Volkswagen 1,4 motor? (TSI)

Cupra_
11 september 2015 ·

Jag hade en 1,4tsi 180hk (ibiza cupra) och motorn höll bra de 4000 mil jag ägde bilen.. Däremot började DSG-lådan haverera när den gått 3600 mil.. Skit och skräp med andra ord. Verkstaden påstod att inget var fel trots missljud och slirande koppling. Bilen byttes in en vecka senare.

Vi har haft flera 1,2tsi på jobbet där kedjan rasat och vag har bara lagat dem när det funnits vagnskadegaranti kvar, de har ALDRIG lagat på goodwill trots full servicehistorik.

Morsans fabia råkade ut för samma sak och det fick hon ta på försäkringen då hon inte hade garanti kvar, bilen var 3,5 år.

Så ja, akta dig för de små motorerna och allt vad longlife heter oavsett motorstorlek.
Bytte "longlife"-oljan i min seat nu efter 950 mil och 7 månader.  Den oljan var skit. Fasar över att vag tyckte den skulle duga i upp till 2000 mil till.. Koksklumpar, kolsvart och tunn som vatten..

DasAuto
11 september 2015 · 2 751 Inlägg

Deception skrev:
Jag hade en 1,4tsi 180hk (ibiza cupra) och motorn höll bra de 4000 mil jag ägde bilen.. Däremot började DSG-lådan haverera när den gått 3600 mil.. Skit och skräp med andra ord. Verkstaden påstod att inget var fel trots missljud och slirande koppling. Bilen byttes in en vecka senare.

Vi har haft flera 1,2tsi på jobbet där kedjan rasat och vag har bara lagat dem när det funnits vagnskadegaranti kvar, de har ALDRIG lagat på goodwill trots full servicehistorik.

Morsans fabia råkade ut för samma sak och det fick hon ta på försäkringen då hon inte hade garanti kvar, bilen var 3,5 år.

Så ja, akta dig för de små motorerna och allt vad longlife heter oavsett motorstorlek.
Bytte "longlife"-oljan i min seat nu efter 950 mil och 7 månader.  Den oljan var skit. Fasar över att vag tyckte den skulle duga i upp till 2000 mil till.. Koksklumpar, kolsvart och tunn som vatten..

Prova med 5-40 Castrol Edge, kör med det i min motor nu och tycker den funkar bättre, motorn låter mycket tystare dessutom. Byter varje 1000mil.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Cupra_
11 september 2015 ·

DasAuto skrev:

Deception skrev:
Jag hade en 1,4tsi 180hk (ibiza cupra) och motorn höll bra de 4000 mil jag ägde bilen.. Däremot började DSG-lådan haverera när den gått 3600 mil.. Skit och skräp med andra ord. Verkstaden påstod att inget var fel trots missljud och slirande koppling. Bilen byttes in en vecka senare.

Vi har haft flera 1,2tsi på jobbet där kedjan rasat och vag har bara lagat dem när det funnits vagnskadegaranti kvar, de har ALDRIG lagat på goodwill trots full servicehistorik.

Morsans fabia råkade ut för samma sak och det fick hon ta på försäkringen då hon inte hade garanti kvar, bilen var 3,5 år.

Så ja, akta dig för de små motorerna och allt vad longlife heter oavsett motorstorlek.
Bytte "longlife"-oljan i min seat nu efter 950 mil och 7 månader.  Den oljan var skit. Fasar över att vag tyckte den skulle duga i upp till 2000 mil till.. Koksklumpar, kolsvart och tunn som vatten..

Prova med 5-40 Castrol Edge, kör med det i min motor nu och tycker den funkar bättre, motorn låter mycket tystare dessutom. Byter varje 1000mil.

Jag kör med castrol edge FST fast 5-30 just nu. Så jag kör med longlife-oljan fast byter var 1000:e mil. Det var för övrigt castrol som märkesverkstaden hade hällt i på senaste servicen. Jag vill inte köra med 5-40, det blir något högre oljetryck med den tjockare oljan och den tränger inte in lika bra överallt.

DasAuto
11 september 2015 · 2 751 Inlägg

Deception skrev:

DasAuto skrev:

Deception skrev:
Jag hade en 1,4tsi 180hk (ibiza cupra) och motorn höll bra de 4000 mil jag ägde bilen.. Däremot började DSG-lådan haverera när den gått 3600 mil.. Skit och skräp med andra ord. Verkstaden påstod att inget var fel trots missljud och slirande koppling. Bilen byttes in en vecka senare.

Vi har haft flera 1,2tsi på jobbet där kedjan rasat och vag har bara lagat dem när det funnits vagnskadegaranti kvar, de har ALDRIG lagat på goodwill trots full servicehistorik.

Morsans fabia råkade ut för samma sak och det fick hon ta på försäkringen då hon inte hade garanti kvar, bilen var 3,5 år.

Så ja, akta dig för de små motorerna och allt vad longlife heter oavsett motorstorlek.
Bytte "longlife"-oljan i min seat nu efter 950 mil och 7 månader.  Den oljan var skit. Fasar över att vag tyckte den skulle duga i upp till 2000 mil till.. Koksklumpar, kolsvart och tunn som vatten..

Prova med 5-40 Castrol Edge, kör med det i min motor nu och tycker den funkar bättre, motorn låter mycket tystare dessutom. Byter varje 1000mil.

Jag kör med castrol edge FST fast 5-30 just nu. Så jag kör med longlife-oljan fast byter var 1000:e mil. Det var för övrigt castrol som märkesverkstaden hade hällt i på senaste servicen. Jag vill inte köra med 5-40, det blir något högre oljetryck med den tjockare oljan och den tränger inte in lika bra överallt.

Det är enbart tjockare när motorn är varm, när den är kall så är den precis lika flytande.
För övrigt står den med som godkänd olja i Instruktionsboken.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Cupra_
11 september 2015 ·

Ja, men metall sväller när den blir varm. Så en tunnare olja tränger bättre emellan ytorna. Sen kanske toleranserna är så pass stora så det ändå inte spelar någon roll, det vet jag inte.

Ja det är en godkänd olja absolut, men den står som andrahandsval, i min manual i alla fall. I första hand 5-30. Men det har med longlife att göra, då den har en annan klassning än 5-40. Så jag resonerar så att jag kör med den "bästa" oljan, men byter oftare istället då castrol i princip är gratis på ullared.. Betalade 379 spänn för 4 liter edge FST 5w-30 klassad som vw 504.00/507.00. Varför ska jag då köra med en "sämre" olja och köpa den på valfri firma för dubbla priset? Skyddar den bättre? Kanske ja, vid hård körning sommartid. Annars spelar det nog ingen roll..

spillolja
12 september 2015 · 4 026 Inlägg

Gekås i Ullared finner man 5 liter 5W-40 för 160:- klassad för VW502.00, Api SN/CF  från tyska Motorgold
vet en som kört detta i sin merca i måånga år utan problem
http://motorgold.de/a1v2/wp-content/pdf … _DE_V1.pdf

Vad är det som gör att Castrol är så bra ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cupra_
12 september 2015 ·

spillolja skrev:
Gekås i Ullared finner man 5 liter 5W-40 för 160:- klassad för VW502.00, Api SN/CF  från tyska Motorgold
vet en som kört detta i sin merca i måånga år utan problem
http://motorgold.de/a1v2/wp-content/pdf … _DE_V1.pdf

Vad är det som gör att Castrol är så bra ?

Ja precis, men om man nu vill ha ett bekant märke som man litar på så är även castrol "billigt" där om man jämför med mekonomen, nätet m.m.

edifier Avstängd
12 september 2015 · 15 Inlägg

Tack för alla svar! Mycket hjälpsamt!

Den bil det lutar mot i nuläget är en Golf med 1,6 liters motorn. 2010 eller 2011 årsmodell. Vad jag förstått ska denna motorn inte alls ha samma problem som 1,2 och 1,4 liters så förhoppningsvis kommer bilen hålla! Tack för alla tips!

-matte En Medlem
12 september 2015 · 405 Inlägg

Har en golf -11 med 1.6 Liters motorn. Inga fel att rapportera alls, ca 4k mil på mätaren nu och går utmärkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang