Läckage i bilen på förarsidan Volvo xc70 07

lindahll
8 juli 2015 · 46 Inlägg

Hej

Detta kanske är fel del av forumet och ber då en mod att flytta den tack.

Mitt problem började för ungefär 5 veckor sen.
Vi höll på att flytta på fredagen, det regna då. På lördagen skulle jag köra en last till och såg då att det var vatten på och under matten på förarsidan, trodde det läckt in då ifrån någon list.

Lånade mina föräldrars bil och ställde in denna i ett garage med kupevärmare så allt torkade upp.
När det torkat så testade jag att stå och spruta med vatten runt förardörren och framrutan för att se om det var något läckage där. Inget hände så då tog jag högtryckstvätten och tvättade bilen from topp till tå, inge läckage.

Under 5 veckors tid med regn och blåst och annat väder så har det inte vart något problem tills idag.
Kom ut till bilen nu imorse och såg att det var blött igen, det hade regnat.
Vi hade vart ute och kört med bilen också under gårdagen i sisådär 1 - 1½ timme om de kan vara AC?

När jag känner runt omkring så är det lite fuktigt blött på högra väggen mot själva mitten delen av bilen där stereo och allt sitter.

Nu undrar jag om någon har haft liknade problem och vad ert problem var.
Antingen så har jag väl
1- Läckage utifrån
2- AC läcker?
3- ?

http://forumbilder.se/EBTIL/img-4725.JPG?width=150

http://forumbilder.se/EBTIL/img-4726.JPG?width=150

Senast redigerat av lindahll (8 juli 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
8 juli 2015 · 26 167 Inlägg

Tag reda först på om det är vatten - utifrån - eller kylarvätska/AC som kommer inifrån.
Luktar det liksom sött och är ganska blaskigt så är det förmodligen de senare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
lindahll
8 juli 2015 · 46 Inlägg

Mack skrev:
Tag reda först på om det är vatten - utifrån - eller kylarvätska/AC som kommer inifrån.
Luktar det liksom sött och är ganska blaskigt så är det förmodligen de senare.

Går ut på frukosten och kollar sen.
Uppdaterade med 2 bilder nu med

lindahll
8 juli 2015 · 46 Inlägg

Var ute och kollade nu och lukta och smaka lite lätt på vätskan. Kunde inte känna någon vidare sött smak men nu låg det inte direkt något vatten där. Man känner det mest i tyget/klädseln runt omkring.

Det är fuktigt upp längs den röda "vägen" och går under det svarta med kände jag.



http://forumbilder.se/EBTIN/img-4725.JPG?width=150

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juli 2015 · 13 756 Inlägg

ta bort allt där nere så du kommer in och kan se mer exakt.
värme paketet borde ligga däromkring.även förångaren bör sitta där inne.

i botten på paketet borde det sitta en slang.  det är där kondenvattnet rinner ur när ac används.

på min v70 blir det jäkligt mycket vatten under bilen när man kör acn så inte omöjligt att det är därifrån det kommer.

du missar inte om det är glykol du smakade på (rätt farligt att dricka förövrigt)
så mest troligen är det stopp i avrinningen bara
var så på våran franska äkel 306:a där fick man sig ett fotbad när det var varmt ute och man svängde lite för fort smile där fungerae dock avrinningen men hade växt så mycket i förångaren så det blev stopp redan där uppe så det kunde inte rinna ner till botten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
lindahll
8 juli 2015 · 46 Inlägg

Growe skrev:
ta bort allt där nere så du kommer in och kan se mer exakt.
värme paketet borde ligga däromkring.även förångaren bör sitta där inne.

i botten på paketet borde det sitta en slang.  det är där kondenvattnet rinner ur när ac används.

på min v70 blir det jäkligt mycket vatten under bilen när man kör acn så inte omöjligt att det är därifrån det kommer.

du missar inte om det är glykol du smakade på (rätt farligt att dricka förövrigt)
så mest troligen är det stopp i avrinningen bara
var så på våran franska äkel 306:a där fick man sig ett fotbad när det var varmt ute och man svängde lite för fort smile där fungerae dock avrinningen men hade växt så mycket i förångaren så det blev stopp redan där uppe så det kunde inte rinna ner till botten smile

Får ta och kolla upp det och se om jag kan hitta något där.
Är det några konstigheter när man tar bort allt runt där så man ska tänka på? Är inte så kunnig då jag inte skruvar allt för mycket på bilen smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juli 2015 · 13 756 Inlägg

lindahll skrev:

Growe skrev:
ta bort allt där nere så du kommer in och kan se mer exakt.
värme paketet borde ligga däromkring.även förångaren bör sitta där inne.

i botten på paketet borde det sitta en slang.  det är där kondenvattnet rinner ur när ac används.

på min v70 blir det jäkligt mycket vatten under bilen när man kör acn så inte omöjligt att det är därifrån det kommer.

du missar inte om det är glykol du smakade på (rätt farligt att dricka förövrigt)
så mest troligen är det stopp i avrinningen bara
var så på våran franska äkel 306:a där fick man sig ett fotbad när det var varmt ute och man svängde lite för fort smile där fungerae dock avrinningen men hade växt så mycket i förångaren så det blev stopp redan där uppe så det kunde inte rinna ner till botten smile

Får ta och kolla upp det och se om jag kan hitta något där.
Är det några konstigheter när man tar bort allt runt där så man ska tänka på? Är inte så kunnig då jag inte skruvar allt för mycket på bilen smile

jag borde kunna svara på det men fakist riktigt dålig koll.
ivärsta fall är det hela mittenkonsollen som måste bort men vill endå minnas någonstans att man kan ta bort sidorna utan att ta bort hela mittenkonsollen   bör sitta med någon torx  kolla genom att skjuta stolen längst bak så kanske du kan se några skruvar där.  ska ta en titt på min när jag kliver ut om en stund.  har jhu plockat ner mittenkonsollen men minnet sviker när man börjar bli gammal

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
lindahll
8 juli 2015 · 46 Inlägg

Growe skrev:

lindahll skrev:

Growe skrev:
ta bort allt där nere så du kommer in och kan se mer exakt.
värme paketet borde ligga däromkring.även förångaren bör sitta där inne.

i botten på paketet borde det sitta en slang.  det är där kondenvattnet rinner ur när ac används.

på min v70 blir det jäkligt mycket vatten under bilen när man kör acn så inte omöjligt att det är därifrån det kommer.

du missar inte om det är glykol du smakade på (rätt farligt att dricka förövrigt)
så mest troligen är det stopp i avrinningen bara
var så på våran franska äkel 306:a där fick man sig ett fotbad när det var varmt ute och man svängde lite för fort smile där fungerae dock avrinningen men hade växt så mycket i förångaren så det blev stopp redan där uppe så det kunde inte rinna ner till botten smile

Får ta och kolla upp det och se om jag kan hitta något där.
Är det några konstigheter när man tar bort allt runt där så man ska tänka på? Är inte så kunnig då jag inte skruvar allt för mycket på bilen smile

jag borde kunna svara på det men fakist riktigt dålig koll.
ivärsta fall är det hela mittenkonsollen som måste bort men vill endå minnas någonstans att man kan ta bort sidorna utan att ta bort hela mittenkonsollen   bör sitta med någon torx  kolla genom att skjuta stolen längst bak så kanske du kan se några skruvar där.  ska ta en titt på min när jag kliver ut om en stund.  har jhu plockat ner mittenkonsollen men minnet sviker när man börjar bli gammal

Tackar så mycket all hjälp uppskattas. Annars får jag testa mig fram smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juli 2015 · 13 756 Inlägg

Plasten under ratten måste bort sen ett plastklips sen ska det gå att ta loss sidan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
lindahll
13 juli 2015 · 46 Inlägg

Growe skrev:
Plasten under ratten måste bort sen ett plastklips sen ska det gå att ta loss sidan

Fick ingen tid i helgen så fick bli att skruva idag. Fick bort plasten men ser inget som kan se ut att det ska läcka.
Ser ett rör som går ner i golvet och ut, antar det är ac eller dräneringen.

Ska kolla vidare men känner mig lite fast nu

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juli 2015 · 13 756 Inlägg

lindahll skrev:

Growe skrev:
Plasten under ratten måste bort sen ett plastklips sen ska det gå att ta loss sidan

Fick ingen tid i helgen så fick bli att skruva idag. Fick bort plasten men ser inget som kan se ut att det ska läcka.
Ser ett rör som går ner i golvet och ut, antar det är ac eller dräneringen.

Ska kolla vidare men känner mig lite fast nu

japp det är dräneringen den bör bara sitta ditstoppad testa att ta loss den och kolla att det inte är stopp åt något av hållen.   antar att du får ställa igång bilen och försöka provocera fram läckan så ser du  om det kommer något vatten någonstans

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang