Kom på idén att skaffa någon sorts walkie-talkies för användning mellan bilarna tillsammans med polarna då man är ute och glider. Detta mest för att underlätta kommunikationen.
Någon som gjort detta? Tips på bra walkie-talkies?
Ett måste är att telefonerna har uppladdningsbart batteri, så man slipper byta batterier hela tiden. Hade tänkt försöka hitta en laddare som går att koppla till 12v uttaget i bilen (någon som gjort detta?).
En bonusfråga: Ifall man köper 4 stycken walkie-talkies, går det då att koppla in dom på samma frekvens så att alla hör alla?
brukar gå att ställa in frekvensen, vissa söker själv på alla frekvenser.
ett tips är att köpa en riktig åkar radio och montera i bilen
Skaffa i sådana fall en CB-radio eftersom det krävs licens för amatörradio medan ni inte behöver det på "Citizen's Band". Då sitter ni på 27 MHz-bandet och har 40 kanaler att välja mellan. Men ni kan även sitta med handscanners. Billiga Walkie Talkies funkar ju, men räckvidden är oftast pinsam och ljudkvalitén är också därefter.
Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Jag har en sån ligger, mest för att jag är kraftigt skadad av "Smokey & the Bandit". Jag har tänkt skaffa en Trans Am någongång i den stora framtiden & då måste man ju ha tidsenlig "CB" med fejkad träfront.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Kom på idén att skaffa någon sorts walkie-talkies för användning mellan bilarna tillsammans med polarna då man är ute och glider. Detta mest för att underlätta kommunikationen.
Någon som gjort detta? Tips på bra walkie-talkies?
Ett måste är att telefonerna har uppladdningsbart batteri, så man slipper byta batterier hela tiden. Hade tänkt försöka hitta en laddare som går att koppla till 12v uttaget i bilen (någon som gjort detta?).
En bonusfråga: Ifall man köper 4 stycken walkie-talkies, går det då att koppla in dom på samma frekvens så att alla hör alla?
Mvh.
Vi har kört så när jag och jobb kompisen hämtar bilar vid längre resor. Funkar jätte bra tycker vi
Det tråkiga med 27mhz radio är ju att man helst måste ha 1,5 meter antenn på taket för att få ut bra räck-vid Sen är det inte många svenskar som kör det? Dock har jag sett på JEEP-träffar så har en del långa härliga antenner, annars är det mest utlänningar man hör. Finns ju även slutsteg till 27mhz radios så man får lite extra kräm och kommer ännu längre!
Där ser man lite av den antennen jag har.
Annars som sagt så funkar ju "vanliga" walki-talkis (PMR) bra vid kortare sträckor.