Bildemontering vill köpa min gamla peugeot 406. Inte första gången jag blir kontaktad, vad ska de ha den till?

stukastini
19 mars 2015 · 265 Inlägg

Jag har en gammal peugeot från 00, obes och oskattad men den fungerar ypperligt. Besiktningen slog ner på handbromsen bara och jag har inte orkat besikta om den än, enda felet.  Blev erbjuden mellan 15-20k för den över telefon?! Vad ska dom ha bilarna till? På blocket kanske jag skulle får 8-10k för den liksom.

Jag frågade hur de betalar. Kontant fick jag till svar. Undrade då om vi kan ta det på banken, för att verifiera att pengarna är äkta vilket gick bra.

Jag köpte bilen av brorsan som fick massor av samtal och brev från personer som vill köpa bilen. Vad är det med peugeot, vad ska dom ha bilen till? Någon som är insatt i detta?

Mvh

Senast redigerat av stukastini (19 mars 2015)

-
stukastini
19 mars 2015 · 265 Inlägg

Men dom är "legit" iaf? Så man inte står där med något skit sen, tex att jag visserligen får pengarna men att jag står kvar som ägare så de blir krångel med skatt/försäkring.

-
stukastini
19 mars 2015 · 265 Inlägg

Ja med legit menade jag då att jag inte får nå p-böter, skatt etc, sånt skit. Vad dom gör med bilen de skiter jag i smile

-
simlar
19 mars 2015 · 5 526 Inlägg

Förmodligen svart bilexport som gäller.
Ska tydligen gå att tjäna bra med pengar på det fastän de köper bilarna här i Sverige för mer än bilen egentligen är värd.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … r-miljoner

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280374

http://na.se/nyheter/karlskoga/1.509399 … ill-afrika

bara några av länkarna man hittar vid snabb google-sökning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
stukastini
19 mars 2015 · 265 Inlägg

Hmmm, låter ju sådär. Men kan jag få 15k för min gamla pegga utan att jag hamnar i trubbel så är det tyvärr lockande oavsett.

Om jag gör upp affären på banken, personen får legitimera sig och vi låter banken ta hand om och posta ägarbytet. Då måste ju jag gå säker? Dels ser jag att pengarna är på mitt konto, dels får de inte åka en meter med ägarbeviset.

-
simlar
19 mars 2015 · 5 526 Inlägg

Bör ju inte vara några bekymmer så länge ägarbytet går igenom så du inte står där med en bil i ditt namn som du egentligen inte äger.
Du bör ju inte kunna få något skit för vad den nya ägaren gör med bilen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hamilton
19 mars 2015 · 8 864 Inlägg

stukastini skrev:
Hmmm, låter ju sådär. Men kan jag få 15k för min gamla pegga utan att jag hamnar i trubbel så är det tyvärr lockande oavsett.

Om jag gör upp affären på banken, personen får legitimera sig och vi låter banken ta hand om och posta ägarbytet. Då måste ju jag gå säker? Dels ser jag att pengarna är på mitt konto, dels får de inte åka en meter med ägarbeviset.

Banken behöver inte posta ägarbeviset det gör du själv genom att lägga den i en postlåda.

Fotograf på tierpidag.se
stukastini
19 mars 2015 · 265 Inlägg

Hamilton skrev:

stukastini skrev:
Hmmm, låter ju sådär. Men kan jag få 15k för min gamla pegga utan att jag hamnar i trubbel så är det tyvärr lockande oavsett.

Om jag gör upp affären på banken, personen får legitimera sig och vi låter banken ta hand om och posta ägarbytet. Då måste ju jag gå säker? Dels ser jag att pengarna är på mitt konto, dels får de inte åka en meter med ägarbeviset.

Banken behöver inte posta ägarbeviset det gör du själv genom att lägga den i en postlåda.

Tänkte om han som hämtar inte vill att jag har det, så är ju banken en rätt säker juridisk mellanhand. Så länge inte han har det är jag nöjd lol

-
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 mars 2015 · 3 730 Inlägg

För några år sedan var det Toyota Corolla som köptes upp av "skummisar". Bra betalt oavsett skick. Allt gick till Afganistan. Både fungerande samt vrak att ta delar på. Nu är det väl franska bilar som gäller då antar jag

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AX3L
19 mars 2015 · 398 Inlägg

Hamilton skrev:

stukastini skrev:
Hmmm, låter ju sådär. Men kan jag få 15k för min gamla pegga utan att jag hamnar i trubbel så är det tyvärr lockande oavsett.

Om jag gör upp affären på banken, personen får legitimera sig och vi låter banken ta hand om och posta ägarbytet. Då måste ju jag gå säker? Dels ser jag att pengarna är på mitt konto, dels får de inte åka en meter med ägarbeviset.

Banken behöver inte posta ägarbeviset det gör du själv genom att lägga den i en postlåda.

Nej det ni gör är att använda trafikverkets app. I den får man svar direkt om ägarbytet gått igenom, och rätt tid och datum registreras alltid eftersom man gör bytet i realtid så att säga.

andreas1
19 mars 2015 · 1 020 Inlägg

Har sålt en passat till dessa folk som exporterar..
Dom vill ha exportpapperna o då äger du bilen för alltid.
Se till att bara ha ägarbytespapperna, köparen ska ha svensk adress o du skickar papperna..
Min passat är i afrila el nåt sen några år tillbaks o han som fick skriva på är fortfarande ägare enl transportstyrelsen..
Jag fick pengar o har inte haft några problem efter.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
mb_pucken
19 mars 2015 · 5 087 Inlägg

Min far sålde en kingkab till nå snubbar som exporterade den till afrika.
Betalade kontant och önskat pris utan att ens fråga om "sista pris".
Skitsmidig affär var de också. Kom med en biltransport, betalade, skrev papper, lastade och åkte. Var klart på några minuter.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Muttley
19 mars 2015 ·

Svenskt körkort som gäller vid försäljning.

Skulle sälja min cadillac och de ringde en envis man från örebro som faktiskt prutade och sa att han skulle exportera den utan att de skulle skrivas över på honom.  Jag sålde den till någon annan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang