T-kors 940 turbo

Jimmy168
18 juli 2015 · 15 Inlägg

Är det säkert att ha T-kors i en ltt 940? med 135hk bara undrar om det kan ta skada på turbon eller nåt sånt om man måste ha turbo mätare o de

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli 2015 · 14 063 Inlägg

Jimmy168 skrev:
Är det säkert att ha T-kors i en ltt 940? med 135hk bara undrar om det kan ta skada på turbon eller nåt sånt om man måste ha turbo mätare o de

Vadå T-kors??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2015 · 26 157 Inlägg

Vettemannen skrev:

Jimmy168 skrev:
Är det säkert att ha T-kors i en ltt 940? med 135hk bara undrar om det kan ta skada på turbon eller nåt sånt om man måste ha turbo mätare o de

Vadå T-kors??

/Benny

För att pysa upp laddtrycket.

Det är ett billigt - men i längden ofta dyrt - sätt att trimma på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Marlboroman
18 juli 2015 · 8 233 Inlägg

Jimmy168 skrev:
Är det säkert att ha T-kors i en ltt 940? med 135hk bara undrar om det kan ta skada på turbon eller nåt sånt om man måste ha turbo mätare o de

Har man en laddtrycksmätare och gasar med lite förstånd och ser till att laddtrycket inte sticker iväg för för eller högt så funkar det. Men i princip alla andra varianter på att styra laddtrycket är bättre. Man kan få skenande laddtryck eller tryckpeakar och såna kan lätt döda en motor. Orkar man experimentera fram rätt längd på slang funkar det rätt ok.

Vettemannen skrev:
Vadå T-kors??

/Benny

Man klipper av slangen till wastegaten och sätter i ett t-kors för att lura wastegaten att ge högre laddtryck.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jimmy168
18 juli 2015 · 15 Inlägg

okej tack för svar, då är det bättre att byta upp till större turbo o insprut och chippa den?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli 2015 · 14 063 Inlägg

Marlboroman skrev:

Jimmy168 skrev:
Är det säkert att ha T-kors i en ltt 940? med 135hk bara undrar om det kan ta skada på turbon eller nåt sånt om man måste ha turbo mätare o de

Har man en laddtrycksmätare och gasar med lite förstånd och ser till att laddtrycket inte sticker iväg för för eller högt så funkar det. Men i princip alla andra varianter på att styra laddtrycket är bättre. Man kan få skenande laddtryck eller tryckpeakar och såna kan lätt döda en motor. Orkar man experimentera fram rätt längd på slang funkar det rätt ok.

Vettemannen skrev:
Vadå T-kors??

/Benny

Man klipper av slangen till wastegaten och sätter i ett t-kors för att lura wastegaten att ge högre laddtryck.

Okay!!! Jag har inte haft nån turbomotor så det där är "över mitt huvud" så att säga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2015 · 26 157 Inlägg

Jimmy168 skrev:
okej tack för svar, då är det bättre att byta upp till större turbo o insprut och chippa den?

Vad har du för mål med ditt trimmande?
Här har du en bra guide till dom olika stegen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Jimmy168
18 juli 2015 · 15 Inlägg

Tänkt runt 190hk lite lagom än att den ska dra mer än vad den gör

Jimmy168
18 juli 2015 · 15 Inlägg

Håller på att bygga avgassystem också 2.5" efter katalysatorn så nån ljuddämpare runt 2.5 hade vart nånting med

Nybergrobin
19 juli 2015 · 2 382 Inlägg

chip och uppställd laddtryck med hjälp av ställbar wg funkar fint om du satsar på 190hk.

Frissan
19 juli 2015 · 4 693 Inlägg

Det går, körde med typ 10 cm slang på korset, åkte själv så i säkert ett halvår innan jag bytte WG.
Satan vilken skillnad det blev!
Klipp inte slangen!

Köp ställbar WG och en laddtrycksmätare, under 0,8 funkar fint utan chipp.
Men chippa boxarna, ställ upp laddet till 1,0-1,1 och köp ny WG plus mätare.
Kostar typ 2500 spänn och du har typ 80 hk mer än orginal, blir en riktigt rolig bil

Senast redigerat av Softis (19 juli 2015)

Booyakasha!
Jimmy168
19 juli 2015 · 15 Inlägg

okej kan kolla upp detta senare tack för svaren smile

Jimmy168
25 juli 2015 · 15 Inlägg

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2423470
Byggt klart röret idag med 2.5" efter katalysatorn till slutdämparen orginal, men ska skaffa en annan dämpare smile

Senast redigerat av Jimmy168 (25 juli 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang