Svajande tempmätare & dålig värme passat tdi -08

jessicas
7 januari 2016 · 68 Inlägg

Byte till mig en passat 2,0 tdi 2008 igår.
På vägen hem märkte vi att det bara kom värme på förarsidan. Men väldigt dålig värme. (På högsta temperatur)
Tempmätaren gick sakta upp till 90 men när vi kom in till stan började den sjunka till 70 och svajade sedan fram och tillbaka mellan 70-80.

Har fått tips om att det kan vara termostaten eller tempgivaren.

Men vad tror ni?

Och isf vart sitter tempgivaren på denna modell?
Termostaten vet jag.

Tack på förhand! smile
Mvh Jessica

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
7 januari 2016 · 467 Inlägg

hoppas det inte är egr-kylaren bara, kan bli riktigt dyrt då.
spricka i toppen är vanligt i dem modellerna med.

du har inte märkt att det försvunnit vatten? att nivå lampan lyser?

jessicas
7 januari 2016 · 68 Inlägg

barenhoff skrev:
hoppas det inte är egr-kylaren bara, kan bli riktigt dyrt då.
spricka i toppen är vanligt i dem modellerna med.

du har inte märkt att det försvunnit vatten? att nivå lampan lyser?

Det får vi inte hoppas!
Nej vattnet har hållt sig där det ska och inga varningslampor.
Har även felsöka bilen men hittar inga felkoder.

Pilloxe
7 januari 2016 · 2 Inlägg

Det är inget fel, det är typ standard på dieslar smile

BMW E61 530i "BimmerN" (2007)
jessicas
7 januari 2016 · 68 Inlägg

BurnedDonut skrev:
Det är inget fel, det är typ standard på dieslar smile

Men de blir liksom inte ens varmt i bilen, så ska det ju inte vara? hmm

alban1980
7 januari 2016 · 5 Inlägg

prova med k sprit för diesel det finns på preem kostar en hundring och räcker till 200 liter diesel.
hade i princip samma problem som dig,jag hade bara ljummet värme i kupén,idag så hällde jag k sprit i  tanken vid 13.00
sen startar jag bilen vid 16.00 efter 5 min så var det som bastu.
själv har jag en passat tid 2007.

Lycka till

it_mutt Avstängd
7 januari 2016 · 10 388 Inlägg

NEJ! Det ska inte vara någon K-sprit i dieseln. Inget att rekommendera till någon alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
7 januari 2016 · 5 523 Inlägg

Hur kallt är det?
När det är kallare än -20°C så brukar inte dieslar hålla värmen utan hjälpvärmare.
T.ex min A4 måste jag hålla över 1500rpm för att temperaturen inte ska sjunka när det är under -20°.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
alban1980
8 januari 2016 · 5 Inlägg

it_mutt skrev:
NEJ! Det ska inte vara någon K-sprit i dieseln. Inget att rekommendera till någon alls.

värmen funkar som det ska nu på min i alla fall,jag slipper frysa.
Varför skulle du inte rekommendera k-sprit om man får fråga.

it_mutt Avstängd
8 januari 2016 · 10 388 Inlägg

alban1980 skrev:

it_mutt skrev:
NEJ! Det ska inte vara någon K-sprit i dieseln. Inget att rekommendera till någon alls.

värmen funkar som det ska nu på min i alla fall,jag slipper frysa.
Varför skulle du inte rekommendera k-sprit om man får fråga.

Vi kan börja med den enkla anledning att div. tillverkare av ksprit själva säger att "vanlig ksprit" inte ska användas till diesel.

Vidare har vi det faktum att etanol (huvudingrediensen i K-Sprit) sänker flampunkten, cetantalet (hur "tändvillig" dieseln är) sänks och det finns en risk att etanolen separerar från dieseln (likt vatten) och bilen kommer då slurpa i sig ren etanol.

Räcker det? Annars har vi risken för skuren bränslepump om ovan inträffar ex.vis

Senast redigerat av it_mutt (8 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
alban1980
8 januari 2016 · 5 Inlägg

it_mutt skrev:

alban1980 skrev:

it_mutt skrev:
NEJ! Det ska inte vara någon K-sprit i dieseln. Inget att rekommendera till någon alls.

värmen funkar som det ska nu på min i alla fall,jag slipper frysa.
Varför skulle du inte rekommendera k-sprit om man får fråga.

Vi kan börja med den enkla anledning att div. tillverkare av ksprit själva säger att "vanlig ksprit" inte ska användas till diesel.

Vidare har vi det faktum att etanol (huvudingrediensen i K-Sprit) sänker flampunkten, cetantalet (hur "tändvillig" dieseln är) sänks och det finns en risk att etanolen separerar från dieseln (likt vatten) och bilen kommer då slurpa i sig ren etanol.

Räcker det? Annars har vi risken för skuren bränslepump om ovan inträffar ex.vis

ok men det k-spriten jag köpte så står det är att den är speciell för diesel bilar
måste erkänna att jag inte kan mycke om bilar,men bilen blev piggare startar mycket
lättare plus jag slapp den dåliga värmen in i bilen.

tack

it_mutt Avstängd
8 januari 2016 · 10 388 Inlägg

alban1980 skrev:

it_mutt skrev:

alban1980 skrev:

värmen funkar som det ska nu på min i alla fall,jag slipper frysa.
Varför skulle du inte rekommendera k-sprit om man får fråga.

Vi kan börja med den enkla anledning att div. tillverkare av ksprit själva säger att "vanlig ksprit" inte ska användas till diesel.

Vidare har vi det faktum att etanol (huvudingrediensen i K-Sprit) sänker flampunkten, cetantalet (hur "tändvillig" dieseln är) sänks och det finns en risk att etanolen separerar från dieseln (likt vatten) och bilen kommer då slurpa i sig ren etanol.

Räcker det? Annars har vi risken för skuren bränslepump om ovan inträffar ex.vis

ok men det k-spriten jag köpte så står det är att den är speciell för diesel bilar
måste erkänna att jag inte kan mycke om bilar,men bilen blev piggare startar mycket
lättare plus jag slapp den dåliga värmen in i bilen.

tack

Då så, då är det ju "rätt" ksprit. Men just att rekommendera "vanlig" ksprit är aldrig bra. Men, är det för dieslar, så är den ju anpassad till det hela och då är där inget att säga om det hela smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
alban1980
8 januari 2016 · 5 Inlägg

glöm inte att kolla om det finns tillräckligt med kylarglykol

Grand_voyager The Ultimate Climax Route
8 januari 2016 · 419 Inlägg

Börja med att byta termostaten det är ett vanligt fel.

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
jessicas
8 januari 2016 · 68 Inlägg

Grand_voyager skrev:
Börja med att byta termostaten det är ett vanligt fel.

Ja vi ska byta den idag. Jag hoppas ju det är den!

ScoobyAdde
8 januari 2016 · 2 Inlägg

Dieselbilarna från vw har så lite friktion i motorerna så dom får svårt att komma upp i värme när det är kallt ute, dom pendlar mellan 50-90 grader vid färd. Om en tempmätare eller egr är dålig så borde motorlampan lysa.

jessicas
8 januari 2016 · 68 Inlägg

Uppdatering: byte termostaten idag och nu verkar sen inte svaja på tempmätaren längre. Men fortfarande bara värme på förarsidan... hmm Bara för VW har svårt för att få upp temperaturen känns de ju konstigt att det bara kommer på förarsidan i cupén och inte samma "dåliga" värme på båda sidorna? Men vad vet jag. Är liksom svinkallt på passagerar sidan...
Läste om att man kan grundinställa spjällens läge med en VCDS och att de kan hjälpa?
Är helt lost i denna fråga gällande just värme. Något som vet något om detta?
hmm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 januari 2016 · 17 454 Inlägg

Hade de svensksålda inte en doppvärmare för kylvätskan? Annars så beter sig vw tdi så här om det är kallt ute.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soulman
8 januari 2016 · 1 271 Inlägg

jessicas skrev:
Uppdatering: byte termostaten idag och nu verkar sen inte svaja på tempmätaren längre. Men fortfarande bara värme på förarsidan... hmm Bara för VW har svårt för att få upp temperaturen känns de ju konstigt att det bara kommer på förarsidan i cupén och inte samma "dåliga" värme på båda sidorna? Men vad vet jag. Är liksom svinkallt på passagerar sidan...
Läste om att man kan grundinställa spjällens läge med en VCDS och att de kan hjälpa?
Är helt lost i denna fråga gällande just värme. Något som vet något om detta?
hmm

Japp. Du bör ha felkod på detta. Man kan köra alla spjällmotorerna med VCDS  för att testa att de funkar och göra en grundinställning. Hjälper inte det är det fel på någon motor eller spjällaxlar t. ex.

Jag är i Norrköping nästa fredag om du vill ha hjälp. Skicka PM i så fall.

Senast redigerat av Soulman (8 januari 2016)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang