Hur farligt är det att sladda på grus egentligen?

glad95
9 september 2015 · 107 Inlägg

Blev så sladd-sugen så drog ut med kärran och sladdade runt på en grusplan. Det blev väl ca 15 sladdar totalt innan jag spann hemåt. Hur mycket tar bilen skada utav det? Man varvar motorn endel såklart men en BMW ska väl tåla sånt!

_Thor_
9 september 2015 · 512 Inlägg

Att köra på varvstoppet en längre tid är att be om problem.

simlar
9 september 2015 · 5 526 Inlägg

Inte farligt alls för bilen om du inte klantar dig och sladdar ner i diket eller in i en stolpe eller något sådant. Eller ja finns ju risk att köra motorn för varm så den kokar och då finns det risk att toppen blir skev eller att oljan kokar och motorn rasar pga utebliven smörjning.

Det farligaste är att du sprätter grus runtomkring dig och kan då eventuellt bli ersättningsskyldig ifall du orsakar skador på annans egendom.

Senast redigerat av simlar (9 september 2015)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
glad95
9 september 2015 · 107 Inlägg

_Thor_ skrev:
Att köra på varvstoppet en längre tid är att be om problem.

Kör inte på varvstopp max 4k varv ungefär! 2ans växel

simlar skrev:
Inte farligt alls för bilen om du inte klantar dig och sladdar ner i diket eller in i en stolpe eller något sådant. Eller ja finns ju risk att köra motorn för varm så den kokar och då finns det risk att toppen blir skev eller att oljan kokar och motorn rasar pga utebliven smörjning.

Det farligaste är att du sprätter grus runtomkring dig och kan då eventuellt bli ersättningsskyldig ifall du orsakar skador på annans egendom.

Mätaren i bilen visade normalt iallafall cool

Mervolic Yawn...
9 september 2015 · 3 151 Inlägg

Det sliter ju lite mer på leder, drivlina, däck, etc än normal gubbkörning gör, men i det stora hela ingenting direkt märkbart. Låt bilen få ordentlig kylning bara och se till att ha fräsch och fin olja om du ska vara uppe på högre varv än vid normal körning. En olja som tål högre temperaturer är ju att föredra.

AX3L
10 september 2015 · 398 Inlägg

Se till att den är varm innan, och finkör 5-10 minuter efter speciellt om den har turbo är väl också en god idé. Om det är en så pass ny släde att den har turbo dvs.

hardrox
10 september 2015 · 731 Inlägg

Måste bara tillägga här att du definitivt sliter på lacken av att sladda runt på gruset när det blästrar överallt.
Det är väl det som är mest negativt om man frågar mig

Audi RS3 (2018)
Linudollar
10 september 2015 · 102 Inlägg

hardrox skrev:
Måste bara tillägga här att du definitivt sliter på lacken av att sladda runt på gruset när det blästrar överallt.
Det är väl det som är mest negativt om man frågar mig

Slår det igenom galvad plåt tror du? Jag menar alltså så att det blir rostprickar istället för små vita prickar av lacksläppet.

Evildan
10 september 2015 ·

Jag vågar påstå att du har förkortat vissa komponenters livslängd med 10000tals kilometer andra 100000tals.

Tänk hur en personbil normalt körs och jämför det med en rallybil av samma modell, hur många mil rullar en sådan innan det är dags att byta hjullager, länkarmar osv? wink

Germax
10 september 2015 · 12 086 Inlägg

Jag vet bilar (BMW bla) som inte gjort annat är gått på varvstopp och bredställ mest hela tiden, de håller ofta rätt bra smile Visst går gamla bilar sönder, och du lär få byta styrleder oavsätt.
Som någon annan sa så sliter det ju troligen mest på lacken, så är det en väldigt fin bil du har bör du ju undvika att sladda på grus..

Är det en gammal M50 du gasar runt i kan du gasa vidare, se till så du har en frisk vattenpump och olja i motorn så är de nästan odödliga!

Dr_struts
10 september 2015 · 1 861 Inlägg

Ökar slitage? Absolut, märkbart? Antagligen inte om dom inte redan va på väg att dö...

Sliter på lack? Japp! Bryr man sig? Nja sladdar man på grus är man väl beredd på det? Kan nog slå igenom galv ja!

Ang varva så behöver man väl inte oroa sig om man myshänger försiktigt och inte varvstoppar ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
10 september 2015 · 26 149 Inlägg

Bara jag som är nyfiken på vad det var för grusplan TS sladdade runt på?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
keykey
10 september 2015 · 163 Inlägg

Germax skrev:
Jag vet bilar (BMW bla) som inte gjort annat är gått på varvstopp och bredställ mest hela tiden, de håller ofta rätt bra smile Visst går gamla bilar sönder, och du lär få byta styrleder oavsätt.
Som någon annan sa så sliter det ju troligen mest på lacken, så är det en väldigt fin bil du har bör du ju undvika att sladda på grus..

Är det en gammal M50 du gasar runt i kan du gasa vidare, se till så du har en frisk vattenpump och olja i motorn så är de nästan odödliga!

Håller med, även M52!

Körde skiten ur min 328 med M52B28 i 6 år, körde verkligen aldrig lugnt med den bilen. Jag varvade gladeligen ur den många gånger varje dag, den klarade det galant. Gick så fruktansvärt bra trots sina 28000 mil, fantastiska motorer M50 och M52!

Som sagt, det absolut viktigaste är att ha vattenpumpen bytt (helst till en med metallimpeller) och att se till att det finns olja och kylvätska i motorn, då pallar dom fan vad som helst smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang