lysen blinkar fast jag har kondensator

streetlab
27 maj 2007 · 49 Inlägg

hejsan, jag köpte en kondensator för att billysen bliknade som fan när jag spelade. kopplade in den, men det blinkar fortfarande lite. såg en volt "skruv" undrar om man kan ställa upp den ? den står just nu på 14volt gör det något om man skruvar upp den ? / Marcus

strid_1985
27 maj 2007 · 141 Inlägg

hur sttår det till med batteriet då... kanske dags att uppgradera ev installera ett till

Ullberg
27 maj 2007 · 154 Inlägg

Kan vara generatorn som håller på att pajar....var det felet nyss på min så jag fick nyligen byta!

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Fredrik.Gustavsson
27 maj 2007 · 2 123 Inlägg

streetlab skrev:
hejsan, jag köpte en kondensator för att billysen bliknade som fan när jag spelade. kopplade in den, men det blinkar fortfarande lite. såg en volt "skruv" undrar om man kan ställa upp den ? den står just nu på 14volt gör det något om man skruvar upp den ? / Marcus

Rör inte någon sån skruv, har dock aldrig hört talas om en skruv som man kan ställa in strömstyrkan med.
Börja med att installera ett ordentligt batteri, Optima yellow är ett bra batteri samt Redbull Banner som säljs på BRL, blir det inte bättre får du se över generatorn och byta.
Kan vara en diod i diodbryggan som är trasig.

Drönirettab
27 maj 2007 · 21 761 Inlägg

streetlab skrev:
hejsan, jag köpte en kondensator för att billysen bliknade som fan när jag spelade. kopplade in den, men det blinkar fortfarande lite. såg en volt "skruv" undrar om man kan ställa upp den ? den står just nu på 14volt gör det något om man skruvar upp den ? / Marcus

Den där skruven har ingenting med kondensatorns strömförmåga att göra, jag tror att det är någon sorts kalibrering till kondingens elektronik eller display.

Orsaken till att bilens belysning blinkar är att det inte kommer fram tillräckligt med spänning och ström från generator+batteri. Du bör kolla upp i vilket skick batteriet är och att generatorn verkligen laddar 14V, enligt kondensatorns display, eller helst några tiondelar mer.

Är generatorn i bra skick så bör den ge 14-14,4V när motorvarvet är ca 1000 varv eller mer och med bara halvljuset påslaget, batteriet ska också vara fulladdat eller nästan fulladdat vid kontrollen.

Sedan kan du kika hur det ser ut där batteriets jordkabel sitter fast i karossen, om det är rostigt och smutsigt under kabelskon så blir det inte ordentlig kontakt och då kommer inte strömmen fram till bilens elprylar. Skrapa riktigt plåtrent om det är rostigt eller att det sitter färg kvar under kabelskon.

Kolla också upp generatorns laddkabel (B+) som går till startmotorn/batteriet, den kan ha dålig kontakt.

Förresten, vilka stereogrejor har du i bilen?

Det kan ju vara så att dina slutsteg helt enkelt drar för mycket ström i förhållande till generatorns och batteriets styrka.

Senast redigerat av Drönirettab (27 maj 2007)

streetlab
28 maj 2007 · 49 Inlägg

Jag har ett kicker kx1000 tror  jag det heter och sen två 10" 450wrms basar.. kondensatorn står på 14.1v när jag inte har steget på så hög volym men när jag höjer så går den ner till 12,5 och upp till 14.1 så hoppar den så hela tiden. kan det vara kondesatorn som är dålig ? köpte en kalle anka kondning.. / Marcus

dagg
28 maj 2007 · 657 Inlägg

de kan ju oxå vara så att kondingen inte räcker?

newBadboy
29 maj 2007 · 340 Inlägg

ta o mät en multimeter över batteriet istället. om spänningen dippar där oxå så har du för klent elsystem i bilen. Inte säkert att en större konding hjälper då

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
29 maj 2007 · 3 585 Inlägg

för det första.. har du laddat batteriet ordentligt?

har du mätt på batteriet om det är samma strömm spikar?..

om det är samma så har du kasst batteri eller urladdat batteri
om det är stabilt på batteriet så har du helt enkelt förklena kablar fram till kondingen..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
andreas_gbg_
29 maj 2007 · 1 634 Inlägg

Byt Batteri. Du måste inte köpa nåt monsterbatteri, men lägg hellre mer än vad ett biltema batteri kostar. Jag har köpt 2st "Excide Extreme 2" 65A tror ja de var på, funkar kanon, stod och spela på lite högra än lyssningsvolym i närmare 2 timmar med motorn avstängd, voltmätarn på stereon stod på runt 12,3 - 12,5 V när jag var färdig, precis samma som när jag började "ställa" ljudet. Dessa batterier kostar ca 1300kr /st.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Drönirettab
29 maj 2007 · 21 761 Inlägg

streetlab skrev:
Jag har ett kicker kx1000 tror  jag det heter och sen två 10" 450wrms basar.. kondensatorn står på 14.1v när jag inte har steget på så hög volym men när jag höjer så går den ner till 12,5 och upp till 14.1 så hoppar den så hela tiden. kan det vara kondesatorn som är dålig ? köpte en kalle anka kondning.. / Marcus

Eftersom bilens belysning blinkar och att spänningen dippar så där mycket så rör det sig om att strömmen från batteri/generator inte räcker till på något sätt. Då tror jag att man kan misstänka två orsaker, antingen att generator/batteri är för klent eller att det är dålig kontakt från batterijordkabeln ner till karossen.

Jag tycker att du bör kolla upp hur batterijordkabelns anslutning i karossen ser ut och om den är dålig så fixar du till den ordentligt.

Står motorn på tomgång när du mäter dessa värden?
Har du något annat igång samtidigt som du spelar högt?
Sedan är det som ToTTeN frågar, är batteriet laddat som det ska?

Om batteriet är i dåligt skick eller dåligt laddat så får generatorn jobba extra hårt, då orkar den inte hålla stabil spänning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang