kofot?.. känns lite bond aktigt..
Vanlig större modell av en flatmejsel duger gott och väl..

Självklart ska man börja med mejsel. Det kan vara lättare att använda något grövre särskilt om man inte vill riskera att böja mejseln.

Senast redigerat av Samuel3 (5 mars 2015)

amoreex
5 mars 2015 · 2 712 Inlägg

Samuel3 skrev:

amoreex skrev:
Varför överdriva och använda en kofot?.. känns lite bond aktigt..
Vanlig större modell av en flatmejsel duger gott och väl..

Självklart ska man börja med mejsel. Det kan vara lättare att använda något grövre särskilt om man inte vill riskera att böja mejseln.

Har aldrig behövt använda något större än en kofot..
Och bytte ok på fars bil där oket inte fungerat på 3 år typ..

pga 4wd så mäter dem inte alla bromsarna så den gick igenom bes.. kolven va så fast att vi kunde hålla den riktad ut genom porten, starta bilen och bokstavligt talat stå på bromspedalen..

Men där krävdes inte mer än en mejsel för att få bort den från bilen..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
dawwe ...has left the building...
5 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Motionera oken...Ja visst, men inte f-n får det rosten att "försvinna", ytan jämnas till lite så kolven glider bättre, ett tag iaf...Det enda rätta är att plocka ut kolven kontrollera hur mycket rost det finns. Liiiite rost närmast belägget på kolv/ok är OK, men om det är rostigt innanför den inre tätningen så är oket doomed...Man hittar prisvärda ok på ebay.de till de flesta bilar, ofta i samma prisklass som en renoveringssats kostar hos tex Mekonomen....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang