Volvo 740 gl insprutningskonverteras och småfixas.

Volvo 740 gl insprutningskonverteras och småfixas. Målet är att optimera bränsle ekonomin samt möjligen tillföra lite mer effekt med den exaktare bränsletillförseln.
  • 45 Följare
  • 53 346 Visningar
  • Projektet avslutat 21 mars 2015
Willmaister740
11 december 2013 · 170 Inlägg

volvoglracing skrev:

Willmaister740 skrev:
hejhej, prem lagd.
Kan du försöka göra en tour om hur du bytte värmekranen måste tyvärr byta den på min egen men vet inte hur.

Hej, gött de smile
Det kan jag, ska försöka fixa en ikväll. tongue

Tackar å bugar big_smile

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
volvoglracing
11 december 2013 · 531 Inlägg

Willmaister740 skrev:

volvoglracing skrev:

Willmaister740 skrev:
hejhej, prem lagd.
Kan du försöka göra en tour om hur du bytte värmekranen måste tyvärr byta den på min egen men vet inte hur.

Hej, gött de smile
Det kan jag, ska försöka fixa en ikväll. tongue

Tackar å bugar big_smile

1. Värmekranen är placerad uppe till höger ovanför pedalerna så börja med att lossa rattkåpan.
2. Lossa båda slangarna som är anslutna till kranen.
3. Kranen ska nu kännas helt lös men den sitter fortfarande med en bajonettinfästing.
4. Nu kommer man till det knepiga, att lossa vajern. Jag använde en näbbtång för att vrida vajern tillräckligt för att lossa den från kranen, det underlättar lite om man har max utskick på vajern (värmereglaget inställt på endera full värme eller köld, minns inte exakt).
5. När du fått loss vajern ska du vrida kranen ca 3/4 varv tror jag att det var.
6. Nu är det bara att ta ut kranen.
7. Montering sker i omvänd ordning.
8. Lite tips är att ha kranen inställd på samma som reglaget när du monterar den nya kranen så att den hamnar i rätt läge. Räkna med spill i kupén så ha något under vid demontering.

Hoppas det går bra, fråga om nåt är oklart. smile

Willmaister740
11 december 2013 · 170 Inlägg

volvoglracing skrev:

Willmaister740 skrev:

volvoglracing skrev:

Hej, gött de smile
Det kan jag, ska försöka fixa en ikväll. tongue

Tackar å bugar big_smile

1. Värmekranen är placerad uppe till höger ovanför pedalerna så börja med att lossa rattkåpan.
2. Lossa båda slangarna som är anslutna till kranen.
3. Kranen ska nu kännas helt lös men den sitter fortfarande med en bajonettinfästing.
4. Nu kommer man till det knepiga, att lossa vajern. Jag använde en näbbtång för att vrida vajern tillräckligt för att lossa den från kranen, det underlättar lite om man har max utskick på vajern (värmereglaget inställt på endera full värme eller köld, minns inte exakt).
5. När du fått loss vajern ska du vrida kranen ca 3/4 varv tror jag att det var.
6. Nu är det bara att ta ut kranen.
7. Montering sker i omvänd ordning.
8. Lite tips är att ha kranen inställd på samma som reglaget när du monterar den nya kranen så att den hamnar i rätt läge. Räkna med spill i kupén så ha något under vid demontering.

Hoppas det går bra, fråga om nåt är oklart. smile

tack, men hur gjorde du med kylarvattnet ?

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
volvoglracing
12 december 2013 · 531 Inlägg

Willmaister740 skrev:

volvoglracing skrev:

Willmaister740 skrev:

Tackar å bugar big_smile

1. Värmekranen är placerad uppe till höger ovanför pedalerna så börja med att lossa rattkåpan.
2. Lossa båda slangarna som är anslutna till kranen.
3. Kranen ska nu kännas helt lös men den sitter fortfarande med en bajonettinfästing.
4. Nu kommer man till det knepiga, att lossa vajern. Jag använde en näbbtång för att vrida vajern tillräckligt för att lossa den från kranen, det underlättar lite om man har max utskick på vajern (värmereglaget inställt på endera full värme eller köld, minns inte exakt).
5. När du fått loss vajern ska du vrida kranen ca 3/4 varv tror jag att det var.
6. Nu är det bara att ta ut kranen.
7. Montering sker i omvänd ordning.
8. Lite tips är att ha kranen inställd på samma som reglaget när du monterar den nya kranen så att den hamnar i rätt läge. Räkna med spill i kupén så ha något under vid demontering.

Hoppas det går bra, fråga om nåt är oklart. smile

tack, men hur gjorde du med kylarvattnet ?

Jag lossade slangen i motorutrymmet först och tömde bort så mycket kylarvätska som möjligt innan jag lossade slangen i kupén.

volvoglracing
13 april 2014 · 531 Inlägg

Väldigt längesen update nu men det händer inte så mycket nu heller när jag gör lumpen samt att det börjar vara få saker kvar att fixa men till sommaren drar ett nytt projekt igång så hoppas ni följer det med wink
Här kommer iaf. ett par bilder på det efterlängtade luftröret:

Egentillverkat i 2mm syrafast (70mm en grövre delen samt 63.5mm den klenare) som blankpolerats, helt nöjd med resultatet. Dock ska det ännu svetsas i, två anslutningar samt gängor för lufttempgivaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-a28dd52bb62599f27fe11806b85917ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-c711577db0680a9a7b7bbfa09b816efb.jpg

Imorgon blir det troligtvis en tvätt och sommarsulorna på, hade gött! smile

danjac
27 maj 2014 · 698 Inlägg

Snyggt arbete smile Vad tyckte du om megasquirt när det gällde inkopplingen? Funderat själv att ändra till insprutning på 244 smile Och då hittar man denna roliga tråden smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
volvoglracing
28 maj 2014 · 531 Inlägg

danjac skrev:
Snyggt arbete smile Vad tyckte du om megasquirt när det gällde inkopplingen? Funderat själv att ändra till insprutning på 244 smile Och då hittar man denna roliga tråden smile

Kul att du funderar på det, alltid trevligt när man får god kritik för tråden smile
Jag tycker att det var lätt att koppla in och så är det ju relativt enkelt att sätta i extra funktioner mm. Sen är det ju som med allt annat så det fungerar så bra som man fixar det, slarv ger problem. Ordning och reda på kablar och annat är också att rekommendera, det underlättar felsökning. Hoppas att jag gav dig det svar du ville ha och något du saknar i tråden som nån bild på något eller nån beskrivning så är det bara och säga till smile

danjac
28 maj 2014 · 698 Inlägg

volvoglracing skrev:

danjac skrev:
Snyggt arbete smile Vad tyckte du om megasquirt när det gällde inkopplingen? Funderat själv att ändra till insprutning på 244 smile Och då hittar man denna roliga tråden smile

Kul att du funderar på det, alltid trevligt när man får god kritik för tråden smile
Jag tycker att det var lätt att koppla in och så är det ju relativt enkelt att sätta i extra funktioner mm. Sen är det ju som med allt annat så det fungerar så bra som man fixar det, slarv ger problem. Ordning och reda på kablar och annat är också att rekommendera, det underlättar felsökning. Hoppas att jag gav dig det svar du ville ha och något du saknar i tråden som nån bild på något eller nån beskrivning så är det bara och säga till smile

Ja insprutning är både billigare och mindre krångel tycker jag. Det lät bra. Så megasquirt får det bli smile Ja märker man inte upp allt så blir man väl förvirrad av alla kablar =P

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
volvoglracing
28 maj 2014 · 531 Inlägg

danjac skrev:

volvoglracing skrev:

danjac skrev:
Snyggt arbete smile Vad jagte du om megasquirt när det gällde inkopplingen? Funderat själv att ändra till insprutning på 244 smile Och då hittar man denna roliga tråden smile

Kul att du funderar på det, alltid trevligt när man får god kritik för tråden smile
Jag tycker att det var lätt att koppla in och så är det ju relativt enkelt att sätta i extra funktioner mm. Sen är det ju som med allt annat så det fungerar så bra som man fixar det, slarv ger problem. Ordning och reda på kablar och annat är också att rekommendera, det underlättar felsökning. Hoppas att jag gav dig det svar du ville ha och något du saknar i tråden som nån bild på något eller nån beskrivning så är det bara och säga till smile

Ja insprutning är både billigare och mindre krångel tycker jag. Det lät bra. Så megasquirt får det bli smile Ja märker man inte upp allt så blir man väl förvirrad av alla kablar =P

Jo förgasaren jag hade tidigare började bråka så då blev det bytt. jo jag köpte en färdig kabelhärva så allting var uppmärkt på den. smile

danjac
28 maj 2014 · 698 Inlägg

volvoglracing skrev:

danjac skrev:

volvoglracing skrev:

Kul att du funderar på det, alltid trevligt när man får god kritik för tråden smile
Jag tycker att det var lätt att koppla in och så är det ju relativt enkelt att sätta i extra funktioner mm. Sen är det ju som med allt annat så det fungerar så bra som man fixar det, slarv ger problem. Ordning och reda på kablar och annat är också att rekommendera, det underlättar felsökning. Hoppas att jag gav dig det svar du ville ha och något du saknar i tråden som nån bild på något eller nån beskrivning så är det bara och säga till smile

Ja insprutning är både billigare och mindre krångel tycker jag. Det lät bra. Så megasquirt får det bli smile Ja märker man inte upp allt så blir man väl förvirrad av alla kablar =P

Jo förgasaren jag hade tidigare började bråka så då blev det bytt. jo jag köpte en färdig kabelhärva så allting var uppmärkt på den. smile

Har en 2,2 LH som jag håller på att märka upp som jag ska sätta i i förgasarbilen men sen tänkte jag att köra med megasquirt då motorn ska få några extra hästar så man kommer förbi söndagsnissarna fortare smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
volvoglracing
29 maj 2014 · 531 Inlägg

danjac skrev:

volvoglracing skrev:

danjac skrev:

Ja insprutning är både billigare och mindre krångel tycker jag. Det lät bra. Så megasquirt får det bli smile Ja märker man inte upp allt så blir man väl förvirrad av alla kablar =P

Jo förgasaren jag hade tidigare började bråka så då blev det bytt. jo jag köpte en färdig kabelhärva så allting var uppmärkt på den. smile

Har en 2,2 LH som jag håller på att märka upp som jag ska sätta i i förgasarbilen men sen tänkte jag att köra med megasquirt då motorn ska få några extra hästar så man kommer förbi söndagsnissarna fortare smile

Jo, är tacksamt med mappbart sprut när man ska ha lite extra krut smile

danjac
29 maj 2014 · 698 Inlägg

volvoglracing skrev:

danjac skrev:

volvoglracing skrev:

Jo förgasaren jag hade tidigare började bråka så då blev det bytt. jo jag köpte en färdig kabelhärva så allting var uppmärkt på den. smile

Har en 2,2 LH som jag håller på att märka upp som jag ska sätta i i förgasarbilen men sen tänkte jag att köra med megasquirt då motorn ska få några extra hästar så man kommer förbi söndagsnissarna fortare smile

Jo, är tacksamt med mappbart sprut när man ska ha lite extra krut smile

Problemet är att lära sig mappa sen lol

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
volvoglracing
30 maj 2014 · 531 Inlägg

danjac skrev:

volvoglracing skrev:

danjac skrev:

Har en 2,2 LH som jag håller på att märka upp som jag ska sätta i i förgasarbilen men sen tänkte jag att köra med megasquirt då motorn ska få några extra hästar så man kommer förbi söndagsnissarna fortare smile

Jo, är tacksamt med mappbart sprut när man ska ha lite extra krut smile

Problemet är att lära sig mappa sen lol

jo, jag har fixat en någonlunda körbar, rycker lite nu som då på vissa varvtal/belastningar men det får vara tills jag lämnar den till en mappare smile

danjac
30 maj 2014 · 698 Inlägg

Det gör du nog rätt i. Ska man få det 100% så ska man nog lämna in den.

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
volvoglracing
1 juni 2014 · 531 Inlägg

danjac skrev:
Det gör du nog rätt i. Ska man få det 100% så ska man nog lämna in den.

Jo, lönar sig nog.

volvoglracing
20 augusti 2014 · 531 Inlägg

Hej svejs! Idag fick bilen en riktig mappning och går hädan efter som en dröm så till näst ska ett sportluft filter på och så blir troligtvis en bänkning för att se vad den har att ge i nuläget och vad jag har att utgå från vid nästa steg. En lite större nyhet som jag kan berätta är att jag nu går på billinjen i en yrkesskola och att det troligtvis blir lite sugtrim i samband med byte av topplockspackningen som har börjat svettas lite lite kylarvätska. tongue
Blir nu ingen bildupdate ikväll men har lite bilder att slänga upp på det som har hänt på sista tiden.

volvoglracing
15 december 2014 · 531 Inlägg

Jahapp allihopa, länge sen man uppdaterade nåt här... Men iallafall så nu var det dags.
Volvon lever sina dar med en del små problem såsom att spolarvätskan läcker bort, en del rosthål har börjat titta fram och gasspjället är sopslut så har en tomgång på 2000 varv sad
Känns verkligen som man borde börja åtgärda saker och ting men samma varje dag, man tittar ut: skit väder, mörkt och kallt, verkligen det perfekta när inte har någonstans att köra in bilen och börja på med den. Dock har man ju även lite positiva nyheter: garage är på gång här hemma, det kräver bara lite mer tid, pengar och min arbetskraft så ska det bli klart inom en snar framtid. Dessutom har jag fixat lite smådelar till min andra pärla som tanken är att den ska bli "något" vassare än denna, ska komma mer bilder på detta men startar en tråd om den när det är lite mer i göringen kring den. Tills vidare så: Hade gött! smile

Tampongpunkarn
16 december 2014 · 786 Inlägg

Vet hur de där med garage känns hmm om du använder lyckttorkare så kolla så ej Spolarvätskan läcker bort i T-stycket hmm Brukar lömna upp så rinner de iväg där.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
volvoglracing
18 december 2014 · 531 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Vet hur de där med garage känns hmm om du använder lyckttorkare så kolla så ej Spolarvätskan läcker bort i T-stycket hmm Brukar lömna upp så rinner de iväg där.

Använder inte lykttorkare så läcker troligtvis inte men verkar inte läcka något nu och enda skillnaden är att jag bara har en liten skvätt i nu?! hmm

volvoglracing
21 mars 2015 · 531 Inlägg

Måste börja med att ursäkta mig för att jag inte skrivigt något här på sistone och det på grund av att jag har köpt mig en volvo s80 och 740:in har lagt och sidan. Till följd av detta kommer min gamla pärla att säljas efter att jag fixat lite små rost på den. Det var ett svårt beslut att köpa s80:in eftersom jag har tyckt om denna så mycket men nån gång måste man skiljas. Fokuset har nu lagts på s80:in och det har skett några små cleana förändringar på den, har tänkt starta en tråd om den men ska samla lite vettiga bilder först.
Jag avslutar med ett stort tack till alla som följt med detta porjekt och jag hoppas verkligen att ni och fler där utöver kommer att följa med både s80:in och den har andra 740:in som förhoppningsvis redan i sommar kommer att möta överladd. Än en gång: Tack till alla! 😀

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang