3516
Sök

Hur farligt är det att sladda på grus egentligen?

109 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#1
Blev så sladd-sugen så drog ut med kärran och sladdade runt på en grusplan. Det blev väl ca 15 sladdar totalt innan jag spann hemåt. Hur mycket tar bilen skada utav det? Man varvar motorn endel såklart men en BMW ska väl tåla sånt!

512 Inlägg
9 september 2015
#2
Att köra på varvstoppet en längre tid är att be om problem.

5 876 Inlägg
9 september 2015
#3
Inte farligt alls för bilen om du inte klantar dig och sladdar ner i diket eller in i en stolpe eller något sådant. Eller ja finns ju risk att köra motorn för varm så den kokar och då finns det risk att toppen blir skev eller att oljan kokar och motorn rasar pga utebliven smörjning.

Det farligaste är att du sprätter grus runtomkring dig och kan då eventuellt bli ersättningsskyldig ifall du orsakar skador på annans egendom.
Senast redigerat av simlar (9 september 2015)


109 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#4
_Thor_ skrev:
Att köra på varvstoppet en längre tid är att be om problem.

Kör inte på varvstopp max 4k varv ungefär! 2ans växel

simlar skrev:
Inte farligt alls för bilen om du inte klantar dig och sladdar ner i diket eller in i en stolpe eller något sådant. Eller ja finns ju risk att köra motorn för varm så den kokar och då finns det risk att toppen blir skev eller att oljan kokar och motorn rasar pga utebliven smörjning.

Det farligaste är att du sprätter grus runtomkring dig och kan då eventuellt bli ersättningsskyldig ifall du orsakar skador på annans egendom.

Mätaren i bilen visade normalt iallafall cool

3 151 Inlägg
9 september 2015
#5
Det sliter ju lite mer på leder, drivlina, däck, etc än normal gubbkörning gör, men i det stora hela ingenting direkt märkbart. Låt bilen få ordentlig kylning bara och se till att ha fräsch och fin olja om du ska vara uppe på högre varv än vid normal körning. En olja som tål högre temperaturer är ju att föredra.

398 Inlägg
10 september 2015
#6
Se till att den är varm innan, och finkör 5-10 minuter efter speciellt om den har turbo är väl också en god idé. Om det är en så pass ny släde att den har turbo dvs.

731 Inlägg
10 september 2015
#7
Måste bara tillägga här att du definitivt sliter på lacken av att sladda runt på gruset när det blästrar överallt.
Det är väl det som är mest negativt om man frågar mig


102 Inlägg
10 september 2015
#8
hardrox skrev:
Måste bara tillägga här att du definitivt sliter på lacken av att sladda runt på gruset när det blästrar överallt.
Det är väl det som är mest negativt om man frågar mig

Slår det igenom galvad plåt tror du? Jag menar alltså så att det blir rostprickar istället för små vita prickar av lacksläppet.

Evildan
10 september 2015
#9
Jag vågar påstå att du har förkortat vissa komponenters livslängd med 10000tals kilometer andra 100000tals.

Tänk hur en personbil normalt körs och jämför det med en rallybil av samma modell, hur många mil rullar en sådan innan det är dags att byta hjullager, länkarmar osv? wink

12 086 Inlägg
10 september 2015
#10
Jag vet bilar (BMW bla) som inte gjort annat är gått på varvstopp och bredställ mest hela tiden, de håller ofta rätt bra smile Visst går gamla bilar sönder, och du lär få byta styrleder oavsätt.
Som någon annan sa så sliter det ju troligen mest på lacken, så är det en väldigt fin bil du har bör du ju undvika att sladda på grus..

Är det en gammal M50 du gasar runt i kan du gasa vidare, se till så du har en frisk vattenpump och olja i motorn så är de nästan odödliga!

1 861 Inlägg
10 september 2015
#11
Ökar slitage? Absolut, märkbart? Antagligen inte om dom inte redan va på väg att dö...

Sliter på lack? Japp! Bryr man sig? Nja sladdar man på grus är man väl beredd på det? Kan nog slå igenom galv ja!

Ang varva så behöver man väl inte oroa sig om man myshänger försiktigt och inte varvstoppar ^^


Forummoderator
26 499 Inlägg
10 september 2015
#12
Bara jag som är nyfiken på vad det var för grusplan TS sladdade runt på?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

164 Inlägg
10 september 2015
#13
Germax skrev:
Jag vet bilar (BMW bla) som inte gjort annat är gått på varvstopp och bredställ mest hela tiden, de håller ofta rätt bra smile Visst går gamla bilar sönder, och du lär få byta styrleder oavsätt.
Som någon annan sa så sliter det ju troligen mest på lacken, så är det en väldigt fin bil du har bör du ju undvika att sladda på grus..

Är det en gammal M50 du gasar runt i kan du gasa vidare, se till så du har en frisk vattenpump och olja i motorn så är de nästan odödliga!

Håller med, även M52!

Körde skiten ur min 328 med M52B28 i 6 år, körde verkligen aldrig lugnt med den bilen. Jag varvade gladeligen ur den många gånger varje dag, den klarade det galant. Gick så fruktansvärt bra trots sina 28000 mil, fantastiska motorer M50 och M52!

Som sagt, det absolut viktigaste är att ha vattenpumpen bytt (helst till en med metallimpeller) och att se till att det finns olja och kylvätska i motorn, då pallar dom fan vad som helst smile



Sök