Haveri på grund av oljebrist?

Micoway
8 maj 2015 · 296 Inlägg

För några dagar sedan ringde en släkting till mej angående ett motorhaveri. Tyvärr var jag inte hemma men felet var troligtvis en kolv som nypet sig fast i cylinderväggen på grund av för lite olja. Vad skall jag ge för tips?

Hälla dieselolja i tändstiftshålen? Hälla motorolja i tändstiftshålen och bogsera bilen så motorn snurrar? Finns det andra bra tips att få loss kolven på en gammal "skrotbil" som kärvar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj 2015 · 14 056 Inlägg

Micoway skrev:
För några dagar sedan ringde en släkting till mej angående ett motorhaveri. Tyvärr var jag inte hemma men felet var troligtvis en kolv som nypet sig fast i cylinderväggen på grund av för lite olja. Vad skall jag ge för tips?

Hälla dieselolja i tändstiftshålen? Hälla motorolja i tändstiftshålen och bogsera bilen så motorn snurrar? Finns det andra bra tips att få loss kolven på en gammal "skrotbil" som kärvar?

För lite olja? Varför åker man ens med för lite olja, ser man inte att lampan lyser???? Den har väl skurit!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
MickeKr
8 maj 2015 · 391 Inlägg

Håller med ovan.
Rätt mängd är A och O.
Sen har jag svårt att tro att kolven sätter sig innan lagerna havererar pga för lite olja.
Byt motor alt skrota bilen

MVH Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Nurminen_
8 maj 2015 · 714 Inlägg

Börjar oljetryckslampan lysa så är det oftast redan försent. Oljepumpen suger luft och oljefilmen brister..

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Mordivius
9 maj 2015 · 19 Inlägg

Vad du efterfrågar är en fullösning. Det finns inga bra tips på att få loss en kärvande kolv, mer än att ta isär motorn och reparera den. Knappast värt det på en "skrotbil" som du skrev.
Även OM man skulle få loss kolven med en fullösning, lär det inte dröja länge (sekunder, minuter?) innan den kärvar fast igen.

Är ni ens säkra på felet? Att det är en kolv som kärvat fast låter ju som en ganska vild gissning tycker jag.

Evildan
9 maj 2015 ·

Micoway skrev:
För några dagar sedan ringde en släkting till mej angående ett motorhaveri. Tyvärr var jag inte hemma men felet var troligtvis en kolv som nypet sig fast i cylinderväggen på grund av för lite olja. Vad skall jag ge för tips?

Hälla dieselolja i tändstiftshålen? Hälla motorolja i tändstiftshålen och bogsera bilen så motorn snurrar? Finns det andra bra tips att få loss kolven på en gammal "skrotbil" som kärvar?

Jag tycker du ska tipsa din släkting om att på nästa bil använda sig utav instruktionsboken och där läsa sig till vilka kontroller den specifika vagnen erfordrar.

Hur har ni felsökt er till att kolven sitter fast?
Det kan inte vara ett ramlager, kamaxellager osv?

Ska ni prompt försköka få den dräpta motorn att gå runt så börja med att dra den baklänges med ett dragskaft eller med ilagd backväxel väldigt långsamt medelst en mängd motorolja i det aktuella loppet.

torpis Forummoderator
9 maj 2015 · 10 572 Inlägg

Tryck ctrl+z och fyll på olja innan det hände.

Låser här då detta inte är avancerad motorteknik.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang