2195
Sök

Bmw e39 höga avgasvärdern.

16 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
Hallå, nu har min dryga bil dragit på sig ännu ett roligt problem, nämligen på tok för höga avgasvärdern. Jag har läst ett antal trådar om just avgasvärdern. Men ville ändå kolla om det är några av et här som kanske kan tyda värdarna bättre.

CO=3,7(0,5)
CO 2500=0,7(0,3)
HC=140(100)
LAMBDA=0,99(0,97-1,03)

Som man ser så är alla värdena utom lambda väldigt höga enligt mig, jag vet inte vilket värde som står för vad osv. Men jag har fått höra att byta olja, luftfilter och oljefilter ska hjälpa, varmköra, samt k-sprit.
Är det något annat jag skulle kunna göra eller som verkar vara helt knas på bilen som man kan se utifrån värderna. Är tacksam för svart!

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
24 mars 2015
Från Autopower
Börja med att säkerställa att bilen INTE tar tjuvluft, kontrollera att avgassystemet är tätt. Kontrollera att det INTE finns olja i tändstiftsbrunnarna, finns det olja byta ventilkåpspackning. Byttes stiften för över 5000 mil sedan (eller du vet inte när de byttes) så byter du dessa. Kontrollera lambdasondernas funktion genom att koppla upp bilen mot en laptop med lämplig programvara. Friska sonder pendlar snabbt mellan 0.1-0.9 volt, gör de inte de kollar du först efter kabelbrott, hittar du inget monterar du nya sonder. Därefter byter du olja samt olje och luftfilter. Passa även på att kolla så kamaxelsensorn är OK. samma sak med vevaxelsensorn. Klent drag brukar va kamsensorn, tjuvstopp tyder på vevsensorn...

Sök