Läcker olja möjligen från turbon 940 LTT

Lehto
20 maj 2015 · 75 Inlägg

Tjenare

Har en 940 jag köpte för ett par veckor sedan som verkstaden hade påpekat till förra ägaren att den läcker lite olja från turbon.
Nu har inte jag hållt på med några turbo bilar förrut, men går det att motera av turbon utan att tömma bilen på kylar vätska och olja? Eller måste allt ut för att kunna skruva av den?

Om det nu är turbon som läcker olja, vad skulle ni gissa på kan vara boven? Några speciella packningar/Oringar man ska kolla på? Kanske är så att oljereturen ner i tråget är igensatt?

Tacksam för tips och råd.
Lehto

[Edit] Kan samtidigt passa på och fråga vad ni här kan rekommenderar för laddtrycksmätare kring 500:-, Något speciellt märke man ska satsa på?

Senast redigerat av Lehto (20 maj 2015)

simlar
21 maj 2015 · 5 525 Inlägg

Räcker att klämma ihop kylvätskeslangarna till turbon och skruva loss oljeretur och oljematning.

Mest troligt så är turbon sliten, då oftast tätningsringarna på avgasturbinsidan. Om du vågar prova på att renovera turbon går det att få tag i renoveringssatser för under 500kr på ebay. Annars är det ny turbo som gäller.

Här har du en guide hur man reparerar turbon:
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo … rborep.htm


Laddtrycksmätare beror på hur exakt du behöver veta trycket, dyrare mätare visar oftast mer exakt. Vill du bara se så att du faktiskt får laddtryck så funkar biltemas bra.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lehto
21 maj 2015 · 75 Inlägg

simlar skrev:
Räcker att klämma ihop kylvätskeslangarna till turbon och skruva loss oljeretur och oljematning.

Mest troligt så är turbon sliten, då oftast tätningsringarna på avgasturbinsidan. Om du vågar prova på att renovera turbon går det att få tag i renoveringssatser för under 500kr på ebay. Annars är det ny turbo som gäller.

Här har du en guide hur man reparerar turbon:
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo … rborep.htm


Laddtrycksmätare beror på hur exakt du behöver veta trycket, dyrare mätare visar oftast mer exakt. Vill du bara se så att du faktiskt får laddtryck så funkar biltemas bra.

Okey, den läcker väldigt väldigt lite och är väl mest orolig för att returröret kanske är igensatt, samt att jag ska byta wastegaten på den. Hittade några repsatser på ebay så klickar nog hem en sådan.

När man väl monterat av turbon vad är det för packningar man behöver för att montera tillbaka den igen? Antar att det lär sitta någon packning mellan grenröret och avgashuset på turbon?

Tack

simlar
21 maj 2015 · 5 525 Inlägg

Ta loss slangen mellan luftburk och kompressorhus, sen tar du tag i muttern på turbinaxeln och drar inåt-utåt, glappar det så är turbon sliten. Dra sedan åt sidorna och försök snurra samtdigt, tar kompressorhjulet i kompressorhuset så är turbon sliten, däremot ska det vara lite glapp åt sidorna men inte så det tar i kompressorhuet.

Packningen till oljereturen behövs (som bör medfölja i renoveringssatsen), sen behöver man även kopparbrickor till oljematningngsbanjon och vattenbanjo-kopplingarna (kan följa med i renoveringssatsen, osäker).
Rekommenderar även att byta den fyrkantiga o-ringen där oljereturröret går ner i motorblocket, går att få tag i hos Volvo för ca 100kr om jag inte minns fel.

Mellan grenrör och avgashus är det ingen packning, är en så kallad labyrinttätning (upphöjning på grenrör och nedsänkning i avgashus).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang