Byte av diff i en Saab 9000 ?

camshaft
1 februari 2011 · 3 Inlägg

Tjenare.

Skulle behöva lite rådgivning/hjälp om att byta diffen i min Saab 9000.
Tacksam för svar.

MVH
Christofer

Turbomotor volvolover
1 februari 2011 · 667 Inlägg

inte så svårt, dela llådan oh se till att inget ramlar ut, sen plockar du ut lager och drev och axlarna försiktigt och lägger det så du kommer ihåg hur det ska va. sen köper du nya lager och packningar och monterar diffen och sätter i det igen

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
camshaft
1 februari 2011 · 3 Inlägg

Turbomotor skrev:
inte så svårt, dela llådan oh se till att inget ramlar ut, sen plockar du ut lager och drev och axlarna försiktigt och lägger det så du kommer ihåg hur det ska va. sen köper du nya lager och packningar och monterar diffen och sätter i det igen

tack för den extremt detaljerade förklaringen conny...

Turbomotor volvolover
2 februari 2011 · 667 Inlägg

nema problemas! big_smile

camshaft skrev:

Turbomotor skrev:
inte så svårt, dela llådan oh se till att inget ramlar ut, sen plockar du ut lager och drev och axlarna försiktigt och lägger det så du kommer ihåg hur det ska va. sen köper du nya lager och packningar och monterar diffen och sätter i det igen

tack för den extremt detaljerade förklaringen conny...

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
jonTe
3 februari 2011 · 5 710 Inlägg

Hur duktig är du på att meka?

Jag anser mig vara bättre än medelsvensson iaf men har lämnat iväg min låda de gånger de behöver renoveras.
Man behöver lite specialverktyg för att få isär lådan. När den väl är isär är det ju bra om man har kunskap att kolla upp att allt annat är ok och skall man byta något såsom lager, synkringar eller drev behöver man sätta i en ny kollapshylsa för att få spelet på axlarna rätt.
Detta kan vara bra att veta hur man gör.
För att mäta in spel kan det vara bra att veta vilka spel det skall vara = en verkstadshanbok om lådor kan vara bra om man nu inte har detta i huvudet.
Gör man fel kan lådan rasa omgående eller få väldigt kort livslängd.

MVH Jonas
..............
camshaft
3 februari 2011 · 3 Inlägg

jonTe skrev:
Hur duktig är du på att meka?

Jag anser mig vara bättre än medelsvensson iaf men har lämnat iväg min låda de gånger de behöver renoveras.
Man behöver lite specialverktyg för att få isär lådan. När den väl är isär är det ju bra om man har kunskap att kolla upp att allt annat är ok och skall man byta något såsom lager, synkringar eller drev behöver man sätta i en ny kollapshylsa för att få spelet på axlarna rätt.
Detta kan vara bra att veta hur man gör.
För att mäta in spel kan det vara bra att veta vilka spel det skall vara = en verkstadshanbok om lådor kan vara bra om man nu inte har detta i huvudet.
Gör man fel kan lådan rasa omgående eller få väldigt kort livslängd.

Okej, tack för tipsen. De kan behövas! Jag ska se vad jag kan göra annars så får jag ta hjälp av någon wink Men som sagt, det är ju tråkigt om den rasar efter 5 mil efteråt!

Men kan man byta diffen utan att plocka isär dreven och / axlarna?

MVH

jonTe
3 februari 2011 · 5 710 Inlägg

Ja det kan man.

MVH Jonas
..............
limpa97
8 april 2015 · 411 Inlägg

Vet att det är en gammal tråd men har problem att få isär min låda. Tacksam för hjälp. Jag har tagit bort alla skruvar ja kan se som håller ihop lådan men den sitter ändå som f**n. Vad är det mellan lådhalvorna? Lär väl vara nån sorts tätning antar jag men ska det sitta så djävulskt? yikes Har en rasad låda jag testat o bröte i och slagit med Hammar på osv... Måste man ta bort nåt drev eller nåt? Hoppas det finns nån som vill hjälpa mig Mvh Linus

jonTe
9 april 2015 · 5 710 Inlägg

limpa97 skrev:
Vet att det är en gammal tråd men har problem att få isär min låda. Tacksam för hjälp. Jag har tagit bort alla skruvar ja kan se som håller ihop lådan men den sitter ändå som f**n. Vad är det mellan lådhalvorna? Lär väl vara nån sorts tätning antar jag men ska det sitta så djävulskt? yikes Har en rasad låda jag testat o bröte i och slagit med Hammar på osv... Måste man ta bort nåt drev eller nåt? Hoppas det finns nån som vill hjälpa mig Mvh Linus

Jag tror en avdragare är det ända rätta.

MVH Jonas
..............
limpa97
9 april 2015 · 411 Inlägg

jonTe skrev:

limpa97 skrev:
Vet att det är en gammal tråd men har problem att få isär min låda. Tacksam för hjälp. Jag har tagit bort alla skruvar ja kan se som håller ihop lådan men den sitter ändå som f**n. Vad är det mellan lådhalvorna? Lär väl vara nån sorts tätning antar jag men ska det sitta så djävulskt? yikes Har en rasad låda jag testat o bröte i och slagit med Hammar på osv... Måste man ta bort nåt drev eller nåt? Hoppas det finns nån som vill hjälpa mig Mvh Linus

Jag tror en avdragare är det ända rätta.

Okej jag har fått av drevena nu smile nu är det bara dom där torx skruvarna kvar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang