4608
Sök

Ombesiktning, eller?

10 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
Var precis på besiktning och fick då påpekande på att det var en mindre skada på vänster framlykta och en större spricka på höger där det även trängt in lite fukt. Fick då kommentaren att "det där måste du byta". När jag sedan betalade så sade jag även att "ok, men då har jag en månad på mig att byta då?". Fick då ett "mmm" till svar. Här var jag helt inställd på att det är en ombesiktning.

Men när jag kommer hem och läser protokollet så står det:

"Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning". <- Så står det väl alltid vid påpekanden har jag för mig.

"Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast. Fordonet behöver inte återkomma till en ny besiktning".

Jaha? Ok. Tydligen ingen ombesiktning iaf?

Naturligtvis kan jag väl och bör väl ringa dom och höra men jag ville höra här först. Är det bara jag som missuppfattat hans kommentarer under besiktningen? Om det skulle bli problem så kan jag väl använda protokollet till min fördel? Det står ju att jag inte behöver komma in på nytt..

7 281 Inlägg
27 april 2015
Ingen ombes. Det ligger på ditt ansvar att det åtgärdas.

Muttley
27 april 2015
De är detta som gäller för dig.

Underkänd

Har fordonet fått anmärkningar som inte kräver ombesiktning måste du åtgärda felen snarast. Du får inte köra fordonet mer än nödvändigt innan felen åtgärdats. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning. Kolla igenom våra checklistor för att undvika onödiga anmärkningar på kontrollbesiktningen.
https://bilprovning.se/Besiktningar/Kon … gsresultat

Det står väl på baksidan?

10 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
Brains skrev:
Ingen ombes. Det ligger på ditt ansvar att det åtgärdas.

Ok tack. Skönt att höra.

10 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
tkd_rille skrev:

Underkänd

Har fordonet fått anmärkningar som inte kräver ombesiktning måste du åtgärda felen snarast. Du får inte köra fordonet mer än nödvändigt innan felen åtgärdats. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning. Kolla igenom våra checklistor för att undvika onödiga anmärkningar på kontrollbesiktningen.

Ja det står på baksidan. Men eftersom jag var 100% säker under hela besiktningen att det skulle bli en 2:a så blev det helt virrigt i pannan när jag kom hem och så står det att jag inte behöver komma tillbaka. Speciellt när jag frågade om jag hade en månad på mig att fixa problemet och han bara svarade: "mmm". Tänkte om han kunde ha gjort fel när han skrev färdigt papperet eller så. Alltså att han valde "ej ombesiktning" istället för "ombesiktning" av misstag.

Vad skulle hända om man skiter i en ombesiktning? Det blir ju så klart körförbud men får man hem något papper eller liknande som en bekräftelse? Jag ska ju byta dessa lyktor ändå men det vore ju skönt om det räcker att visa upp det först nästa besiktning.

JFfoto
27 april 2015
Om du blir stoppad och polisen ser att du inte bytt blir det väl böter eller besiktning igen, så lika bra att byta så fort som möjligt.

Muttley
27 april 2015
dacore84 skrev:
tkd_rille skrev:

Underkänd

Ja det står på baksidan. Men eftersom jag var 100% säker under hela besiktningen att det skulle bli en 2:a så blev det helt virrigt i pannan när jag kom hem och så står det att jag inte behöver komma tillbaka. Speciellt när jag frågade om jag hade en månad på mig att fixa problemet och han bara svarade: "mmm". Tänkte om han kunde ha gjort fel när han skrev färdigt papperet eller så. Alltså att han valde "ej ombesiktning" istället för "ombesiktning" av misstag.

Vad skulle hända om man skiter i en ombesiktning? Det blir ju så klart körförbud men får man hem något papper eller liknande som en bekräftelse? Jag ska ju byta dessa lyktor ändå men det vore ju skönt om det räcker att visa upp det först nästa besiktning.

Står de inte att du inte behöver komma tillbaka så behöver du inte smile
Men byt de så fort som möjligt så du slipper få de påpekat av en polis, de är inte så roligt.

Om du får körförbud för att du inte kört och ombesiktigat när du ska in igen så kommer en bekräftelse ut från transportstyrelsen ut om körförbud.

10 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
Kalltkaffe skrev:
Om du blir stoppad och polisen ser att du inte bytt blir det väl böter eller besiktning igen, så lika bra att byta så fort som möjligt.

Ja precis. Jo jag ska ju byta. Ville bara försäkra mig om att det räcker att byta och inte även behöva åka dit och visa upp det.

10 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
tkd_rille skrev:
dacore84 skrev:
tkd_rille skrev:

Underkänd

Står de inte att du inte behöver komma tillbaka så behöver du inte smile
Men byt de så fort som möjligt så du slipper få de påpekat av en polis, de är inte så roligt.

Om du får körförbud för att du inte kört och ombesiktigat när du ska in igen så kommer en bekräftelse ut från transportstyrelsen ut om körförbud.

Aha. Tack för infon smile

Sök