Walkie-talkies mellan bilarna?

joakim89
4 juni 2011 · 1 265 Inlägg

Tvattekorg skrev:

joakim89 skrev:
nån som har tips på nån radio som man kan lyssna på lastbilsåkarna?
vad är deras  frekvens?

Dom använder mycket sällan radio numera, Mest mobil, men annars är det 27Mhz och den på kjelle funkar..

Nu är jag inte insatt i dom, men de går väl inte att få fram 85, nånting?

går de att använda en SVERA 324 till uppgiften?

http://radiopics.com/CB_Radio/Other%20C … ra_324.jpg

sån tänkte jag.

har nån koll på hur lång antenn de behövs då

Hampusjansone30
27 oktober 2015 · 148 Inlägg

(Ledsen om jag väcker en sedan länge död tråd, men bättre de än att starta en ny(?))

Satt och tänkte på just detta på jobbet idag.. När jag pratar med maskinisten använder vi dessa: http://catalogue.3m.eu/se-sv/SV-OHES/H% … 6rselskydd

Det sjuka är räckvidden & ljudkvaliten. Då min kollega tog bilen nån kilometer till byggvaruhandeln kunde jag fortfarande höra honom lika bra som när vi stod brevid varandra..
Nu var just dessa ganska dyra, 3500-4000 kr styck, men det kanske finns någon billigare variant som använder sig av samma teknik?

Rätt kul grej om man åker längre sträckor med andra bilar, typ karavan till träffar smile

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2015 · 17 466 Inlägg

Köpte en CB på Kjell i somras. Fungerar bra men mycket polska lastbilar som pratar. Ropade på en jag låg bakom en dag. Han kunde engelska och det var lite kul tills jag körde av efter några minuter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-5b91798b1ddd1828cd9c55e8f4aeeb1d.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Squidspeed #GoodToBeBad
7 november 2015 · 856 Inlägg

Hampus: Både Peltor och framförallt MSA har några aktiva lurar med komradiotillval som funkar väldigt bra. För pengarna du pratar om får du väldigt mycket bra i den nivån. På privat håll för ren bekvämlighet i ex. bilkaravan skulle jag nog kika på en vettig Kina-radio med dual-band. Du ligger på ex. både UHF och VHF-kanaler samtidigt, och programmeringsmöjligheterna är nästintill oändliga.

Kolla på eBay efter en Yaesu FT60R-radio. Jag hade en dån mot slutet när jag lirade airsoft. Inomhus har du en räckvidd på minst 500m i kassa förhållande (betong), i öppen terräng upp mot milen. Medföljer en monofon som funkar för det mesta, annars finns en del öronsnäckor och annat skoj. Är ju standardanslutningar, så man kan göra många bra lösningar med ex. callknapp på växelspaken eller vart man nu vill.

Hampusjansone30
7 november 2015 · 148 Inlägg

Squidspeed skrev:
Hampus: Både Peltor och framförallt MSA har några aktiva lurar med komradiotillval som funkar väldigt bra. För pengarna du pratar om får du väldigt mycket bra i den nivån. På privat håll för ren bekvämlighet i ex. bilkaravan skulle jag nog kika på en vettig Kina-radio med dual-band. Du ligger på ex. både UHF och VHF-kanaler samtidigt, och programmeringsmöjligheterna är nästintill oändliga.

Kolla på eBay efter en Yaesu FT60R-radio. Jag hade en dån mot slutet när jag lirade airsoft. Inomhus har du en räckvidd på minst 500m i kassa förhållande (betong), i öppen terräng upp mot milen. Medföljer en monofon som funkar för det mesta, annars finns en del öronsnäckor och annat skoj. Är ju standardanslutningar, så man kan göra många bra lösningar med ex. callknapp på växelspaken eller vart man nu vill.

Låter intressant! Ska spåna vidare på detta wink

Tack för svar!

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang