Vad ska jag välja? Peugeot 508 1.6HDI Vs Skoda Superb 2.0 TDI 140

RichiB
12 april 2015 · 1 866 Inlägg

Har idag en Peugeot 508 1.6 HDI Aut kombi 2011 knappt 7000mil på mätaren, 0kr i skatt fram till 2016-04 sedan ca 1400kr/år, halvskinn, panorama tak, elstolar, tonade rutor, 20" fälgar ( däcken behöver bytas ). Den är i fint skick o går som den ska :-)
Brukar byta bil relativt ofta o nu e jag sugen på något annat....

Skall imorgon måndag iväg o kolla på en bil hos en bilhandlare men kan inte bestämma mig om bytet är bra eller dåligt. Jag kommer även få lägga 39000kr emellan.
Bilen jag ska kolla på är en Skoda Superb 2.0 TDI 140 kombi, Aut, öppningsbart glastak, 17" alu, 9500mil, årsmodell 2011, helskinn, elstolar, eluppvärmda stolar bak, Bluetooth mm.

Det som jag inte gillar hos peugeoten är att växellådan är mycket långsam o typ gungar i växlarna ;-), hoppas på att skodan inte är sådan...  Skodan är även större o rymligare, båda förbrukar ungefär lika mycket diesel, skatten på skodan ligger på 3500kr jämfört med peugeoten 0kr nu sedan 1400kr.
Det som oroar mig mest är miltalet på 9500mil.... när ska kamrem bytas? vad jag kan få fram så är det 12000mil o en kostnad på 11000kr! men stämmer det? Har en polare som har en octavia 2014 o den har kedja!

Det jag mest är ute efter är lite förnyelse, en snabbare/smidigare växellåda, helskinn, mer utrymme, speciellt bak o även komfort.

Senast redigerat av RichiB (12 april 2015)

panda666
12 april 2015 · 4 250 Inlägg

RichiB skrev:
Har idag en Peugeot 508 1.6 HDI Aut kombi 2011 knappt 7000mil på mätaren, 0kr i skatt fram till 2016-04 sedan ca 1400kr/år, halvskinn, panorama tak, elstolar, tonade rutor, 20" fälgar ( däcken behöver bytas ). Den är i fint skick o går som den ska :-)
Brukar byta bil relativt ofta o nu e jag sugen på något annat....

Skall imorgon måndag iväg o kolla på en bil hos en bilhandlare men kan inte bestämma mig om bytet är bra eller dåligt. Jag kommer även få lägga 39000kr emellan.
Bilen jag ska kolla på är en Skoda Superb 2.0 TDI 140 kombi, Aut, öppningsbart glastak, 17" alu, 9500mil, årsmodell 2011, helskinn, elstolar, eluppvärmda stolar bak, Bluetooth mm.

Det som jag inte gillar hos peugeoten är att växellådan är mycket långsam o typ gungar i växlarna ;-), hoppas på att skodan inte är sådan...  Skodan är även större o rymligare, båda förbrukar ungefär lika mycket diesel, skatten på skodan ligger på 3500kr jämfört med peugeoten 0kr nu sedan 1400kr.
Det som oroar mig mest är miltalet på 9500mil.... när ska kamrem bytas? vad jag kan få fram så är det 12000mil o en kostnad på 11000kr! men stämmer det? Har en polare som har en octavia 2014 o den har kedja!

Det jag mest är ute efter är lite förnyelse, en snabbare/smidigare växellåda, helskinn, mer utrymme, speciellt bak o även komfort.

jag skulle byta till skodan.. skönare bil tycker jag på alla sett. kolla bara hur dsg lådan känns.

men fan ska han ha pengar imellan??

Senast redigerat av panda666 (12 april 2015)

RichiB
12 april 2015 · 1 866 Inlägg

40000:- emellan


panda666 skrev:

RichiB skrev:
Har idag en Peugeot 508 1.6 HDI Aut kombi 2011 knappt 7000mil på mätaren, 0kr i skatt fram till 2016-04 sedan ca 1400kr/år, halvskinn, panorama tak, elstolar, tonade rutor, 20" fälgar ( däcken behöver bytas ). Den är i fint skick o går som den ska :-)
Brukar byta bil relativt ofta o nu e jag sugen på något annat....

Skall imorgon måndag iväg o kolla på en bil hos en bilhandlare men kan inte bestämma mig om bytet är bra eller dåligt. Jag kommer även få lägga 39000kr emellan.
Bilen jag ska kolla på är en Skoda Superb 2.0 TDI 140 kombi, Aut, öppningsbart glastak, 17" alu, 9500mil, årsmodell 2011, helskinn, elstolar, eluppvärmda stolar bak, Bluetooth mm.

Det som jag inte gillar hos peugeoten är att växellådan är mycket långsam o typ gungar i växlarna ;-), hoppas på att skodan inte är sådan...  Skodan är även större o rymligare, båda förbrukar ungefär lika mycket diesel, skatten på skodan ligger på 3500kr jämfört med peugeoten 0kr nu sedan 1400kr.
Det som oroar mig mest är miltalet på 9500mil.... när ska kamrem bytas? vad jag kan få fram så är det 12000mil o en kostnad på 11000kr! men stämmer det? Har en polare som har en octavia 2014 o den har kedja!

Det jag mest är ute efter är lite förnyelse, en snabbare/smidigare växellåda, helskinn, mer utrymme, speciellt bak o även komfort.

jag skulle byta till skodan.. skönare bil tycker jag på alla sett. kolla bara hur dsg lådan känns.

men fan ska han ha pengar imellan??

Cupra_
12 april 2015 ·

Ungefär lika dåligt andrahandsvärde på bilarna skulle jag tro.. Superben har enormt baksäte, men bagaget är inte extremt imponerande.

Kolla vilken DSG-låda det är i. Förhoppningsvis så är det den 6-växlade (vilket jag tror), om det är den 7-växlade skulle jag inte varit intresserad alls. Vi kör Fabia, superb, Octavia, rapid och caddy på jobbet, och så gott som alla bilar med den 7-växlade får vi byta låda på med jämna mellanrum. Den 6-växlade brukar däremot hålla bättre.

DSG-lådorna kan även de ha sina egenheter, speciellt vid krypkörning. Vid normal landsvägs/motorvägskörning fungerar de dock klockrent smile

Just nu har jag en ny Octavia med DSG7 på jobbet. Den växlar smidigt och mjukt men är extremt trött (1,6TDI).
Det vanligaste men också rätt störande problemet jag har haft är att den kan vara seg i reaktionen.

Du står t.ex. stilla vid en korsning/rondell med foten på bromsen, ser att du kommer hinna ut och trycker gas.. Men inget händer på någon sekund. Bilen står still. Sedan river den till och ger fullt istället och folk tycker att du är dum i huvudet för att du burnar in i en rondell precis framför någon.


Oavsett så hade jag nog valt skodan av dina alternativ (förutsatt att det är DSG6) då du säkerligen får sämre eller likvärdig komfort i skodan, men jag tror att du kommer ha mindre problem, något bättre andrahandsvärde och får mycket bil för pengarna.

Senast redigerat av Deception (12 april 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang