3647
Sök

Köpråd - bensinsnål, snygg 50-60 000 kronor!

221 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
Hallå där!
Nu ska jag och flickvännen flytta ihop och har då tänkt köra gemensam bil.

Just nu har vi 2 bilar, båda har en varsin Saab 9-5 sedan som vi båda ÄLSKAR! Dock är det dyr skatt och de drar ganska mycket bensin (0.7-0.8l/mil)

Vad är vi då ute efter? Ja, billig skatt och bensinsnål samt den ska se bra ut. Gärna rolig att köra men kan vara svårt att kombinera med bensinsnål kanske. Men bra komfort och snygg!

Bara langa på förslag.

398 Inlägg
10 april 2015
Räkna lite igen. Även om bensinen svider varje gång man tankar är det en ganska liten del av bilägandet, och två deciliter mindre per mil är mycket i sammanhanget. För 50-60k är risken stor att ni köper en bil som krånglar istället, och då börjar det kosta pengar på riktigt.

Men som Saaboholic får jag väl föreslå en ng9-3 Biopower i så fall. Riktigt körglad (egentligen mer så än era 9-5or), låg skatt på 1200 per år för 2.0t och riktigt snygg imo. Jag kör min dito på strax över litern etanol blandad körning (lite under 0.8 långkörning) och med etanol för 9.50 kronor litern sparar man nån krona per mil. Även 9-5 Biopower ger väldigt mycket bil för pengarna, men den drar ju lite mer i stadstrafik.

161 Inlägg
10 april 2015
kwamex skrev:
Hallå där!

Just nu har vi 2 bilar, båda har en varsin Saab 9-5 sedan som vi båda ÄLSKAR! Dock är det dyr skatt och de drar ganska mycket bensin (0.7-0.8l/mil)

Vad är vi då ute efter? Ja, billig skatt och bensinsnål samt den ska se bra ut. Gärna rolig att köra men kan vara svårt att kombinera med bensinsnål kanske. Men bra komfort och snygg!

Bara langa på förslag.

För de pengarna får du en Prius Gen 2, exempelvis denna: http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_P … 15&w=3

Kostar 360kr i skatt och drar ungefär 0,5L/milen blandad körning och du kan räkna på en service kostnad på 2000kr/1000mil.

Dock så får du som AX3L säger ta och räkna på hur lång tid det tar innan investeringen lönar sig. Om SAAB:arna fungerar bra maskinellt och enda problemet är förbrukningen så kanske det inte värt (rent ekonomiskt att byta i det korta perspektivet)?

Ta och gå in på den här sidan och räkna ut milkostnaderna för Saaben och sen jämför med Priusen. http://bilkalkyl.be/

Jag har räknat ut en milkostnad på 19kr/milen för min Prius inkl helförsäkring på 8tkr och en värdeminskning på 8tkr/år.

2 117 Inlägg
10 april 2015
För att utöka urvalet kan du titta på en turbodiesel TDI. Drar ingen bensin alls, bra effekt och högt vridmoment.
Vår CC kostar avsevärt mer än din budget men som exempel drar den 0,3-0,4 l/mil, har 170hk och 350Nm. Gbg-Sthlm tur o retur. Tankade innan avfärd  hemifrån och hade kvarts tank kvar när vi kom  tillbaka hem. En resa på drygt 100 mil.
Senast redigerat av shogun (10 april 2015)

Forummoderator
18 359 Inlägg
10 april 2015
Juggen1988 skrev:
kwamex skrev:
Hallå där!

Bara langa på förslag.

För de pengarna får du en Prius Gen 2, exempelvis denna: http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_P … 15&w=3

Kostar 360kr i skatt och drar ungefär 0,5L/milen blandad körning och du kan räkna på en service kostnad på 2000kr/1000mil.

Dock så får du som AX3L säger ta och räkna på hur lång tid det tar innan investeringen lönar sig. Om SAAB:arna fungerar bra maskinellt och enda problemet är förbrukningen så kanske det inte värt (rent ekonomiskt att byta i det korta perspektivet)?

Ta och gå in på den här sidan och räkna ut milkostnaderna för Saaben och sen jämför med Priusen. http://bilkalkyl.be/

Jag har räknat ut en milkostnad på 19kr/milen för min Prius inkl helförsäkring på 8tkr och en värdeminskning på 8tkr/år.

Jag har en svag känsla av att Prius kommer och bli vanlig på Gorg om några år... I nuläget finns 19 st. Först började Evildan röja runt i forumet som ett skenande tåg. Detta gjorde att jag köpte en. Senare var det din tur att få en massiv flod av argument från oss för denna tvålkopp. Nu gör du likadant.

Fast TS ville ha en snygg bil. Nja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ingen himmel är så blå som min
2 984 Inlägg
10 april 2015
shogun skrev:
För att utöka urvalet kan du titta på en turbodiesel TDI. Drar ingen bensin alls, bra effekt och högt vridmoment.
Vår CC kostar avsevärt mer än din budget men som exempel drar den 0,3-0,4 l/mil, har 170hk och 350Nm. Gbg-Sthlm tur o retur. Tankade innan avfärd  hemifrån och hade kvarts tank kvar när vi kom  tillbaka hem. En resa på drygt 100 mil.

0,3-0,4??? Kikar man på CC på spritmonitor.de (verkliga förbrukningar) så är MINSTA uppmätta siffra där 0,42 (och kan vara överdrivet snålt angett). Snittet på alla bilar ligger på 0,69 och stämmer nog mer med verkligheten.

/Mattias

2 117 Inlägg
10 april 2015
matteeee skrev:
shogun skrev:

0,3-0,4??? Kikar man på CC på spritmonitor.de (verkliga förbrukningar) så är MINSTA uppmätta siffra där 0,42 (och kan vara överdrivet snålt angett). Snittet på alla bilar ligger på 0,69 och stämmer nog mer med verkligheten.

Tja. Jag baserar siffrorna på verklig körning i min egen bil som har en 2.0 tdi common rail och de är dem jag angivit.

161 Inlägg
10 april 2015
Hybridsmurfen skrev:
Juggen1988 skrev:
kwamex skrev:
Hallå där!

Bara langa på förslag.

Jag har en svag känsla av att Prius kommer och bli vanlig på Gorg om några år... I nuläget finns 19 st. Först började Evildan röja runt i forumet som ett skenande tåg. Detta gjorde att jag köpte en. Senare var det din tur att få en massiv flod av argument från oss för denna tvålkopp. Nu gör du likadant.

Fast TS ville ha en snygg bil. Nja...

Jag ville också ha en snygg bil.... Men när man väger budget och krav så får man inte alltid ihop allt man vill ha, jag är nöjd i alla fall!

398 Inlägg
10 april 2015
shogun skrev:
matteeee skrev:
shogun skrev:

Tja. Jag baserar siffrorna på verklig körning i min egen bil som har en 2.0 tdi common rail och de är dem jag angivit.

Snackar vi färddator-förbrukning eller verklig förbrukning nu? Hur som helst, jag antar att inte skatten är gratis? Partikelfilter och service i övrigt kan nog också kosta en slant.

Nej TS, den billigaste bilen är nog ändå den du har. Alt Prius, om du kör mycket i stan dvs.

Evildan
10 april 2015
AX3L skrev:
shogun skrev:
matteeee skrev:

Snackar vi färddator-förbrukning eller verklig förbrukning nu? Hur som helst, jag antar att inte skatten är gratis? Partikelfilter och service i övrigt kan nog också kosta en slant.

Nej TS, den billigaste bilen är nog ändå den du har. Alt Prius, om du kör mycket i stan dvs.

Nu blev jag nyfiken, hur menar du nu?

398 Inlägg
10 april 2015
Evildan skrev:
AX3L skrev:
shogun skrev:

I stadstrafik (låga hastigheter) är ju bensinmotorn som sämst sett till verkningsgrad, och det sägs väl att det är där man har som mest att vinna på en hybrid. Kör man en Prius med tung högerdojja visade ju Jeremy Clarkson att en M5 körd strax bakom hela vägen drar mindre än Priusen.

Eller du kanske inte delar den uppfattningen?

Forummoderator
18 359 Inlägg
10 april 2015
AX3L skrev:
Evildan skrev:
AX3L skrev:

I stadstrafik (låga hastigheter) är ju bensinmotorn som sämst sett till verkningsgrad, och det sägs väl att det är där man har som mest att vinna på en hybrid. Kör man en Prius med tung högerdojja visade ju Jeremy Clarkson att en M5 körd strax bakom hela vägen drar mindre än Priusen.

Brukar du köra omkring i stadstrafik med foten tryggt placerad i botten så undrar jag lite? Blir inte farbror haffa väldigt intresserad när du ska "komma till stan"?

Samma på landsväg. Regler och förordningar gäller även där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 117 Inlägg
10 april 2015
AX3L skrev:
shogun skrev:
matteeee skrev:

Verklig förbrukning.
Allt kostar, det beror på vad man väljer.
Uttjänta batterier och reparation av strulande elektronik är inte billigt det heller.
(Ja, jag jobbar med allt inom utveckling av el och hybridfordon).

En elbil eller en hybrid är kul men är oturen framme kan det bli ganska dyrt.
Bor man dessutom i en lägenhet kan det bli lite besvärligt med laddningen. Får hoppas det byggs ut med fler laddstationer framöver. Induktiv laddning kommer förhoppningsvis slå igenom.

Själv hade jag valt en Tesla S. Mycket trevlig och potent bil (tyvärr inte gratis).
Tesla satsar rejält i Sverige och bygger snabbladdare både här och var längs de större europavägarna.

Evildan
10 april 2015
AX3L skrev:
Evildan skrev:
AX3L skrev:

Om vi då tittar på förbrukningssiffrorna för en Prius genII som är köprådet som getts och mycket riktigt är den bil som TopGear jagade med en BMW M3 inte någon M5 så ser vi att bilen förbrukar mindre bränsle på landsväg än i staden, som alla andra bilar.
Stadskörning 5.0l/100km.
Landsväg 4.2l/100km.
Blandad 4.3l/100km.
Om det inte finns någon vinst med den bensinförbrukningen om du mestadels kör landsväg har jag definitivt missat något gällande traditionella bensindrivna personbilar runt 1400kg och deras förbrukning.

TopGear lyckades bevisa att om du kör en Prius så fort det går och hänger på med en M3 så förbrukar Priusen mer bränsle, det är oomkullrunkeligt.
Däremot kör inte dom flesta sina Priusar eller M3or dagligdags på avlyst bana utan på allmän väg och då är vi tillbaka i verkligheten där Priusen förbrukar enligt ovan och en M3 från 2006 med manuell låda enligt dåtidens körcykel:
Stadskörning 17.8l/100km.
Landsväg 8.4l/100km.
Blandad 11.9l/100km.

Forummoderator
18 359 Inlägg
10 april 2015
Jag skapade en tråd om just Hybrid/elbilens vara eller icke vara. Kan vi flytta diskussionen dit? Så inte TS får ett spel?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p4199540

398 Inlägg
10 april 2015
Alltså, min poäng var bara att det FRAMFÖRALLT lönar sig med en Prius om du kör mycket i stan. Det är möjligt att den är ekonomisk även om du ligger i 120 på E20 eller ligger på landsvägar med många omkörningar, jag har aldrig kört nån själv. Det jag menar med tung högerdojja syftar mer till accelerationer, det är ett betydligt större problem för förbrukningen än hög jämn hastighet imo. I övrigt orkar jag inte argumentera för och emot hybrider just nu, men jag tittar nog in där så småningom smile

Evildan
10 april 2015
AX3L skrev:
Alltså, min poäng var bara att det FRAMFÖRALLT lönar sig med en Prius om du kör mycket i stan. Det är möjligt att den är ekonomisk även om du ligger i 120 på E20 eller ligger på landsvägar med många omkörningar, jag har aldrig kört nån själv. Det jag menar med tung högerdojja syftar mer till accelerationer, det är ett betydligt större problem för förbrukningen än hög jämn hastighet imo. I övrigt orkar jag inte argumentera för och emot hybrider just nu, men jag tittar nog in där så småningom smile

Den poängen köper jag rakt av, var inte lika tydligt innan. Därav min fråga.
Provkör vettja, du kan bli fast i träsket du med. wink
Det är vid just accelerationer som hybridsystemet hjälper till för att ge mer kraft utan att öka förbrukningen lika mycket som hos en konventionell bil.
Välkommen dit vad tiden lider, trevlig helg.

221 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
Ni får gärna fortsätta diskutera om ni vill, det gör mig inte så mycket! Men jag tar gärna emot fler tips om bilar!
Priusen må vara billigt, men den är även gräsligt ful! Och ni har självklart rätt om att min nuvarande, gamla saab är fruktansvärt billig i underhåll och man kan inte stirra sig blind på bensin. Samtidigt är bensin en otroligt tråkig utgift, kan man ha en nyare bil och lägga det på underhåll utan att förlora pengar så är det säkerligen roligare!

Vi kan ju dra en snabb räkning på min nuvarande situation! Jag jobbar skift, 6 dagar ledig 4. Det blir cirka 365/10 = 36.5 perioder på ett år. 36.5*6 = 219 dagar på ett år - cirka 40 semesterdagar+röda dagar = 179 dagar som jag åker till jobbet. Har 6 mil dit t&r, bensinen kostar cirka 14 kronor och min nuvarande bil drar cirka 0.85 medelförbruknig.

179dagar * 6 mil = 1074 mil/år + cirka 300 mil privat körning. Då är vi uppe i nästan 1400 mil per år!
1400 mil * 0.85l/mil * 14kr = 16 000 kronor i bensinkostnad + 3000 i skatt = 19 000 kr i ren driftkostnad!

Tar vi en bil som drar 0.5l/mil så drar den cirka 55% mindre bensin,  0.55*16 000 = 8888kr + 1000 kr skatt = 9888 kronor i ren drift. "Sparar" cirka 10 000 kronor per år. Om man sköter underhåll privat, hamnar man under 10 000 per år då? (repearationer av ny bil kontra en gammal saab dvs, serva behöver man ju göra oavsett ny eller gammal)
Senast redigerat av kwamex (11 april 2015)

6 704 Inlägg
11 april 2015
Ford Fiesta ser ju inte helt förjävlig ut. smile

Vill ni ha en bensindriven bil så är det antingen småbil eller hybrid som gäller..
Kör ni så pass långt att ni kan köpa dieselbil skulle jag kolla på Ford Mondeo 2.0 Tdci smile

Att Saaben drar 0.8 blandat tycker jag själv är rätt okej, med tanke på bilens storlek och ålder.

De/Dem

Sök