Köpråd: Volvo 242 -75

devettefan
25 oktober 2015 · 14 Inlägg

Tjenare, sitter o funderar på att köpa en Volvo 242 från -75.
Har alltid velat ha en och tanken är väl att ha den hela livet förhoppningsvis, nånting man kan lägga pengar på utan att behöva få ångest över hur mycket man kommer "gå minus" när man väl säljer.


Tanken var väl att slänga i en B230 med turbo eller liknande men börjar fundera på om man bara skulle köpa en med bytt motor och reggad och allt. Dels för att det är så jävla svårt och hitta en fin 242 från just 75 som inte är i piss dåligt skick men ändå kostar en bra peng.



Har däremot hittat en till salu för runt 25k, bilen i sig om de hade varit orginal motor hade väl varit värd minst 15k just för att det är två dörrars, 75a, ingen rost och väldigt fint skick allmänt.


Så frågan är kan de vara värt 25k för en Volvo 242 -75 som är reggad med en B21ET motor?
Rätt så säker på att den är orginal men har ingen aning, de har i alla fall satt IC.

Och eftersom den är reggad med motorn som har 155hk orginal jämfört med bilens 82 orginal hästar.
Så det har väl förmodligen lagts en massa pengar på bromsar och liknande också.

Tanken var ju att lägga b230 med turbo och trimma där lite, men B21ET kanske funkar lika bra för det?

Det enda dåliga med bilen jag kan komma på är att den har gått över 30k mil men eftersom motorn är bytt kanske det inte gör så mycket i o med att den är så gott som rostfri.



Vad tycker ni?

Senast redigerat av devettefan (25 oktober 2015)

Djo
25 oktober 2015 · 10 160 Inlägg

devettefan skrev:
Tjenare, sitter o funderar på att köpa en Volvo 242 från -75.
Har alltid velat ha en och tanken är väl att ha den hela livet förhoppningsvis, nånting man kan lägga pengar på utan att behöva få ångest över hur mycket man kommer "gå minus" när man väl säljer.


Tanken var väl att slänga i en B230 med turbo eller liknande men börjar fundera på om man bara skulle köpa en med bytt motor och reggad och allt. Dels för att det är så jävla svårt och hitta en fin 242 från just 75 som inte är i piss dåligt skick men ändå kostar en bra peng.



Har däremot hittat en till salu för runt 25k, bilen i sig om de hade varit orginal motor hade väl varit värd minst 15k just för att det är två dörrars, 75a, ingen rost och väldigt fint skick allmänt.


Så frågan är kan de vara värt 25k för en Volvo 242 -75 som är reggad med en B21ET motor?
Rätt så säker på att den är orginal men har ingen aning, de har i alla fall satt IC.

Och eftersom den är reggad med motorn som har 155hk orginal jämfört med bilens 82 orginal hästar.
Så det har väl förmodligen lagts en massa pengar på bromsar och liknande också.

Tanken var ju att lägga b230 med turbo och trimma där lite, men B21ET kanske funkar lika bra för det?

Det enda dåliga med bilen jag kan komma på är att den har gått över 30k mil men eftersom motorn är bytt kanske det inte gör så mycket i o med att den är så gott som rostfri.



Vad tycker ni?

Massa pengar på bromsar nej inte alls.

bytt till ventilerade bromsar fram med tillhörande broms ok (satt på nyare 240)  och bytte till 1031 bakaxel får du ha 225hk i en 240.

25k för en fräsch 242 som är en äkta 1975 och som har en seriös instalation av en b21ET ja det är väll inget dyrt pris.

30.000 mil i en volvo från 75 är inte farligt är karossen sen rostfri på det så låter det nästan för bra men bra för dig isådanafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
25 oktober 2015 · 10 160 Inlägg

devettefan skrev:

Djo skrev:

devettefan skrev:
Tjenare, sitter o funderar på att köpa en Volvo 242 från -75.
Har alltid velat ha en och tanken är väl att ha den hela livet förhoppningsvis, nånting man kan lägga pengar på utan att behöva få ångest över hur mycket man kommer "gå minus" när man väl säljer.


Tanken var väl att slänga i en B230 med turbo eller liknande men börjar fundera på om man bara skulle köpa en med bytt motor och reggad och allt. Dels för att det är så jävla svårt och hitta en fin 242 från just 75 som inte är i piss dåligt skick men ändå kostar en bra peng.



Har däremot hittat en till salu för runt 25k, bilen i sig om de hade varit orginal motor hade väl varit värd minst 15k just för att det är två dörrars, 75a, ingen rost och väldigt fint skick allmänt.


Så frågan är kan de vara värt 25k för en Volvo 242 -75 som är reggad med en B21ET motor?
Rätt så säker på att den är orginal men har ingen aning, de har i alla fall satt IC.

Och eftersom den är reggad med motorn som har 155hk orginal jämfört med bilens 82 orginal hästar.
Så det har väl förmodligen lagts en massa pengar på bromsar och liknande också.

Tanken var ju att lägga b230 med turbo och trimma där lite, men B21ET kanske funkar lika bra för det?

Det enda dåliga med bilen jag kan komma på är att den har gått över 30k mil men eftersom motorn är bytt kanske det inte gör så mycket i o med att den är så gott som rostfri.



Vad tycker ni?

Massa pengar på bromsar nej inte alls.

bytt till ventilerade bromsar fram med tillhörande broms ok (satt på nyare 240)  och bytte till 1031 bakaxel får du ha 225hk i en 240.

25k för en fräsch 242 som är en äkta 1975 och som har en seriös instalation av en b21ET ja det är väll inget dyrt pris.

30.000 mil i en volvo från 75 är inte farligt är karossen sen rostfri på det så låter det nästan för bra men bra för dig isådanafall.

Okej smile
Ska tydligen varit förr förra ägaren som bytte motor. Förra ägaren kollade sen så att allt var gjort redigt sen sålde han vidare. Förra ägaren ska tydligen också ha satt ny koppling, stift, filter packningar o bytt olja.
Snackade nämligen med han över Facebook och han sa att den gick bra och startade alltid i sin ägo.

Tänkte de var bäst o höra med en tidigare ägare eftersom han inte har nån anledning att ljuga för mig då han inte ska få pengar för den :p



Men hur är B21ET annars? Vad för bränsleanvändning får jag räkna med orginal, vad hade 240 Turbo när den kom?

Jag hade för mig det var elektrisk insprutning så jag trodde de var massa el kopplat, vilket gjorde att jag tänkte de var lite mer jobb nerlagt. Men är tydligen mekaniskt insprut på alla?

b21ET inga problem om allt fungerar. den mekaniska insprutningen har ju några år på nacken men funkar allt så är det ingen fara.

bränsleförbrukning var ju en rolig fråga i detta sammanhang men runt litern och uppåt beroende på körsätt och trimning du gör i framtiden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
26 oktober 2015 · 10 160 Inlägg

runt litern borde ej vara något problem tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

devettefan skrev:

Djo skrev:

devettefan skrev:

Okej smile
Ska tydligen varit förr förra ägaren som bytte motor. Förra ägaren kollade sen så att allt var gjort redigt sen sålde han vidare. Förra ägaren ska tydligen också ha satt ny koppling, stift, filter packningar o bytt olja.
Snackade nämligen med han över Facebook och han sa att den gick bra och startade alltid i sin ägo.

Tänkte de var bäst o höra med en tidigare ägare eftersom han inte har nån anledning att ljuga för mig då han inte ska få pengar för den :p



Men hur är B21ET annars? Vad för bränsleanvändning får jag räkna med orginal, vad hade 240 Turbo när den kom?

Jag hade för mig det var elektrisk insprutning så jag trodde de var massa el kopplat, vilket gjorde att jag tänkte de var lite mer jobb nerlagt. Men är tydligen mekaniskt insprut på alla?

b21ET inga problem om allt fungerar. den mekaniska insprutningen har ju några år på nacken men funkar allt så är det ingen fara.

bränsleförbrukning var ju en rolig fråga i detta sammanhang men runt litern och uppåt beroende på körsätt och trimning du gör i framtiden.

Haha jo det är klart, har en ännu äldre Volvo just nu som ligger vid litern så de ska inte vara några problem.
Var mer för att kunna planera lite vad de kommer kosta o ta hem han smile

Så länge man inte är särskilt tung på gasen och varvar en massa så ska de väl gå o hålla han runt litern om man vill köra snålt?

Tanken är att ha den orginal nåt år sen när man väl ha redig bruksbil/pendlarbil såsom nån snål Golf så kanske man kan trimma lite då man kan strunta lite mer i om den drar 1,5 eller mer.

Om du har 155 eller 300hk spelar ingen roll. Bränsleförbrukningen har med att göra hur mycket man gasar. Att köpa en extra bil för att spara några deciliter soppa är inte ekonomiskt smart... Eller du kanske ska köra 15000 mil per år?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

devettefan skrev:

DiwraZ skrev:

devettefan skrev:

Haha jo det är klart, har en ännu äldre Volvo just nu som ligger vid litern så de ska inte vara några problem.
Var mer för att kunna planera lite vad de kommer kosta o ta hem han smile

Så länge man inte är särskilt tung på gasen och varvar en massa så ska de väl gå o hålla han runt litern om man vill köra snålt?

Tanken är att ha den orginal nåt år sen när man väl ha redig bruksbil/pendlarbil såsom nån snål Golf så kanske man kan trimma lite då man kan strunta lite mer i om den drar 1,5 eller mer.

Om du har 155 eller 300hk spelar ingen roll. Bränsleförbrukningen har med att göra hur mycket man gasar. Att köpa en extra bil för att spara några deciliter soppa är inte ekonomiskt smart... Eller du kanske ska köra 15000 mil per år?

Jo det är klart, men det är väl rätt vanligt att man har två bilar. En för lite längre resor och pendlande som drar runt halv litern, sen en som drar lite mer.

Sen vet jag ju inte hur mycket de blir o köra, vem vet jag kanske är bosatt på ett sätt sen där jag inte behöver köra särskilt mycket och då räcker ju 242an.

Då kanske de blir dyrare att behöva betala försäkring och skatt på nån annan bil än vad man sparar på bensinen. Som det är just nu så bor jag mitt ute i ingenstans på landet så jag kör väl en 4 mil per vardag, så kanske 70 mil per månad om man inte räknar med onödig/fritidskörning.

Ja det får du ta ställning till själv. Jag har ingen bil som går under 1.5 liter milen. Men jag nöjesåker till 90%

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
ehedman
26 oktober 2015 · 1 966 Inlägg

Betänk också att du med två bilar får dubbla kostnader för besiktning, skatt, försäkring, service, slitagedelar, värdeminskning och så vidare.

Jämför utifrån detta, samt hur mycket du kommer bruka bilarna, hur lönsamt det egentligen är att ha två bilar.

Värt att väga in i hela "ekvationen" är följande: hur roligt kommer du ha i en trimmad 240 vs en slö Golf?

Vill du åka billigt kan du lika gott köpa dig en Golf, som du pratade om, och skippa planerna på en gammal turbomatad 240.

ehedman
26 oktober 2015 · 1 966 Inlägg

devettefan skrev:

ehedman skrev:
Betänk också att du med två bilar får dubbla kostnader för besiktning, skatt, försäkring, service, slitagedelar, värdeminskning och så vidare.

Jämför utifrån detta, samt hur mycket du kommer bruka bilarna, hur lönsamt det egentligen är att ha två bilar.

Värt att väga in i hela "ekvationen" är följande: hur roligt kommer du ha i en trimmad 240 vs en slö Golf?

Vill du åka billigt kan du lika gott köpa dig en Golf, som du pratade om, och skippa planerna på en gammal turbomatad 240.

Äsch då kan jag lika väl skita i bil helt och cykla, golf är inget kul wink

Jag har inget emot att de dricker lite, får se hur de blir. Precis som du säger så kanske de inte är värt den halv litern att behöva betala försäkring, skatt, däck, besiktning och sånt skit för en till bil.

Skattefritt ska de va cool
De fina med dessa bilar är ju att de sällan går ner i värde så länge man sköter dem smile

Jag var inte ute efter att provocera dig, utan bara få upp dina ögon för alla extra kostnader. Jag hade inte en tanke på att det var en 75:a och således skattebefriad.

Sen stämmer det att det sällan sker någon större värdeminskning på så pass gamla bilar, men ändå, kostnaderna ökar rätt så mycket mot för hur mycket du spar in på den där halvlitern bensin per mil.

Djo
27 oktober 2015 · 10 160 Inlägg

devettefan skrev:
28k är de lägsta han vill släppa den för, kunde nog få en tusenlapp mindre ungefär om jag sket i takräcke, jalusi och lite andra grejor. Så de är de knappt värt o snåla på.

Så blir ju 3 tusen över de 25k jag hade tänkt mig egentligen. Men jag vet inte, kan väl va värt?

är bara du som kan avgöra men priset låter ej fel om den är i bra skick som den verkar vara enligt dig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
27 oktober 2015 · 10 160 Inlägg

devettefan skrev:

Djo skrev:

devettefan skrev:
28k är de lägsta han vill släppa den för, kunde nog få en tusenlapp mindre ungefär om jag sket i takräcke, jalusi och lite andra grejor. Så de är de knappt värt o snåla på.

Så blir ju 3 tusen över de 25k jag hade tänkt mig egentligen. Men jag vet inte, kan väl va värt?

är bara du som kan avgöra men priset låter ej fel om den är i bra skick som den verkar vara enligt dig.

Kan ju skicka lite bilder, inte världens bästa bilder men man ser ju någorlunda:
http://imgur.com/a/5QyfJ

nog är den där värd 28 tusen allt såg himla fräsch ut smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
27 oktober 2015 · 10 160 Inlägg

devettefan skrev:

Djo skrev:

devettefan skrev:

Kan ju skicka lite bilder, inte världens bästa bilder men man ser ju någorlunda:
http://imgur.com/a/5QyfJ

nog är den där värd 28 tusen allt såg himla fräsch ut smile

Skönt o höra de skär ju ändå lite i hjärtat när man överbetalar för grejor.
Diggar inredningen som fan haha big_smile

jo den inredningen är ju så enara gillar man den eller så gör man det inte.

28 tusen är väl inget fynd pris men ska du ha kvar bilen länge så är det ju ett helt klart okej pris tror du allt får pengarna tillbaks om du tänkt sälja senare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang