9312
Sök

Ticklande Motorljud Volvo 740 B230F

Scania, javisst.
237 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
Hej, min morfar har en Volvo 740 med en B230F (?) motor i och den har börjat få lite missljud om sig. Det är enbart mellan motorvarven 2500 -3000 det kommer och är egentligen mera som ett grovt klickande ljud som inte kommer lika snabbt som vid tex. ventilknack.

Han är lite bekymrad över ljudet eftersom han gjärna inte vill bli stående på vägen eller liknande och jag kan inte komma på någon vettig förklaring själv heller.

Han hade haft en kunnig (tror jag) och kikat och dom hade haft upp fördelaren och rotorn hade slagit i locket men det låter lite långsökt enligt mig så det fortfarande bara är vi vissa varv, och fördelaraxeln ska väl inte vara vind ändå?

Själv har jag funderat på ett eventuellt lagerras på kammen, men är inte heller helt säker, isåfall skulle det vara lagret längst mot torpedplåten.

Snälla hjälp mig så jag kan lugna denna påflugna gubbe.

Mvh John

folkvagn performance
60 Inlägg
5 juni 2007
byt motor.. det är ett vevlager som e dåligt.. altså om det smäller så tittar en stake ut ur blocket..

Scania, javisst.
237 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
smekt_banan skrev:
byt motor.. det är ett vevlager som e dåligt.. altså om det smäller så tittar en stake ut ur blocket..

jag är inte så säker på det, det var min första tanke också men när man lyssnar under bilen låter ingenting och det är inte riktigt samma lkud som vid lagerknack.

men det är helt klart ingen utesluten teori !

Få höra mera teorier tack smile

Smålänning
7 887 Inlägg
5 juni 2007
Nått lager, eller så kan kolvringarna glappa i sina spår i kolven p.g.a förslitning.

Finns mycket i en motor som kan missljuda.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Scania, javisst.
237 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Nått lager, eller så kan kolvringarna glappa i sina spår i kolven p.g.a förslitning.

Finns mycket i en motor som kan missljuda.

Jo det är sant, men bilen har gått 300.000 km, 30.000 mil så jag tycker att det skulle vara en för tidig lagerdöd för den med tanke på att den är servad efter rekomendationer och full servicebok. Men allt kan ju hända förståss.

Avstängd
84 Inlägg
5 juni 2007
sleten topp

439 Inlägg
5 juni 2007
troligtvis ett lagerhjud som kom på vissa motorer då dem ha de underdimesionerade lager,detta felet åtgärdades på nyare motorer än 89 tror jag.

funkar helt smärtfritt att fortsätta köra med detta då dem håller ändå,troligtvis kör nt din morfar så hårt ändå.

old,low and slow....

Scania, javisst.
237 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
nosferato skrev:
troligtvis ett lagerhjud som kom på vissa motorer då dem ha de underdimesionerade lager,detta felet åtgärdades på nyare motorer än 89 tror jag.

funkar helt smärtfritt att fortsätta köra med detta då dem håller ändå,troligtvis kör nt din morfar så hårt ändå.

Okej, det låter som det skulle kunna vara det som är fel. Och nej, han är inte mycket för att köra fort nej.

Sök