Saab 9-3 1.9 TiD - Batteriet laddades ur och sedan uppkom problem (AC & baklucka)

Saab9-3-Vector
9 augusti 2015 · 7 Inlägg

Hej !

Äger en Saab 9-3 combi 1.9 Tid - 2008

Tyvärr så har jag haft lite för mkt problem med honom den senaste tiden...

Huvudproblemet här är en icke fungerande AC men jag tror det kan beror på elfel (så om moderator anser att tråden skall ligga ngn annanstans, vänligen byt forum)

Köpte en ny kondensator samt gjorde bytet på verkstad. De fyllde upp med gas, gjorde trycktest och allt var ok.
Körde iväg helnöjd med en fungerande AC:n (vilken lyx efter att ha suttit och kippat efter andan vid 38 grader...)
Allt är fri och fröjd till två dagar efter...

Vi sover över hos bekanta och dum som jag är så laddar jag mobiltelefonen i bilen utan att starta motorn. Tänkte att "ahhh batteriet kan väl inte laddas ur pga en liten telefon i 15 min..." jodå...det gick...

Bilen startar inte och försöker med dvs startkablar, booster osv.. Till slut så får vi igång den genom att använda en batteriladdare i en timme.

Nu till min problem: ACn skapar ingen kalluft och den är lika svag som den var innan jag gjorde kondensator bytet.
Dessutom kan kag nu inte öppna bakluckan "för hand".

Kan det vara så att någon säkring har gått ? När jag försökte starta upp honom med booster och andra kablar så blev det ett jäkla liv...hastighetsmätare rör sig ivrigt och startmotorn klickade på...

Batteriet är ett original från GM så den är med från början 2008. Men kan det verkligen vara så illa att den slår ut AC och andra delar av bilen ?

Eller har mitt problem med ACn ingenting med denna "korslutningen" att göra...?

Är mycket tacksam för alla möjliga tips & råd.

Med vänlig hälsning,
Saab 9-3

cyberk2
9 augusti 2015 · 214 Inlägg

Hej. Ha ström i batteriet. Lyft av - polen i ett par minuter. sätt tillbaka - polen på batteriet. Allting bör fungera.

gravityone Fixare
9 augusti 2015 · 321 Inlägg

Steg nummer ett är att byta batteri. Om bilen inte går att starta för att du haft mobilladdaren i kopplad över natten är batteriet slut.

Angående ditt ac problem talar mycket för att det hänger ihop med batteriet. AC kompressorn kopplas in genom en magnetkoppling dvs har du dålig kräm i batteriet så orkar inte magnetkopplingen dra runt kompressorn.
Samma med backluckan då det är elektrisk knapp så för lite spänning gör att den inte orkar öppna.

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Saab9-3-Vector
9 augusti 2015 · 7 Inlägg

Stort tack för svar.

Jag försökte med att koppla ur minuspoolen men problemet kvarstod.

Jag tror att gravitytone har alldeles rätt. Förmodligen är det batteriet som är helt slut.
Den har suttit där från 2008 (16 tusen mil) Jag laddade mobilen under 15-20 min, så
uppenbarligen är den undermålig.

Saab9-3-Vector
10 augusti 2015 · 7 Inlägg

Tyvärr så blev det inte bättre... sad

Jag monterade ett nytt starkt batteri, särskilt för dieselmotorer.
Men problemet kvarstod... Både ACn pch backluckan.

Kan det vara något elfel ? Är detta inte en vanlig åkomma hos Saabar?
Vet mig med att ett dött batteri ställer alltid till problem i efterhand..

Saab9-3-Vector
11 augusti 2015 · 7 Inlägg

Det visade sig att en säkring gick på backluckan och att kompressorn till ACn ibland la av.
Den fungerar när jag inte har på halvljus... Konstigt.

Men men..då fick man redan iaf vad som var fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang