2337
Sök

Bromskolvsverktyg till Polo

Cupra_
23 oktober 2015
dawwe skrev:
Deception: Jo men jag skulle inte rekommendera att göra så trots allt, även om det kan funka. Skulle oket börja kärva och/eller handbromsen efter att ha gjort på ditt sätt så får man snällt köpa ett nytt/annat ok, o då snackar vi en kostnad om minst 800 kr om man köper från en skrot, förmodligen minst det dubbla från VW omman köper nytt, plus att man åker på att lufta systemet oxå. Läser man VW verkstadsmanual så är jag tämligen säker på att det understryks att kolven skall skruvas tillbaka, inget annat.

Jag köper ditt resonemang att det skall göras på rätt sätt, men jag fattar inte skillnaden på att göra det med en tving eller verktyget ovan? Det är ju exakt samma sak så länge verktyget och tvingen är gängade i samma dimension.. Visst, man kan aldrig veta det helt säkert, och ja, det finns säkert en risk att skada något med "fel" verktyg.

Men så länge tvingen har grepp om kolven och inte är för brant gängad så blir det exakt samma sak som verktyget ovan anser jag.

Nu menar jag rent allmänt, inget om VAGcom eller liknande bara för att klargöra.

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 oktober 2015
Visst om tvingens "platta" greppar kolven så den börjar snurra så blir det ju samma sak, men om den inte greppar utan bara pressar så blir det knas...Man kan ju även använda en polygrip o snurra tillbaka kolven om den går lätt o fint, helt smärtfritt, men det är ändå inget jag rekommenderar då man kan skada gummiskyddet och/eller kolven. Dessutom så är TS rätt grön på bilar, så korrekta verktyg är nog att föredra...

Edit: Jag hajjar att man kan lägga nåt mellan tvingens "snurrande platta" o kolven för att höja friktionen, tex en bit cykelslang eller så...Men som sagt,är man grön så är det nog bäst att hålla sig till rediga verktyg
Senast redigerat av dawwe (23 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Cupra_
23 oktober 2015
dawwe skrev:
Visst om tvingens "platta" greppar kolven så den börjar snurra så blir det ju samma sak, men om den inte greppar utan bara pressar så blir det knas...Man kan ju även använda en polygrip o snurra tillbaka kolven om den går lätt o fint, helt smärtfritt, men det är ändå inget jag rekommenderar då man kan skada gummiskyddet och/eller kolven. Dessutom så är TS rätt grön på bilar, så korrekta verktyg är nog att föredra...

Då är vi på samma ställe i konversationen smile Ja precis, är man ovan och grön, så är rätt verktyg ett måste för att underlätta.

1 271 Inlägg
23 oktober 2015
På VAG med elektrisk handbroms går det inte att tvinga tillbaka kolven om man vill att det ska fungera igen när man är klar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Sök