VW Vento TDI - Startar ej efter att ha gått som en klocka - ger mothugg vid start

Volvson
9 juli 2015 · 128 Inlägg

Hej!

Vi har haft en Vento TDI ståendes i vinter. Den har startas en gång under förvintern och annars har den bara stått utomhus och väntat på bättre tider. Den har alltid gått riktigt bra i motor och låda. När den startades i vintras så startade den utan problem. Igår skulle den startas för första gången efter vintern. Den startade utan problem och fick stå och gå på tomgången i 7 minuter. Efter det gav vi mer gas och bilen tvärdog. Nu när vi prövar starta den så är det som att den ger mothugg. Vi har testat att dra runt den på vevaxeln och det var inga som helst problem - den går runt mjukt och fint.

Var har vi problemet?

Tacksam för alla hjälpande tips och råd hmm

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
simlar
9 juli 2015 · 5 525 Inlägg

Vatten i tank eller i dieselfiltret?
Alger i tanken eller igensatt dieselfilter? (finns ju risk för alger i den moderna dieseln ifall den står längre tider)
Kollat så kamremmen inte kuggat? Då blir ju tändningen bland annat helt åt fanders.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
uhlin
9 juli 2015 · 2 834 Inlägg

simlar skrev:
Vatten i tank eller i dieselfiltret?
Alger i tanken eller igensatt dieselfilter? (finns ju risk för alger i den moderna dieseln ifall den står längre tider)
Kollat så kamremmen inte kuggat? Då blir ju tändningen bland annat helt åt fanders.

Tändning? På en Diesel?

Skulle tippa på kuggad kamrem, kolla den till att börja med.

Vore det vatten i filter eller liknade så borde den inte möta emot på starten.

simlar
9 juli 2015 · 5 525 Inlägg

uhlin skrev:

simlar skrev:
Vatten i tank eller i dieselfiltret?
Alger i tanken eller igensatt dieselfilter? (finns ju risk för alger i den moderna dieseln ifall den står längre tider)
Kollat så kamremmen inte kuggat? Då blir ju tändningen bland annat helt åt fanders.

Tändning? På en Diesel?

Skulle tippa på kuggad kamrem, kolla den till att börja med.

Vore det vatten i filter eller liknade så borde den inte möta emot på starten.

Ja förtändningen styrs av när dieselpumpen sprutar in bränsle, dieselpumpen drivs av kamremmen. Kuggar kamremmen så ändras tillfället på vevaxelvarvet som pumpen sprutar in bränsle i förbränningsrummet, dvs tändningen ändras.

Senast redigerat av simlar (9 juli 2015)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
uhlin
9 juli 2015 · 2 834 Inlägg

simlar skrev:

uhlin skrev:

simlar skrev:
Vatten i tank eller i dieselfiltret?
Alger i tanken eller igensatt dieselfilter? (finns ju risk för alger i den moderna dieseln ifall den står längre tider)
Kollat så kamremmen inte kuggat? Då blir ju tändningen bland annat helt åt fanders.

Tändning? På en Diesel?

Skulle tippa på kuggad kamrem, kolla den till att börja med.

Vore det vatten i filter eller liknade så borde den inte möta emot på starten.

Ja förtändningen styrs av när dieselpumpen sprutar in bränsle, dieselpumpen drivs av kamremmen. Kuggar kamremmen så ändras tillfället på vevaxelvarvet som pumpen sprutar in bränsle i förbränningsrummet, dvs tändningen ändras.

sedär.... alltid lär man sig nåt smile trodde man inte talade om tändningstider på diesel, mera insprutningstider.

Ursäkta offtopic, tillbaka till ämnet big_smile

Volvson
10 juli 2015 · 128 Inlägg

Tack för bra svar!

Om nu kamremmen kuggat, hur ska jag gå tillväga för att se om den kuggat? Hur gör jag för att lista hur den kuggat och hur jag kuggar tillbaka den?

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
simlar
10 juli 2015 · 5 525 Inlägg

Volvson skrev:
Tack för bra svar!

Om nu kamremmen kuggat, hur ska jag gå tillväga för att se om den kuggat? Hur gör jag för att lista hur den kuggat och hur jag kuggar tillbaka den?

Du nollar motorn.

Är det likadant som på min A4 så vrider du på veven tills du ser svänghjulets nolla i "rutan" på sprängkåpan, nollan ska vara mitt på kanten åt höger om man ser motorn framifrån.
Sen måste du ta loss ventilkåpan och se så kamaxelns spår linjerar med topplocket, då ska även hålet i dieselpumpens drev linjera med ett motsvarande hål i motorblocket (detta hål är för att låsa pumpen vid kamremsbyte med hjälp av specialverktyget, som är en svagt konad bult).

Linjerar allt så sitter kamremmen som den ska och den har då inte kuggat.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
xXSammy
10 juli 2015 · 6 571 Inlägg

Om remmen nu har hoppat skulle jag förslagsvis byta den + löphjul/spännare också.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang