Vad sladdar lättast på vintern, tung eller lätt bil?

Snowislife
31 januari 2016 · 25 Inlägg

Hej smile

Vilken av en tung och en lätt bil sladdar mest på vintern?

Tack på förhand smile

Djo
31 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Snowislife skrev:
Hej smile

Vilken av en tung och en lätt bil sladdar mest på vintern?

Tack på förhand smile

om man ska dra ner det på sådan nivå, Så med två bilar samma viktfördelning med samma hästkrater fast den ena väger hälften så mycket så kommer den som väger hälften så mycket sladda lättare ja.

däremot en tung bil med tyngden fram och lätt bak kommer sladda lättare.

än en lätt bil med lätt front och tung bak, Däremot kommer en sådan bil understyra mer och det är inget man strävar efter heller.

Sedan vad du menar med sladdar mest är ju frågan alla bilar går att få ut på ställ bara man vill.

sedan finns det ju bilar som är mer eller mindre hopplösa på halt underlag att köra.

men överlag så är en tyngre bil tryggare efter vägen pga vikten.

OBS allt nertaget på en väldigt basik nivå.

Senast redigerat av Djo (31 januari 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
CC72
31 januari 2016 · 1 661 Inlägg

Är du seriös med dina "sladda"-trådar?

Går inte att svara på utan att lägga in fler parametrar som till exempel före på vägen och motoreffekt.

Muttley
31 januari 2016 ·

En lådbil.

Har du körkort?   Allt beror på vad föraren gör. De vet nog de flesta.

Och de flesta bör veta att en tyngre bil går ju bättre på vägen.

torsen
31 januari 2016 · 7 233 Inlägg

Snowislife skrev:
Hej smile

Vilken av en tung och en lätt bil sladdar mest på vintern?

Tack på förhand smile

Går inte att ställa en sådan fråga.
Ungefär som hur långt är ett snöre.

Friktionskofficienten x tyngden x ytan avgör.
Googla på "lutande planet" så kanske du förstår att din fråga är omöjlig att besvara.

wink

Vixhall
31 januari 2016 · 37 Inlägg

Vill man sladda på vintern så är det Volvo 360 som gäller, har aldrig upplevt en bil som är så rolig och kontrollerbar att sladda med som just Volvo 3-serien. Lätt bil med 50/50 viktfördelning och mycket styrvinkel, ställer upp sig rakt utan ansträngning. Försök dock inte sladda på asfalt för då kommer bakaxeln rasa direkt...

moparfarmer österbybruk
31 januari 2016 · 267 Inlägg

360 med slutkörda dämpare och bussningar är inte lätt att åka brett med, men dom sladdar lite hela tiden...
Ford Sierra är bra om man vill åka jättebrett men retursladdarna är inte kul jämt, och Sierra har känsliga motorer, men en 2.9 v6 behöver inte varva, bara växla upp, även på blöt asfalt.
Ascona/manta b med lamelldiff är nog den roligaste sladdbilen jag kört, dock svåra att hitta.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Vixhall
31 januari 2016 · 37 Inlägg

moparfarmer skrev:
360 med slutkörda dämpare och bussningar är inte lätt att åka brett med, men dom sladdar lite hela tiden...
Ford Sierra är bra om man vill åka jättebrett men retursladdarna är inte kul jämt, och Sierra har känsliga motorer, men en 2.9 v6 behöver inte varva, bara växla upp, även på blöt asfalt.
Ascona/manta b med lamelldiff är nog den roligaste sladdbilen jag kört, dock svåra att hitta.

Sålde min 360 och köpte en Sierra DOHC, enligt mig så är den totalt värdelös att sladda med då den inte vill styra upp sig av sig själv så man får aldrig släppa ratten, skitjobbig att S:a med. Den är dock utan styrservo. Har en 2.9a också och den funkar lite bättre då den har servo men personligen så föredrar jag Volvon.

I och med att jag inte tyckte om Sierran så har jag skaffat mig en BMW 325i - den är rätt rolig faktiskt. För övrigt så har jag ända sedan jag tagit körkort sökt efter en Ascona B men aldrig hittat någon, alla jag träffat som kan vinterbilar säger att det är den bästa.

Lätta bilar är roligast att sladda med, enligt mig smile

Lowpass
1 februari 2016 · 1 224 Inlägg

Lätt bil

i-vtec Do you?
volvo960gl
1 februari 2016 · 1 Inlägg

tung bil är lättast och dum fråga..

Muttley
1 februari 2016 ·

volvo960gl skrev:
tung bil är lättast och dum fråga..

Om du har blanka däck eller möjligtvis en helt värdelös bil.

Tyngre bilar har bättre fäste. Lätt bakände släpper såklart lättare.

Men de är bara mina erfarenhet.

Slash Saabifierad
1 februari 2016 · 2 026 Inlägg

Dessa trådar börjar bli trista, de innehåller alltid en fråga om en bil är sladdvänlig samt att trådskaparen aldrig svarar i sina trådar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
volvoqq Lastbilsmekaniker
1 februari 2016 · 5 135 Inlägg

Det är rätt skoj att leka med en lastbilsdragare:D och sladda med:D

trubbelturbo
1 februari 2016 · 1 457 Inlägg

Jag har länge funderat över en sak. Om man skulle ta en gaffeltruck, som ju driver på framhjulen och styr med bakhjulen, om man skulle ta en sådan och åka ut på en sjöis eller annat halkig yta. Skulle inte den gå att drifta med precis som en bakhjulsdriven bil om man backar? Måhända att den kanske inte går så fort, men den har ju ganska bra styrvinkel. Borde gå att åka ganska brett..

Nån som har testat? smile

Senast redigerat av trubbelturbo (1 februari 2016)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
1 februari 2016 ·

Mod:
Ts, starta inte fler sådana här sladdtrådar utan håll dig till den här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang