Ny koppling slirar ! Volvo 940 FT

swedenmaded
16 maj 2015 · 3 Inlägg

Bilen är Ecomax-chippad och 0,75 bar i ladd=snäppet under Volvo orginal Turbo+, vilka har samma koppling som vanliga FT, Volvo 945 FT -98, M90 dubbelmasse. Hade strul med att kopplingen inte kopplade ur ordentligt sporadiskt så att 1:an och backen var svåra att lägga ur. Bytte därför komplett koppling (visade sig vara rostiga och smutsiga splines, som ofta vid denna typ av problem) Köpte ett Sachs kit (Art 3000 694 002) via en av de större svenska alternativa leverantörerna.
Växlingsproblemen försvann efter bytet men kopplingen slirar när man laddar fullt på de högre växlarna !
Den gamla kopplingens lamell var datum märkt -98 varför den verkar vara från ny bil, har då rullat 32 000 mil och slirade inte det minsta, högg fint även på 5:an vid fullt ladd.
Bilen är Ecomax-chippad och 0,75 bar i ladd=snäppet under Volvo orginal Turbo+, vilka har samma koppling som vanliga FT.
Noterar att tryckplattans artikelnummer inte synkar mellan den nya och den gamla, samt att det känns som att det åtgår lite mindre pedalkraft för att manövrera den nya uppsättningen. (kan bero på rena och smorda splines nu)

Läste att någon haft problemet efter byte men att det minskade efter nån vecka, låter skumt...

Kan jag ha fått på för mycket fett på splinesen så att det skvätt ut på lamellerna, och bränns det bort efter ett tag ?? (jag kletade in och provmonterade lamellen så att överskottet skyfflades inåt, tog bort lamellen och torkade bort överskottet)

Om jag kör några veckor och det slirar vid omkörning etc så riskerar jag ju att blånera svänghjulet, och få betydligt kostsammare och besvärligare reparation efter det, mot att byta koppling igen direkt nu...

Funderar skarpt på att riva bort den nya tryckplattan och ersätta med orginalets då de känns som att om det inte ett problem med fett på lamellen så är den nya tryckplattan vek...

Jag har inte haft hydraliken öppen vid bytet (däremot luftad och uppkollad före kopplingsbytet för en tid sedan)

Kopplingsgaffeln är lös och ligger inte an när kopplingen inte aktiveras.

Kopplingen kopplar ur så fort man nuddar pedalen i princip, men dragläget kommer snabbt efter man börjar släppa upp å andra sidan=låångt dragläge, som alltid på dessa bilar tycker jag.

Vad göra tycker ni vet ?

simlar
16 maj 2015 · 5 536 Inlägg

Jag hoppas du rengjorde tryckplattan med bromsrengöring eller liknande innan montering? Är ju rostskyddsolja på tryckplattan vid leverans.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
swedenmaded
16 maj 2015 · 3 Inlägg

Jodå, körde en "Bosse"=flödigt med startgas

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Jag tror det är så att ditt svänghjul är "inslitet" ihop med den gamla lamellen. Därför greppar den nya inte så bra. Kan slita in sig, eller så behöver svänghjulet svarvas plant

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
swedenmaded
17 maj 2015 · 3 Inlägg

Kan va så, får väl de den 100 mil typ...kan ha fettat in axeln för mycket så det skvätt ut fett på lamellerna också, frågan är om det bränns bort isåfall.....Bromasbelägg som fått fett på sig är ju bara att kasta. (minns en skrotbil som inte gick igenom bes pga ojämn bromsverkan där bägge bakoken bytts men där ena sidans belägg fått fett på sig, dessa avfettades och brändes med gasen men icke. Skiftade ett av beläggen höger/vänster hjul så att ett belägg på varje sida hade fettrester på sig och gick fint på ombes...lägre men jämna värden på bakaxeln. Bonnmekck va det men bevis för att fett/olja aldrig går ur friktionsmaterialet..(kanske lååångt senare)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang