Hjälp att sätta fast lös stötfångare!

Fiskeprylar
24 januari 2016 · 20 Inlägg

Hej!

Nu är det så att min stötfångare har lossnat, den har alltså inte "spruckit" eller gått sönder, utan helt enkelt slitits loss från klämmorna som håller fast den.

Har försökt att sätta tillbaka den i klämmorna, men då gäller det att man drar tillbaka den biten som hänger, och trycker in rätt del, in i klämmorna. Om ni kollar på bild 5 av 6, som jag bifogat. Så har jag markerat "klämmorna" som skall hålla stötfångaren uppe. Jag kan ej dra tillbaka stötfångaren, utan är rädd att den skall gå sönder helt. Misstänker att jag behöver lossa på den.

Bilen är en VW Jetta av 2006 årsmodell. Jag bifogar lite bilder, ursäkta kvalitén av bilderna, samt den smutsiga exteriören. Behövs bättre/mer bilder så går det att ordna!

Bilder på stötfångaren;

http://imgur.com/a/ekUHU

Hoppas ni kan hjälpa mig, då ni är mitt sista hopp denna fattiga månad. Har hört med olika plåtslagare, och den närmaste jag hittade ville alltså ta 8500kr för jobbet (!). Ifrågasatte prissättningen, då jag tycker den var helt galen, fick inget svar. Det är väl så att verkstaden antar att det är försäkringsbolaget som pröjsar... Montering av ny stötfångare samt lackering kan väl inte ens kosta den summan?

Hur som helst så hoppas jag att nån där ute kan hjälpa mig med detta :-)

Trevlig helg.

granadadr
24 januari 2016 · 7 294 Inlägg

Fiskeprylar skrev:
Hej!

Nu är det så att min stötfångare har lossnat, den har alltså inte "spruckit" eller gått sönder, utan helt enkelt slitits loss från klämmorna som håller fast den.

Har försökt att sätta tillbaka den i klämmorna, men då gäller det att man drar tillbaka den biten som hänger, och trycker in rätt del, in i klämmorna. Om ni kollar på bild 5 av 6, som jag bifogat. Så har jag markerat "klämmorna" som skall hålla stötfångaren uppe. Jag kan ej dra tillbaka stötfångaren, utan är rädd att den skall gå sönder helt. Misstänker att jag behöver lossa på den.

Bilen är en VW Jetta av 2006 årsmodell. Jag bifogar lite bilder, ursäkta kvalitén av bilderna, samt den smutsiga exteriören. Behövs bättre/mer bilder så går det att ordna!

Bilder på stötfångaren;

http://imgur.com/a/ekUHU

Hoppas ni kan hjälpa mig, då ni är mitt sista hopp denna fattiga månad. Har hört med olika plåtslagare, och den närmaste jag hittade ville alltså ta 8500kr för jobbet (!). Ifrågasatte prissättningen, då jag tycker den var helt galen, fick inget svar. Det är väl så att verkstaden antar att det är försäkringsbolaget som pröjsar... Montering av ny stötfångare samt lackering kan väl inte ens kosta den summan?

Hur som helst så hoppas jag att nån där ute kan hjälpa mig med detta :-)

Trevlig helg.

BRUKAR ,, bara vara att hålla den på plats å banka tillbaka den,, har gjort så med några kofångare på Touran,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Fiskeprylar
24 januari 2016 · 20 Inlägg

BRUKAR ,, bara vara att hålla den på plats å banka tillbaka den,, har gjort så med några kofångare på Touran,

Har testat detta, verkar ej fungera. Kolla gärna bild 5 av 6. Det verkar som den vill att man ska "slidea" in stötfångaren i de små klämmorna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2016 · 13 749 Inlägg

dom där skjuts på plats så skruva loss hela stötfångaren så den sitter löst dra bak den på vänster sidan tryck i mot och skjut fram kofongaren och den sitter där.. 
skruva sen fast allt.. inte svårare än så smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Fiskeprylar
24 januari 2016 · 20 Inlägg

Growe skrev:
dom där skjuts på plats så skruva loss hela stötfångaren så den sitter löst dra bak den på vänster sidan tryck i mot och skjut fram kofongaren och den sitter där.. 
skruva sen fast allt.. inte svårare än så smile

Precis min tanke. Skönt att få det bekräftat också, min nästa fråga blir i så fall. Hur får jag loss kofångaren? smile

Vart brukar skruvarna sitta? Har tittat i bakluckan, ej hittat något. Möjligen under kofångaren/bilen, men det kan väl inte vara de ända?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2016 · 13 749 Inlägg

kolla på undersidan av bilen och sen under bakljusen.. men är lite osäker aldrig rört en jetta någon gång smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Fiskeprylar
24 januari 2016 · 20 Inlägg

Growe skrev:
kolla på undersidan av bilen och sen under bakljusen.. men är lite osäker aldrig rört en jetta någon gång smile

Även jag är väldigt osäker smile

Någon som kanske har lite mer koll? Första gången jag mekar med en bil i överlag lol

Senast redigerat av Fiskeprylar (24 januari 2016)

Rspeter Audi A5 quattro driver.
24 januari 2016 · 2 203 Inlägg

Det ser ut som att innerskärmen är skadad då skruvarna som fäster mot stötfångaren slitits loss.

Här är en skiss på hur stötfångaren sitter fast.

http://workshop-manuals.com/volkswagen/ … _overview/

Polaren
24 januari 2016 · 352 Inlägg

Självförvållat eller någon annan som varit på och nosat??

Tänker vagnskada med försäkringsbolag om du har en sådan, kanske för dyr självrisk eller kanske inte bryr sig om lite skrap? smile

Tror nog du måste lossa hörnet(skruvarna under baklyktan som skissen verkar visa) och "slidea" tillbaka i skårorna så att säga. Sen försöka fästa den nere vid hjulhuset igen så den inte åker dän igen.

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2016 · 13 749 Inlägg

Rspeter skrev:
Det ser ut som att innerskärmen är skadad då skruvarna som fäster mot stötfångaren slitits loss.

Här är en skiss på hur stötfångaren sitter fast.

http://workshop-manuals.com/volkswagen/ … _overview/

jo att den släppt vid skruven i hjulhuset är rätt tydligt men får man tillbaka kofongaren i spåret så sitter den där rätt okej endå skulle jag tro.


att blanda in försäkringen för det där är bortkastade pengar man lackar om kofongaren och monterar den för halva självrisken om man är lite händig..   och inte låta dom där ockrarna som hålls med billackering få en massa pengar för ingenting..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 januari 2016 · 835 Inlägg

Bakre kofångaren.....
Ta bort den och spola rent med högtryckstvätt är mitt råd, det stänker ofta upp skit där och när nån detalj flyttas oavsett om det är frivilligt eller ej så brukar det trilla ner smuts/grus i dess fästen så att det inte finns utrymme för att få dit delarna på avsett ställe.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
rad
25 januari 2016 ·

Fiskeprylar skrev:
Hoppas ni kan hjälpa mig, då ni är mitt sista hopp denna fattiga månad. Har hört med olika plåtslagare, och den närmaste jag hittade ville alltså ta 8500kr för jobbet (!). Ifrågasatte prissättningen, då jag tycker den var helt galen, fick inget svar. Det är väl så att verkstaden antar att det är försäkringsbolaget som pröjsar... Montering av ny stötfångare samt lackering kan väl inte ens kosta den summan?

Mer än så, bara plasten kan kosta uppåt 10', jag vet för jag råkade ut för en liten skada (trots PDC o backkamera så backade jag in i en dragkrok på en gammal rostig ful 240, med en liten buckla som följd) i somras på min 2 dagar gamla BMW 520D. Bara stötfångarhöljet kostade över 10000 kr, lägg till att man bytte även PDC-sensorn som satt nära bucklan för att safe:a, o även ett fäste i safe-ningssyfte. Lackering på detta i en mycket svår/knepig treskickts-lack + montering hos Sveriges bästa lackerare gjorde att slutnotan hamnade ganska exakt på 20000, för försäkringsbolaget. Vagnskadesjälvrisken är numera saftiga 9000 kr ungefär, iaf hos BMW.
Gällande din skada så är det bara att demontera hela höljet, brukar inte vara knepigt. Kontrollera att alla fästen är hela. Är något fäste trasigt så bör det gå att köpa nytt hos VW. Om någon "hake" eller så är av på stötfångarhöljet är det värre, men en enstaka defekt hake borde inte märkas. Är du ohändig så åker du runt o visar upp bilen för mindre lackeringsverkstäder/bilverkstäder o ber att få ett pris på endast montering av kofångaren, borde inte kosta mer än max 2 timmars jobb. Good luck. Nedan en bild på katastrofen, fångaren hade flyttat sig nån enstaka mm allt som allt, inga fästen visade sig vara skadade. Verkstaden bytte höljet på under en timme!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175000/175000-cfcd75033e9d7078eecd1bd8b99834a0.jpg

Senast redigerat av rad (25 januari 2016)

Fiskeprylar
26 januari 2016 · 20 Inlägg

Rspeter skrev:
Det ser ut som att innerskärmen är skadad då skruvarna som fäster mot stötfångaren slitits loss.

Här är en skiss på hur stötfångaren sitter fast.

http://workshop-manuals.com/volkswagen/ … _overview/

Stort tack för skissen. Hjälper otroligt mycket att se vart allting sitter! Hoppas verkligen inte att något är skadat där....

Polaren skrev:
Självförvållat eller någon annan som varit på och nosat??

Tänker vagnskada med försäkringsbolag om du har en sådan, kanske för dyr självrisk eller kanske inte bryr sig om lite skrap? smile

Tror nog du måste lossa hörnet(skruvarna under baklyktan som skissen verkar visa) och "slidea" tillbaka i skårorna så att säga. Sen försöka fästa den nere vid hjulhuset igen så den inte åker dän igen.

Dessvärre självförvållat, jag har en sån jäkla trång parkeringsplats att det är helt stört. Skulle inte tro att man får in en tennisboll emellan sidorna på bilen och "garagedörren/öppningen".

Även jag tror att jag måste lossa på hörent, och slidea tillbaka stötfångaren!

att blanda in försäkringen för det där är bortkastade pengar man lackar om kofongaren och monterar den för halva självrisken om man är lite händig..   och inte låta dom där ockrarna som hålls med billackering få en massa pengar för ingenting..

Fick ett pris på 8500kr som sagt, och han vägrade svara på vad den höga prissättningen beror på.. Typiskt sådan verkstad som sätter högre priser, p.ga att försäkringsbolaget ofta tar dessa skador.

Swedenrockers skrev:
Bakre kofångaren.....
Ta bort den och spola rent med högtryckstvätt är mitt råd, det stänker ofta upp skit där och när nån detalj flyttas oavsett om det är frivilligt eller ej så brukar det trilla ner smuts/grus i dess fästen så att det inte finns utrymme för att få dit delarna på avsett ställe.

Ska testa detta! Har inte tvättat bilen nu när det vart så pass kallt, men skall göra det så fort stötfångaren sitter på plats igen!

Fiskeprylar
26 januari 2016 · 20 Inlägg

Gällande din skada så är det bara att demontera hela höljet, brukar inte vara knepigt. Kontrollera att alla fästen är hela. Är något fäste trasigt så bör det gå att köpa nytt hos VW. Om någon "hake" eller så är av på stötfångarhöljet är det värre, men en enstaka defekt hake borde inte märkas. Är du ohändig så åker du runt o visar upp bilen för mindre lackeringsverkstäder/bilverkstäder o ber att få ett pris på endast montering av kofångaren, borde inte kosta mer än max 2 timmars jobb. Good luck. Nedan en bild på katastrofen, fångaren hade flyttat sig nån enstaka mm allt som allt, inga fästen visade sig vara skadade. Verkstaden bytte höljet på under en timme!

Vilken hemskt tråkig historia med din BMW! Det gör inte saken bättre att det är en gammal rostig 240 som var anledningen till skadan, samt att bilen var så pass ny... Skönt att det löste sig med försäkringsbolaget i alla fall!

Ska testa göra detta, har aldrig meckat med en bil tidigare, men hur svårt kan det vara att skruva bort en stötfångare känner jag lite grann. Får verkligen hoppas på att alla "hakar" är på plats och inget direkt är "sönder". I värsta fall får jag ta smällen och pröjsa 8500kr, fast det känns så himla tråkigt, det är nästan en sjättedel av bilens värde....

Tack till er allihopa som lägger ner tid och energi för att besvara min fråga! Det värmer en ung mans hjärta i denna kalla värld!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang