2450
Sök

Varför regnar det in i handskfack, VW Passat 2.0 (? 1.9) TDI kombi - 03?

330 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
Eftersom allt är helt, det är inte så att man ser ut genom handskfacket, så har jag fått för mig att vattnet kommer in genom ventilationen. Det är ju handskfack / kylskåp, så där sitter en port för luft i handskfacket. Jag misstänker att ventilationen har ett luftintag med en "förkammare" där vattnet ska skiljas ut, och rinna bort genom en öppen dränering i botten. Troligtvis är dräneringen igensatt, vattnet rinner ut för långsamt, eller inte alls, och när det svämmar över hamnar det i handskfacket.
Om det verkar rimligt, så har jag en fråga... Var fan sitter den här dräneringen, så jag kan försöka rensa den, och få bort vattnet.

Det är liiiite trist när bilen är så full av fukt att det hänger vattendroppar så det ser ut som om det regnat, på insidan av vindrutan. Handskfacket går att använda som terrarium för djur som tål kyla, och vill ha det blött. I morse var min microfiberduk som förvarats i handskfacket, för att kunna torka av vindrutan, fastfrusen i handskfacket, tillsammans med reservglödlampor, någon gammal doftgran, de senaste 10 årens lappar från bilprovningen, en rulle toapapper, instruktionsboken till mediacentret (GPS, stereo, radio), och en liten plastbit jag inte vågat kasta för att den ser ut att tillhöra bilen, men jag inte hitta var den hör hemma.
Behöver jag egentligen nämna att bilen klagar på att airbagen inte fungerar? Min personliga gissning är att det har regnat in varje vinter under en tid, och nyckel-strömbrytaren för att stänga av passagerarplatsens airbag sitter i handskfacket... Är den inte full med vatten, så är den full med oxid. Som tur är det snart dags att besiktiga, och då får jag kanske byta till nått annat att köra i stället. Men det är ju på gott och ont, man vet ju inte vad för skit man blir lånad istället. Det här är ju trots sina fel, en ganska vettig bil att köra.

Nå, om någon vet var mina gremlins har sin badpool, och göttar sig med sina badankor, ska jag försöka vräka dem. Tacksam för er tid.
B!

3 181 Inlägg
14 december 2015
Vanligt fel är att de läcker in genom under batterit .dräneringen sätts igen då rinner de in på passagerar sidan

Sir
935 Inlägg
14 december 2015
På våra Audi a4 2005:a vi hade som har samma placering av batteri var det swimmingpool vid batteriet. Plocka bort batteriet så ser man dräneringen.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

330 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
Ni ska ha ett stort tack för era insikter. Jag ska försöka få plockat av batteriet i dagarna och se hur det ser ut där. Även om man har tummen mitt i handen så borde det inte vara omöjligt. Kan rent av se det som övning inför batteribytet jag kommer behöva göra när det blir kallare, då jag ger mig fan på att den kommer sluta starta.
B!

962 Inlägg
16 december 2015
Tycker du ska ta bort dräneringspluggarna helt, fungerar som ett membran men räcker med lite skräp så öppnar dom inte alls. Kolla så du inte har blöt matta med så du inte får mögel.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

330 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
Det verkar märkligt nog ha hållit sig i handskfacket, och bara i handskfacket. Vad som händer bakom panelerna är svårt att säga, men alla mattor osv är torra.

Pluggarna går alltså att plocka ut. Det får väll tas ett beslut om rengöring eller avlägsning när det kommer så långt. Tack för tipset.
B!

962 Inlägg
16 december 2015
Pluggarna går att ta bort ja, men om du gör det stoppa in ett finger och dra den mot dig så du spar dom. Drycker du in dom så om jag inte missminner mig landar dom inne i en tunnel och är i stort omöjliga att få ut. Vore konstigt med om inte mattan blivit blöt och handsfacket blev, på min så smet det vatten in igenom genomföringen för kupévärmaren.
Senast redigerat av M123 (16 december 2015)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Muttley
16 december 2015
Mr_B skrev:
Det verkar märkligt nog ha hållit sig i handskfacket, och bara i handskfacket. Vad som händer bakom panelerna är svårt att säga, men alla mattor osv är torra.

Pluggarna går alltså att plocka ut. Det får väll tas ett beslut om rengöring eller avlägsning när det kommer så långt. Tack för tipset.
B!

På min -01 så skvalpa de ner på fötterna på passageraren som satt där. Jättekul tyckte jag.

Du öppnar huven.
Tar bort plasten ovanför batteriet
Lossar kablarna 10mm
Lossar batterihållaren, plastbit troligtvis. Storlek på skruven är troligtvis en 13 mm om jag minns rätt.
Lyft upp batteriet.
Rensa bort all synlig skit i de extremt kalla vattnet.
Ta en pinne och rensa hålet så kommer du få ett vattenfall under bilen.

Omvänd ordning så har du inget mer vatten i handsfacket förrän nästa gång de är fyllt med skit smile

Sätt gärna en fläkt i bilen en heldag med lite öppna rutor om du har möjlighet.

330 Inlägg
19 december 2015
Trådstartare
tkd_rille skrev:

Hur gör man det här? Plockar av gummilisten, och drar plasten framåt?
Listen sitter inte riktigt som den ska, så jag gissar på att den varit av tidigare, och jag ser inget annat som håller fast plasten, så det är en rimlig gissning, men det är en ren gissning.

Än en gång, tack för er hjälp.
B!

Muttley
19 december 2015
Mr_B skrev:
tkd_rille skrev:

Hur gör man det här? Plockar av gummilisten, och drar plasten framåt?
Listen sitter inte riktigt som den ska, så jag gissar på att den varit av tidigare, och jag ser inget annat som håller fast plasten, så det är en rimlig gissning, men det är en ren gissning.

Än en gång, tack för er hjälp.
B!

Ja precis, bara för undan listen och dra rakt upp. Busenkelt. smile

2 Inlägg
28 december 2015
Råkade på denna tråd när jag letade efter andra med liknande problem, har en Skoda Superb -02, ser istort sett likadan som Passaten under motorhuv m.m.
Har alltså flertal gånger sett vatten i handskfacket, kom till slut fram att det var en intorkad packning under pollenfiltret där vattnet tog sig in även om öppningar under batteriet var rensade, tror nog många kommer att få liknande problem om man inte fixar hela problemet....
Hittade en guide på Briskoda med bilder m.m. http://www.briskoda.net/forums/topic/15 … lemsolved/ och en annan mer utförlig: http://nackuk.blogspot.se/2010/06/with- … uddle.html
Grejen är ju att även om man inte har stryrbox för automatlåda så sitter det även en annan styrbox för bl.a. innerbelysningen bakom passagerarstolen och den tar ju stryk om vattnet runnit ner under golvmattan, jag har troligen problem med de kabelskarvar som ligger i kablaget längs golvet, de korroderar tills kopparn inte leder ström utan man måste öppna dess och korta av det ärgade och göra nya skarvar.
I den interna rapporten som fanns i början i blogspot länken, här en länk till en med bättre bildkvalité http://www.skodaclub.ee/doc/vw_pollen_filter_repair.pdf
Där skriver de att packningen skall bytas om det läcker och ersättas med förformad butylpackning, tänkte ha silicon men blev varnad om det var silikon som luktar ättika när den torkar, det är tydligen en stor orsak till rost, så läs noga innan så du väljer rätt. Var nere på VW idag och frågade om jag kunde köpa en meter, men icke, fanns bara i 10m förpackning för 500 spänn, ingen goodwill här inte.

Ett problem jag råkat ut för är att en svetskruv som ska hålla filterhållaren lossnade, taskigt svetsad, nu tänkte jag ersätta med skruv inifrån kupén, men jag får inte loss handskfacket fast jag lossat alla skruvar jag läst mig till ska finnas, tips någon, vad har jag missat?

mvh K

330 Inlägg
28 december 2015
Trådstartare
Tack för att du delade med dig, jag har fortfarande inte tagit tag i "mitt" problem, men jag antar att det är hög tid...
B!

1 661 Inlägg
28 december 2015
Torreby42 skrev:
Råkade på denna tråd när jag letade efter andra med liknande problem, har en Skoda Superb -02, ser istort sett likadan som Passaten under motorhuv m.m.
Har alltså flertal gånger sett vatten i handskfacket, kom till slut fram att det var en intorkad packning under pollenfiltret där vattnet tog sig in även om öppningar under batteriet var rensade, tror nog många kommer att få liknande problem om man inte fixar hela problemet....
Hittade en guide på Briskoda med bilder m.m. http://www.briskoda.net/forums/topic/15 … lemsolved/ och en annan mer utförlig: http://nackuk.blogspot.se/2010/06/with- … uddle.html
Grejen är ju att även om man inte har stryrbox för automatlåda så sitter det även en annan styrbox för bl.a. innerbelysningen bakom passagerarstolen och den tar ju stryk om vattnet runnit ner under golvmattan, jag har troligen problem med de kabelskarvar som ligger i kablaget längs golvet, de korroderar tills kopparn inte leder ström utan man måste öppna dess och korta av det ärgade och göra nya skarvar.
I den interna rapporten som fanns i början i blogspot länken, här en länk till en med bättre bildkvalité http://www.skodaclub.ee/doc/vw_pollen_filter_repair.pdf
Där skriver de att packningen skall bytas om det läcker och ersättas med förformad butylpackning, tänkte ha silicon men blev varnad om det var silikon som luktar ättika när den torkar, det är tydligen en stor orsak till rost, så läs noga innan så du väljer rätt. Var nere på VW idag och frågade om jag kunde köpa en meter, men icke, fanns bara i 10m förpackning för 500 spänn, ingen goodwill här inte.

Ett problem jag råkat ut för är att en svetskruv som ska hålla filterhållaren lossnade, taskigt svetsad, nu tänkte jag ersätta med skruv inifrån kupén, men jag får inte loss handskfacket fast jag lossat alla skruvar jag läst mig till ska finnas, tips någon, vad har jag missat?

mvh K

När du lossat alla skruvar får man ta i med lite våld så kommer den ut. Du kan även hjälpa till med att böja ut clippsen
Som du kommer åt från kortsidan på instrumentpanelen. För du har väl tagit bort kåpan som sitter där?
Ser likadan ut som den på förarsidan där säkringarna sitter.

2 Inlägg
30 december 2015
Tack, har tagit bort sidopanelen och skruvat bort några skruvar som jag trodde var kvar.
Ska kolla clipsen.

Får väl sätta foten mot brädan och ta i hmm

mvh K

Sök