zleepy skrev: Hur har det gått med meckandet? hunnit svära hela alfabetet ännu?
Själv skruvade jag ner en jävla massa igår, tryckrör, plockade loss fläktkåpan, icrör osv, blev nästan tokig, men såå sjukt glad över att någon på volvo förut INTE hade dragit gasspjällets elkabel bakom startmotorn när det byttes! fucking awsome! men yikes vad det såg ut, var dränkt med olja överallt... men blev bra rengjort, tomgången känns bättre, samt bilen går mycket bättre
zleepy skrev: Hur har det gått med meckandet? hunnit svära hela alfabetet ännu?
Själv skruvade jag ner en jävla massa igår, tryckrör, plockade loss fläktkåpan, icrör osv, blev nästan tokig, men såå sjukt glad över att någon på volvo förut INTE hade dragit gasspjällets elkabel bakom startmotorn när det byttes! fucking awsome! men yikes vad det såg ut, var dränkt med olja överallt... men blev bra rengjort, tomgången känns bättre, samt bilen går mycket bättre
Här är en till som väntar på att få höra om det blev alla bokstavskombinationer En klar skillnad på spjället före och efter kan ju lugnt påstås
Blev inget mekande igår, regn och bakfylla.. Men idag så blev det av!
Tog 4 timmar från att vi hissade upp bilen tills den stod nere på marken igen. Såhär gick det till: 1. Palla upp bilen i chassit framför de bakre länkarmarnas "platta" 2. Skruva av hjulen 3. Lossa stötdämpare på båda sidor 4. Skruva lös krängningshämmaren på båda sidor, skjut fram den på förarsidan och låt den hänga på andra sidan 5. Lossa länkarmen på HÖGER sida 6. Bänd ner länkarmen på höger sida 7. Sätt domkraften ungefär ungefär vid fjäderns mutter 8. Skruva loss bultarna till bussningarna 9. Snäpp loss abs-givarkabeln och bromsledningarna ur sina "fästen" 10. Skruva loss fästet till bromsledningen på passagerarsidan (Torx25) 11. Hissa sakta ner bakvagnen och dra passagerarsidan mot dig så de tvärgående delarna i bakvagnen separeras 12. Skruva loss ändbulten på bussningen, viktigt att notera vinkeln på hur den är monterad 13. Dit med den nya i samma vinkel och skruva fast ändmuttern igen 14. Tryck ihop bakvagnen igen och skruva fast allt enligt volvos åtdragningsmoment 15. Skruva tillbaka allt som togs loss enligt ovan
Ungefär så vi gjorde. Enda problemet som vi stötte på var att ena bulten i bussningen hade ärgat fast, tigersågen åkte fram och vi sågade av bulten + en del aluminium för att få ut den. Monteringen av allt gick kanon! Man jobbar mest på passagerarsidan av bilen, man lossar endast stötdämparen på förarsidan
Lite bilder Gammal bussning
Kapad bult
Vinkeln noteras och här syns även bromsledningens fästen (plast)
Var ju nästan lite fusk att det gick så lätt men verkar också som du fått riktigt bra tips om vad du bör släppa och i vilken ordning. Säger bara bra jobbat och tummen upp
Bobber93 skrev: Var ju nästan lite fusk att det gick så lätt men verkar också som du fått riktigt bra tips om vad du bör släppa och i vilken ordning. Säger bara bra jobbat och tummen upp
Ja volvomekanikern gav mig lite tips, sen så kunde jag och min far lista ut hur man skulle göra
Ska skriva min sista tentamen i skolan nu på fredag, sen är jag ledig fram till september Som sagt så böts bussningarna i bakvagnen i helgen som var, nu till helgen ska hjullagret fram bytas och sen ska bilen in till volvo på hjulinställning 16/6 och besiktas 17/6
Lista på grejer jag måste göra innan besiktning: Byta hjullager vänster fram Byta grill Sätta i xenon till helljuset Montera tillbaka regskylt Montera tillbaka skidplate fram Lackera ena fälgen och polera+waxa Nebulafälgarna (de enda lagliga däck jag äger)
Lista på grejer jag ska göra innan jag börjar använda bilen hela sommaren: Smörja antenn Rengöra tygmattorna och lägga in Montera nya dimljus Byta till R-mätarna Montera nytt ändrör Tvätta bilen Rekond invändigt Claya bilen Polera och waxa Se över glykolläckaget
Undra ifall ni följare följer i tystnad eller om ni helt enkelt tappat intresse..
Iallafall! Äntligen ledig ett tag innan man börjar jobba! Lackerade fälgkanten på ena nebulafälgen i förrgår Sen igår så böt vi hjullagret fram, tog lös hela fjäderbenet men lyckades ha av 2 st skruvar.. Sen så började problemen... Först så hoppade den inre delen av drivaxeln isär och de 6 metallkulorna lås lösa. Tog 2 timmar av en sjukt mängd fett och tålamod innan vi listade ut hur allt skulle hoppa tillbaka
Sen imorse när jag skulle dra åt drivaxeln BULT så läste jag i min Haynesbok att den skulle dras 120Nm. Började dra åt och märkte att det inte gick så trögt. Helt plötsligt så sa den plopp och jag insåg att jag dragit av bulten men hälften sittandes i drivaxeln... resulterade i en hel del svordomar Sen fick jag fram att 120Nm gäller ifall man har en MUTTER till drivaxeln, 35Nm är det ifall man har skruven..
Men som tur va lyckades vi borra ur den gamla skruven och fick dit en ny med rätt moment
Nu är det nån bromssköld som ligger på och stör vid vänstersvängar, får se över det. Annars blir det hjulinställning på måndag och besiktning på tisdag!
Ljudet skrev: Ser bra ut! Ja de där jävla drivaxlarna fick själv hålla på och försöka få tillbaka den på plats. Och som du sa, lång tid och en massa fett
Fick först dit kulorna fel så drivaxeln var helt stel.. Men sen hamnade kulorna rätt!
Tror jag har lyckats lokalisera vart det läcker kylarvätska. Trodde först det var från vattenpumpen vilket hade varit en kostsam historia att byta...
Men det läcker runtom termostaten så får bli att köpa en ny givare och ny termostat för att fläkten går konstant och bilen kommer inte riktigt upp i temp
Här glömde jag bort att uppdatera... Är ingen intresserad av domen?
Iallafall så gick den igenom, fick en 2a på vänster halvljus (diffus med halogen) Sen så klagades det på toning på baklamporna, men han sa att den gills varken som toningsfilm eller toningspray så det är varken "lagligt" eller olagligt Läckaget av kylarvätska visade sig vara en trasig slangklämma på termostathuset...
Lite bilder då..... Fyrhjulsinställning
Nypolerade och waxade!
Nytt ändrör
"Ny" inredning med träpaneler och tygmattor
Får bli en sänkning framåt augusti eller nåt, dock skrapar det redan i vid fullt rattutslag haha (215/40)
Siimpee skrev: blev riktigt cleant med fälgarna :-) va är det för svart märke i fronten?:-P
zleepy skrev: Såg riktigt fint ut med fälgarna, dock var jag inte förtjust i slutböjen där bak
Siimpee > Ser ut som lackskada...
Tack!
Det är en lackskada från förra ägaren som jag klåpade mig med när jag skulle lackera om.. Bakdelen och framdelen ska båda lackas om helt, alternativt köpa nya på skroten till hösten!
Böt ju som sagt gasspjäll efter jag böt vevhusventilationen, köpte ett begagnat från 2005 (gul etikett) Efter bytet så funkade bilen som den skulle, men efter ett tag låg tomgången på ca 1100 rpm och motorlampan tändes ibland, felkoden P0505 ploppade upp (idle air control valve) Hörde med min volvomekaniker och han sa att jag skulle prova "nolla" bilen genom att ha den strömlös i nån timme. Direkt efter det sjönk varvtalet, men efter att kört bilen ca 20 mil så tändes motorlampan igen
I helgen så tändes motorlampan plus ETS-lampan och bilens tomgång blev helt knasig, varvade som en gammal båt..
Nollade bilen igen och kunde köra utan problem, dagen efter kolla jag ifall det var en massa skit i spjället, men det var rent...
Men så hittade jag felet! De 2 slangar som sitter på luftburken hade jag lyckats sätta tvärtom.. Den vita från insuget satt underst, den ska sitta överst! Efter att ha skiftat så går bilen kanon! Rätt tomgångs-varvtal och inga felkoder eller liknande längre
Till helgen så ska jag montera mina lackerade stänkskydd runtom!
Hallå! Har ju helt glömt bort att uppdatera här, hoppas någon fortfarande än intresserad av uppföljningen
Sen i Juli har det inte hänt så mycket med bilen, byggde egna strålkastare Sen så visade sig glykolläckan vara en dålig biltema termostat, köpte en ny på mekonomen och det slutade läcka
Körde ca 1000 mil med bilen under juli, augusti, september, oerhört skön känsla efter att bilen stått sen februari... Det enda man riktigt saknar är väl en turbo
Köpt ny stereo, dubbeldin med bluetooth och allt sånt krafs
Nu till vintern blev det flångnya vinterdäck då jag bara hade 3 st vinterdäck kvar efter olyckan förra vintern Servade nyligen bilen med ny olja o filter, hängde även på extraljus och ledramp, bild på det kommer så fort jag tvättat bilen
Har också äntligen fått en garageplats! Så nu slipper man ligga på parkeringen hemma
Nu följer en del bilder från senaste uppdateringen!