Frågor angående lastbilskort med CE-behörighet

BjornCarlsson
14 juli 2015 · 182 Inlägg

Hejsan!

Jag är snart 19 år gammal och tog studenten för någon månad sedan efter 3 år på det Naturvetenskapliga programmet. Jag har sedan många år tillbaka drömt om att bli pilot och fortfarande vill, dock är jag också intresserad av lastbilar då man pappa kör flishugg och jag tycker du är kul att köra osv. Därför skulle det vara kul att ta ett lastbilskort med CE-behörighet och jobba för honom som ett "sommarjobb" om jag inte kommer in på flygutbildningen (dum idé kanske, vad vet jag). Dock har jag lite funderingar angående några saker som jag hoppas ni kan hjälpa mig med! smile

1. Stämmer det att man måste vara 21 år gammal för att börja med CE-kortet? Om det stämmer måste jag alltså vänta 3 år till(då ryker den planen isf, haha lol)?

2. Har kikat runt lite på priser på olika hemsidor. Som jag har förstått det så kostar C-behörighet runt 20 000 kronor och CE-behörighet 20 000 kronor det med? En totalkostnad på runt 40 000 kronor+?

3. Om man nu tar CE-behörighet, kräver dem att man måste ha ett jobb inom x antal månader eller något liknande? Eller är det som när man tog körkort att här grattis, nu får du åka runt hur du vill?

4. Att inte ha det som ett fulltidsjobb, då men inte kan förutse om man kommer in på flygutbildningen eller inte, så kanske det, på ett ekonomiskt synsätt, inte är värt att ta lastbilskort? Jag menar det kostar en liten slant att ta det men det hade varit superkul att ha det som ett "sommarjobb". Man kanske har användning av ett lastbilskort i framtiden om han eller någon behöver hjälp, vad vet jag, vad tycker ni?

Ni kanske tycker jag är helt borta efter ha läst de här frågorna, haha. Är inte så insatt dock, så skulle vara kul att höra era tankar och åsikter angående frågorna. smile

Tack på förhand!

AMAZON-68
14 juli 2015 · 53 Inlägg

21år gäller, 18år om du hade gått transport på gymnasiet.
Sen måste du ha ykb också för att få köra yrkesmässigt, dvs jobba som chaufför.

Muttley
14 juli 2015 ·

Frågan är väl mer om du vill lägga pengarna själv på körkortet och tycker de är värt det. De vet vi inte.   Däremot är den branschen körd om man inte som du har någon kontakt.   

Eftersom du inte har ålder inne så hade jag i din sits satsat att plugga in flyg och ta lättare behörigheter så länge till du kommer in där du vill ?
Kan ju bara vara en fördel att ha grundläggande för flyg innan man hoppar på en heltidsutbildning smile

BjornCarlsson
14 juli 2015 · 182 Inlägg

Tack för snabba svar! smile

Hört talas om YKB på flera olika ställen, antar att det är något som kostar också? smile

Jag skulle nog kunna tänka mig lägga pengar på ett lastbilskort om jag skulle få jobba för far min, han är egenföretagare så har han som kontakt då! wink

Om jag nu skulle ta lättare behörighet, så får jag inte köra bil och släp? Räcker det att man är 18 år eller måste man ha fyllt 21 år för att börja med lättare behörighet (C)? smile

Senast redigerat av dalbad (14 juli 2015)

BjornCarlsson
14 juli 2015 · 182 Inlägg

tkd_rille skrev:
Frågan är väl mer om du vill lägga pengarna själv på körkortet och tycker de är värt det. De vet vi inte.   Däremot är den branschen körd om man inte som du har någon kontakt.   

Eftersom du inte har ålder inne så hade jag i din sits satsat att plugga in flyg och ta lättare behörigheter så länge till du kommer in där du vill ?
Kan ju bara vara en fördel att ha grundläggande för flyg innan man hoppar på en heltidsutbildning smile

Tack för snabba svar! smile

Hört talas om YKB på flera olika ställen, antar att det är något som kostar också? smile

Jag skulle nog kunna tänka mig lägga pengar på ett lastbilskort om jag skulle få jobba för far min, han är egenföretagare så har han som kontakt då! wink

Om jag nu skulle ta lättare behörighet, så får jag inte köra bil och släp? Räcker det att man är 18 år eller måste man ha fyllt 21 år för att börja med lättare behörighet (C)? smile

Muttley
14 juli 2015 ·

dalbad skrev:

tkd_rille skrev:
Frågan är väl mer om du vill lägga pengarna själv på körkortet och tycker de är värt det. De vet vi inte.   Däremot är den branschen körd om man inte som du har någon kontakt.   

Eftersom du inte har ålder inne så hade jag i din sits satsat att plugga in flyg och ta lättare behörigheter så länge till du kommer in där du vill ?
Kan ju bara vara en fördel att ha grundläggande för flyg innan man hoppar på en heltidsutbildning smile

Tack för snabba svar! smile

Hört talas om YKB på flera olika ställen, antar att det är något som kostar också? smile

Jag skulle nog kunna tänka mig lägga pengar på ett lastbilskort om jag skulle få jobba för far min, han är egenföretagare så har han som kontakt då! wink

Om jag nu skulle ta lättare behörighet, så får jag inte köra bil och släp? Räcker det att man är 18 år eller måste man ha fyllt 21 år för att börja med lättare behörighet (C)? smile

Här har du vad som gäller för de olika http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- … huvudsida/
Så de är ju vad för bil han kör.   Känns värt att vänta tycker jag.

Ykb kostade väl en 25000?   Utan de får du inte jobba.  Utan bara köra raggarvarv

BjornCarlsson
14 juli 2015 · 182 Inlägg

tkd_rille skrev:

dalbad skrev:

tkd_rille skrev:
Frågan är väl mer om du vill lägga pengarna själv på körkortet och tycker de är värt det. De vet vi inte.   Däremot är den branschen körd om man inte som du har någon kontakt.   

Eftersom du inte har ålder inne så hade jag i din sits satsat att plugga in flyg och ta lättare behörigheter så länge till du kommer in där du vill ?
Kan ju bara vara en fördel att ha grundläggande för flyg innan man hoppar på en heltidsutbildning smile

Tack för snabba svar! smile

Hört talas om YKB på flera olika ställen, antar att det är något som kostar också? smile

Jag skulle nog kunna tänka mig lägga pengar på ett lastbilskort om jag skulle få jobba för far min, han är egenföretagare så har han som kontakt då! wink

Om jag nu skulle ta lättare behörighet, så får jag inte köra bil och släp? Räcker det att man är 18 år eller måste man ha fyllt 21 år för att börja med lättare behörighet (C)? smile

Här har du vad som gäller för de olika http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- … huvudsida/
Så de är ju vad för bil han kör.   Känns värt att vänta tycker jag.

Ykb kostade väl en 25000?   Utan de får du inte jobba.  Utan bara köra raggarvarv

Tack för länken! smile

Inte pappas bil men såhär ser den ut typ med en tre-axlad släpvagn, antar att jag behöver CE-kort för att köra bil och släp eller räcker det med C för att bara köra lastbilen? smile
[img][/img]http://i1357.photobucket.com/albums/q748/Bjorn96/Bruks_Flishugg_VolvoFH16_170-625x468_zpsbwocvnf2.jpg~original

Senast redigerat av dalbad (14 juli 2015)

baltis
14 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Idag måste du ha YKB som det skrivs ovan.

Lättaste (och enligt mig enda sättet) att ta lastbilskörkort för att börja arbeta med det är att gå en komvuxutbildning som erbjuder det... finns ganska många nuförtiden. Brukar vara på 4-8 månader långa.

Sen måste jag STARKT rekommendera dig att tänka om, lastbilsyrket är skit. Visst om du ÄLSKAR lastbilar och mer än gärna jobbar och bor i hytten 80h/veckan för skräplön men är glad ändå därför att du har en snygg lastbil... då ska du göra det.

Mitt tips istället är att bli lokförare, 1 årig utbildning.

anderz_1
15 juli 2015 · 117 Inlägg

baltis skrev:
jobbar och bor i hytten 80h/veckan för skräplön men är glad ändå därför att du har en snygg lastbil... då ska du göra det.

Mitt tips istället är att bli lokförare, 1 årig utbildning.

Om det där är din verklighet så är det nog du som borde tänka om.
Vi andra har kollektivavtal som ser till att vi har både vettiga arbetstider och skapligt betalt,
Vad tjänar en lokförare då?
Kan han stanna och ta rast var han vill?
Va inte så jävla negativ,go ó gla kexchokla wink

Gummi är färskvara och bör bytas ofta
Chevrolet Camaro Z28 "IROC-Z" (1987)
Volvo VALP "VALPWILLYS M38a1" (1963)
Audi s6 2,2t avant "DKW n" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juli 2015 · 13 673 Inlägg

baltis skrev:
Idag måste du ha YKB som det skrivs ovan.

Lättaste (och enligt mig enda sättet) att ta lastbilskörkort för att börja arbeta med det är att gå en komvuxutbildning som erbjuder det... finns ganska många nuförtiden. Brukar vara på 4-8 månader långa.

Sen måste jag STARKT rekommendera dig att tänka om, lastbilsyrket är skit. Visst om du ÄLSKAR lastbilar och mer än gärna jobbar och bor i hytten 80h/veckan för skräplön men är glad ändå därför att du har en snygg lastbil... då ska du göra det.

Mitt tips istället är att bli lokförare, 1 årig utbildning.

fast det beror helt på vad vart man jobbar..
dom mesta jag känner är hemma varje natt.


Ykb är ingen höjdare när man är under 21år..
har just gjort klart min fortbildning som numera ska göras var 5år 5kurser à 7timmar
totalt bortkastad tid.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Emiiilz
15 juli 2015 · 908 Inlägg

Du kan ju starta din "karriär" med lastbilarna, alltid bra o ha körkortsbehörigheterna om du slutar sen ändå. smile
Att fixa dem körkortsbehörigheterna är bara en bråkdel av vad det kostar att utbilda sig till pilot, så du måste
få inkomst på nått vis för att ha råd med dem utbildningarna. Nu är inte jag utbildad pilot, men arbetar på en flygplats där jag känner några som håller på, en av dom är uppe i ca 700 000:- och har hållt på i ca 10 år och har ännu inte fått sig något jobb.. Så i slutändan kan man fråga sig om det är lönt, lönen verkar inte vara så bra som alla tror heller hmm

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Muttley
15 juli 2015 ·

anderz_1 skrev:

baltis skrev:
jobbar och bor i hytten 80h/veckan för skräplön men är glad ändå därför att du har en snygg lastbil... då ska du göra det.

Mitt tips istället är att bli lokförare, 1 årig utbildning.

Om det där är din verklighet så är det nog du som borde tänka om.
Vi andra har kollektivavtal som ser till att vi har både vettiga arbetstider och skapligt betalt,
Vad tjänar en lokförare då?
Kan han stanna och ta rast var han vill?
Va inte så jävla negativ,go ó gla kexchokla wink

Lokförare är ju bättre.  Och billigare att bli då du lägger ut noll kronor om du kommer in.  Med högre utbildning. Därför är lönen bättre

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … orare-1150

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … orare-1267

Sanningen är att lastbil är skit. Inte mycket värt helt enkelt.  Hela transport är påväg att falla wink. Jag är jävligt glad att jag lämnar de som står lägst inom den branschen (taxi)

Har man inte kontakter och börjar jobba hos någon åkare så kan man nästan förvänta sig skitlön.  Vilket jag tycker de är enligt statistik

IceEyes Varningar: För många..
15 juli 2015 · 2 552 Inlägg

tkd_rille skrev:

dalbad skrev:

tkd_rille skrev:
Frågan är väl mer om du vill lägga pengarna själv på körkortet och tycker de är värt det. De vet vi inte.   Däremot är den branschen körd om man inte som du har någon kontakt.   

Eftersom du inte har ålder inne så hade jag i din sits satsat att plugga in flyg och ta lättare behörigheter så länge till du kommer in där du vill ?
Kan ju bara vara en fördel att ha grundläggande för flyg innan man hoppar på en heltidsutbildning smile

Tack för snabba svar! smile

Hört talas om YKB på flera olika ställen, antar att det är något som kostar också? smile

Jag skulle nog kunna tänka mig lägga pengar på ett lastbilskort om jag skulle få jobba för far min, han är egenföretagare så har han som kontakt då! wink

Om jag nu skulle ta lättare behörighet, så får jag inte köra bil och släp? Räcker det att man är 18 år eller måste man ha fyllt 21 år för att börja med lättare behörighet (C)? smile

Här har du vad som gäller för de olika http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- … huvudsida/
Så de är ju vad för bil han kör.   Känns värt att vänta tycker jag.

Ykb kostade väl en 25000?   Utan de får du inte jobba.  Utan bara köra raggarvarv

Min YKB kostade "bara" 11 000 kr på Timrå Trafikcenter, men utbildningskostnaden varierar naturligtvis från skola till skola smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Janneutanb
15 juli 2015 · 7 267 Inlägg

Om du gillar att jobba mycket och alla tider på dygnet så kommer du nog att trivas.
Vill du däremot har schema och struktur så kom verkligen inte hit haha!
Lönen matchar sällan upp det man får ge, alltså sin fritid, tyvärr .
Visst kan du plocka ut 30-40.000 efter skatt men du är aldrig hemma länge nog för att kunna njuta av det.

Men det är ett varierat yrke där man ofta får se mycket och träffa mycket olika människor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juli 2015 · 13 673 Inlägg

Brains skrev:
Om du gillar att jobba mycket och alla tider på dygnet så kommer du nog att trivas.
Vill du däremot har schema och struktur så kom verkligen inte hit haha!
Lönen matchar sällan upp det man får ge, alltså sin fritid, tyvärr .
Visst kan du plocka ut 30-40.000 efter skatt men du är aldrig hemma länge nog för att kunna njuta av det.

Men det är ett varierat yrke där man ofta får se mycket och träffa mycket olika människor.

är jhu lite vad man gör det till..  som en annan som kör buss på timme.. ja det finns istort sätt inget annan anställningsform inom beställning/turisttrafik så får man jobba lite roliga tider..

förra veckan hade jag några pass där jag klev på första turen 11.00-15.00 sen 19.00-23.30 så där lagom skoj tider.
sen denna vecka får jag åka hemifrån 04.00 sen köra till 9.00 blir liksom inte många timmar betalt men man får slita för det.

men ibland är det så sjukt soft.  låt säga en idrotts körning som man kör rätt mycket där jag jobbar..
kanske en tur från örebro-västerås sen hem igen med 3timmars uppehåll i Västerås där man softar runt och har fullt betalt.

eller som på lördag när jag drar upp till Arlanda med 9personer kör sen tom hem.. hur soft körning som helst.
påvägen dit är man lite halv seriös när man kör hem så är det bara att kliva ut på e18 och i med farthållarn och sen behöver man inte göra nått på hela vägen dessutom slipper man sitta i 80km/h utan får ligga där i 100km/h så det tar inte speciellt lång tid att köra heller

men ibland har man piss körningar   förrförra veckan trodde jag att jag skulle stämpla hela sommarn så det vänder JÄVLIGT fort har redan bokat upp nästa vecka och veckan efter.. men framförhållningen är FRUKTANSVÄRT dålig i bussbranchen så det är otroligt med den framförhållningen. men så slåss 2åkare om mig så dom bokar upp mig varnnan vecka just nu =/  skulle kunna köra dubbla om det inte vorre för tramset med kör och vilotider smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muttley
15 juli 2015 ·

Growe skrev:

Brains skrev:
Om du gillar att jobba mycket och alla tider på dygnet så kommer du nog att trivas.
Vill du däremot har schema och struktur så kom verkligen inte hit haha!
Lönen matchar sällan upp det man får ge, alltså sin fritid, tyvärr .
Visst kan du plocka ut 30-40.000 efter skatt men du är aldrig hemma länge nog för att kunna njuta av det.

Men det är ett varierat yrke där man ofta får se mycket och träffa mycket olika människor.

är jhu lite vad man gör det till..  som en annan som kör buss på timme.. ja det finns istort sätt inget annan anställningsform inom beställning/turisttrafik så får man jobba lite roliga tider..

förra veckan hade jag några pass där jag klev på första turen 11.00-15.00 sen 19.00-23.30 så där lagom skoj tider.
sen denna vecka får jag åka hemifrån 04.00 sen köra till 9.00 blir liksom inte många timmar betalt men man får slita för det.

men ibland är det så sjukt soft.  låt säga en idrotts körning som man kör rätt mycket där jag jobbar..
kanske en tur från örebro-västerås sen hem igen med 3timmars uppehåll i Västerås där man softar runt och har fullt betalt.

eller som på lördag när jag drar upp till Arlanda med 9personer kör sen tom hem.. hur soft körning som helst.
påvägen dit är man lite halv seriös när man kör hem så är det bara att kliva ut på e18 och i med farthållarn och sen behöver man inte göra nått på hela vägen dessutom slipper man sitta i 80km/h utan får ligga där i 100km/h så det tar inte speciellt lång tid att köra heller

men ibland har man piss körningar   förrförra veckan trodde jag att jag skulle stämpla hela sommarn så det vänder JÄVLIGT fort har redan bokat upp nästa vecka och veckan efter.. men framförhållningen är FRUKTANSVÄRT dålig i bussbranchen så det är otroligt med den framförhållningen. men så slåss 2åkare om mig så dom bokar upp mig varnnan vecka just nu =/  skulle kunna köra dubbla om det inte vorre för tramset med kör och vilotider smile

Inte blir väl din arbetsgivare sur om du jobbar för vilket bolag du än vill om de inte kan erbjuda timmar?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juli 2015 · 13 673 Inlägg

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

Brains skrev:
Om du gillar att jobba mycket och alla tider på dygnet så kommer du nog att trivas.
Vill du däremot har schema och struktur så kom verkligen inte hit haha!
Lönen matchar sällan upp det man får ge, alltså sin fritid, tyvärr .
Visst kan du plocka ut 30-40.000 efter skatt men du är aldrig hemma länge nog för att kunna njuta av det.

Men det är ett varierat yrke där man ofta får se mycket och träffa mycket olika människor.

är jhu lite vad man gör det till..  som en annan som kör buss på timme.. ja det finns istort sätt inget annan anställningsform inom beställning/turisttrafik så får man jobba lite roliga tider..

förra veckan hade jag några pass där jag klev på första turen 11.00-15.00 sen 19.00-23.30 så där lagom skoj tider.
sen denna vecka får jag åka hemifrån 04.00 sen köra till 9.00 blir liksom inte många timmar betalt men man får slita för det.

men ibland är det så sjukt soft.  låt säga en idrotts körning som man kör rätt mycket där jag jobbar..
kanske en tur från örebro-västerås sen hem igen med 3timmars uppehåll i Västerås där man softar runt och har fullt betalt.

eller som på lördag när jag drar upp till Arlanda med 9personer kör sen tom hem.. hur soft körning som helst.
påvägen dit är man lite halv seriös när man kör hem så är det bara att kliva ut på e18 och i med farthållarn och sen behöver man inte göra nått på hela vägen dessutom slipper man sitta i 80km/h utan får ligga där i 100km/h så det tar inte speciellt lång tid att köra heller

men ibland har man piss körningar   förrförra veckan trodde jag att jag skulle stämpla hela sommarn så det vänder JÄVLIGT fort har redan bokat upp nästa vecka och veckan efter.. men framförhållningen är FRUKTANSVÄRT dålig i bussbranchen så det är otroligt med den framförhållningen. men så slåss 2åkare om mig så dom bokar upp mig varnnan vecka just nu =/  skulle kunna köra dubbla om det inte vorre för tramset med kör och vilotider smile

Inte blir väl din arbetsgivare sur om du jobbar för vilket bolag du än vill om de inte kan erbjuda timmar?

nja vem vet... man bör väll försöka göra mest åt den man kör åt mest..  men jag har inte märkt något ännu har 3st olika som jag kört åt men har en åkare som jag kör mest åt. men nu flaggade den att jag troligen inte ska få köra lika mycket och då får han liksom skylla sig själv.  jag kör helst bara åt en eftersom det är lättare än att fladdara runt så förbannat mellan bussar men fördelen är att man har stor allmänvana över bussar.  Den fördelen jag haft med bussyrket är att jag har aldrig sökt ett jobb inom yrket. Men sköter man sig sprids det fort bland åkarna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Janneutanb
16 juli 2015 · 7 267 Inlägg

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

är jhu lite vad man gör det till..  som en annan som kör buss på timme.. ja det finns istort sätt inget annan anställningsform inom beställning/turisttrafik så får man jobba lite roliga tider..

förra veckan hade jag några pass där jag klev på första turen 11.00-15.00 sen 19.00-23.30 så där lagom skoj tider.
sen denna vecka får jag åka hemifrån 04.00 sen köra till 9.00 blir liksom inte många timmar betalt men man får slita för det.

men ibland är det så sjukt soft.  låt säga en idrotts körning som man kör rätt mycket där jag jobbar..
kanske en tur från örebro-västerås sen hem igen med 3timmars uppehåll i Västerås där man softar runt och har fullt betalt.

eller som på lördag när jag drar upp till Arlanda med 9personer kör sen tom hem.. hur soft körning som helst.
påvägen dit är man lite halv seriös när man kör hem så är det bara att kliva ut på e18 och i med farthållarn och sen behöver man inte göra nått på hela vägen dessutom slipper man sitta i 80km/h utan får ligga där i 100km/h så det tar inte speciellt lång tid att köra heller

men ibland har man piss körningar   förrförra veckan trodde jag att jag skulle stämpla hela sommarn så det vänder JÄVLIGT fort har redan bokat upp nästa vecka och veckan efter.. men framförhållningen är FRUKTANSVÄRT dålig i bussbranchen så det är otroligt med den framförhållningen. men så slåss 2åkare om mig så dom bokar upp mig varnnan vecka just nu =/  skulle kunna köra dubbla om det inte vorre för tramset med kör och vilotider =)

Inte blir väl din arbetsgivare sur om du jobbar för vilket bolag du än vill om de inte kan erbjuda timmar?

nja vem vet... man bör väll försöka göra mest åt den man kör åt mest..  men jag har inte märkt något ännu har 3st olika som jag kört åt men har en åkare som jag kör mest åt. men nu flaggade den att jag troligen inte ska få köra lika mycket och då får han liksom skylla sig själv.  jag kör helst bara åt en eftersom det är lättare än att fladdara runt så förbannat mellan bussar men fördelen är att man har stor allmänvana över bussar.  Den fördelen jag haft med bussyrket är att jag har aldrig sökt ett jobb inom yrket. Men sköter man sig sprids det fort bland åkarna

Samma gäller lastbilsbranchen. Sköter man sig så står man aldrig utan jobb.
Alla jag har kört åt har varit genom kontakter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juli 2015 · 13 673 Inlägg

Brains skrev:

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Inte blir väl din arbetsgivare sur om du jobbar för vilket bolag du än vill om de inte kan erbjuda timmar?

nja vem vet... man bör väll försöka göra mest åt den man kör åt mest..  men jag har inte märkt något ännu har 3st olika som jag kört åt men har en åkare som jag kör mest åt. men nu flaggade den att jag troligen inte ska få köra lika mycket och då får han liksom skylla sig själv.  jag kör helst bara åt en eftersom det är lättare än att fladdara runt så förbannat mellan bussar men fördelen är att man har stor allmänvana över bussar.  Den fördelen jag haft med bussyrket är att jag har aldrig sökt ett jobb inom yrket. Men sköter man sig sprids det fort bland åkarna

Samma gäller lastbilsbranchen. Sköter man sig så står man aldrig utan jobb.
Alla jag har kört åt har varit genom kontakter.

är väll mer eller mindre så i alla brancher gör du ett bra jobb så brukar det inte vara ett problem.  men själv har jag tröttnat lite på buss jobbet eller inte jobbet som så..men min jojolön. Så har kollat runt lite efter nått annat.  Sen köra buss extra på helger och kvällar istället.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
baltis
17 juli 2015 · 1 948 Inlägg

anderz_1 skrev:

baltis skrev:
jobbar och bor i hytten 80h/veckan för skräplön men är glad ändå därför att du har en snygg lastbil... då ska du göra det.

Mitt tips istället är att bli lokförare, 1 årig utbildning.

Om det där är din verklighet så är det nog du som borde tänka om.
Vi andra har kollektivavtal som ser till att vi har både vettiga arbetstider och skapligt betalt,
Vad tjänar en lokförare då?
Kan han stanna och ta rast var han vill?
Va inte så jävla negativ,go ó gla kexchokla wink

Mitt sista chaufförsjobb hade jag 32k i grundlön + 500kr trakt/dygn och allt över 40h i veckan fick jag 150% av timlön på dvs. 300kr/h... och sen vanliga ob't big_smile

Men jag tänkte ändå om, tycker det var ett skitjobb.

Sen beror det så klart på vad man siktar på för lön, nöjjer man sig med att få ut under 20 varje månad och bor i en större stad så finns det ju garanterat en hel del jobb.

Kan en lastbilschaufför VERKLIGEN stanna vart och när han vill? big_smile
Lokförare ligger någon tusenlapp upp på lastbilschaufförer + att dom slipper allt vad vinter och smuts heter.

Jag trodde ärligt talat att jag skulle sakna lastbilsåkat efter att jag slutat med det, men för varje månad som går så saknar jag det bara mindre och mindre smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang