3721
Sök

Köpråd! Audi a4 B6 eller B7

11 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Hej är på jakt efter en ny Audi a4. Kör i dagsläget en A4 b5 (96a, 1.6L) och är på jakt efter en nyare model. Jag har läst mycket att B6'an och B7'an är i stort sätt nästan likadana förutom utseendet men stämmer det verkligen.

Jag är mest intresserad av hur den ligger på vägen om det är några chassi-skillnader mellan modellerna eller om det i det stora hela är nästan samma upplevelse.

Min budget är ca 60k och då har jag kommit fram till två stora funderingar, B7'an med 2.0l motorn utan Quattro eller B6'an med 1.8t och Quattro.

kom gärna med tips och idéer

Avstängd
10 388 Inlägg
22 oktober 2015
brorjakob skrev:
Hej är på jakt efter en ny Audi a4. Kör i dagsläget en A4 b5 (96a, 1.6L) och är på jakt efter en nyare model. Jag har läst mycket att B6'an och B7'an är i stort sätt nästan likadana förutom utseendet men stämmer det verkligen.

Jag är mest intresserad av hur den ligger på vägen om det är några chassi-skillnader mellan modellerna eller om det i det stora hela är nästan samma upplevelse.

Min budget är ca 60k och då har jag kommit fram till två stora funderingar, B7'an med 2.0l motorn utan Quattro eller B6'an med 1.8t och Quattro.

kom gärna med tips och idéer

Beror väl på vad du menar med "likadana". Det är ju samma chassi ex.vis, men man har ändrat på exvis styrinställningar, stötdämpargeometri, har andra/annat gpssystem (om man nu har det i bilen) och har annan, nyare, "chassielektronik"(ESP ex.vis)

Så helt och hållet samma bil är det ju inte. Baserat enbart på utseende, så är det inget snack i min värld, B7an vinner överlägset. Men, smaken är ju väldigt personlig.

Gällande quattro så...ptja, det är bra när det behövs, men en extrakostnad hela tiden. Jag personligen är inte så superimponerad av 4wd och ser det just så; det är bra ibland men långt ifrån alltid som en del 4wdfanatiker hävdar. Hänger väl i sin tur lite på var och hur man kör också.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 768 Inlägg
22 oktober 2015
it_mutt skrev:
Jag personligen är inte så superimponerad av 4wd och ser det just så; det är bra ibland men långt ifrån alltid som en del 4wdfanatiker hävdar. Hänger väl i sin tur lite på var och hur man kör också.

Säger inte emot.

Det värsta med nyblivna 4x4-ägare är att de inte inser att bromsförmågan inte är i paritet med framkomligheten.

Själv har jag sedan 1999 ägt 16 bilar med 4x4, och kommer aldrig att köpa annat än 4x4.
Jag har både ägt bilar med riktig 4x4 samt några med "låssas4x4" typ Volvo, Audi, BMW & Koreanerna.

Tycker man det är fränt med 4x4 men inte har behov av det så har bl a Biltema skyltar med 4X4.

cool

Sök